Erik Leker is conciërge op het Anna van Rijn College in Nieuwegein. In deze rubriek vertelt hij over zijn huishuidboekje.
Slechts een handjevol pabo’s voldoet op papier aan alle wettelijke eisen die bepalen wat een afgestudeerde leraar moet kennen en kunnen.
Bewegingsonderwijs bevordert de socialisatie en de persoonsvorming van leerlingen, twee doelen die meer aandacht verdienen.
Onderwijs op de Waddeneilanden is anders dan aan de vaste wal: géén lerarentekort of overvolle klassen, wel maatwerk en pionieren.
Fotograaf en filmmaker Martijn van de Griendt (55) wil vaker vóór de camera. Meester Ton Lenssen plantte hiervoor het zaadje.
Een docent aardrijkskunde werkte bijna drie jaar op dezelfde school, deels via een uitzendbureau. Heeft hij recht op een vast contract?
Rector José Sanders van de Radboud Universiteit bespreekt de toenemende druk op universiteiten door bezuinigingen, politieke sturing en maatschappelijke polarisatie. Ze benadrukt het belang van academische vrijheid als fundament voor kennisvergaring en een democratische samenleving. Sanders pleit voor radicale openheid en samenwerking tussen onderwijsniveaus om segregatie en wantrouwen te verminderen.
De website van de AOb is genomineerd voor de prijs ‘Website van het Jaar 2025’
In de jeugd van columnist Asis Aynan was er veel licht en weinig donkerte. Behalve als de schoolspullen moesten worden aangeschaft.
Hoe krijg je een pittige klas in een positieve leerstand? Op het Lekpoort College helpen trainers leerlingen en docenten met kaders en grenzen.
Na een gewonnen zaak voor de rechter is de medezeggenschapsraad van een school in Amstelveen er klaar voor om de relatie met het bestuur te herstellen
Werkplezier ontstaat wanneer leraren ruimte krijgen voor creativiteit en eigen keuzes, schrijft eindredacteur Michiel van Nieuwstadt.
De 8-jarige Stenn uit Roosendaal gaat deze maand naar de middelbare school.
Werken aan de sociale en emotionele vaardigheden van leerlingen is waardevol voor leerlingen. Het verhoogt ook het werkplezier van leraren. “Ik vermoed dat deze manier van lesgeven starters kan behouden voor het onderwijs.”
Veel promovendi kampen met stress, vertraging en uitval door gebrekkige begeleiding. Promotoren zijn vaak overbelast en onvoldoende voorbereid op hun rol. Experts pleiten voor verplichte training en systeemhervorming. Is het tijd voor een fundamentele herziening van het promotiestelsel?
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)