wereldkaart

Internationaal

Wat in Nederland gebeurt staat niet los van wat er gebeurt in de rest van de wereld. Daarom werken we als AOb ook buiten Nederland, samen met anderen, aan een sterke beroepsgroep, aan kwalitatief goed en toegankelijk onderwijs en aan sterke vakbonden. We doen dit om onze eigen inzet en rol in Nederland te versterken, maar ook om samen internationaal sterker te staan. We ondersteunen bonden in landen waar vakbonden het moeilijk hebben en de kwaliteit van het onderwijs vaak laag is.

Internationaal vakbondswerk

Besluiten van de Europese Unie, internationale ontwikkelingen en wereldwijde trends bepalen mee welke speelruimte wij als vakbond hebben. Gelukkig kunnen we invloed uitoefenen op die speelruimte. 

Besluiten op Europees niveau beïnvloeden steeds vaker de gang van zaken in Nederland en in onze onderwijssector

Hoe doen we dat? Door onze ideeën en ervaringen ook buiten Nederland in te brengen en uit te wisselen met andere bonden. We doen dat bijvoorbeeld in het Europese vakbondswerk, in ETUCE-verband. ETUCE is de Europese regio van wereldkoepel Education International. Dit is niet alleen een platform voor ontmoeting, afstemming en uitwisseling tussen Europese onderwijsbonden, het is ook een belangrijke sociale partner van de Europese Commissie op het gebied van onderwijs. Het is een niet te verwaarlozen speler bij de beïnvloeding van Europees beleid als het gaat om onderwijs en de onderwijsarbeidsmarkt. De AOb maakt daarom deel uit van het ETUCE-bestuur en is actief in werkgroepen, commissies en gezamenlijke projecten.

Ook binnen Education International, in OESO-verband en binnen de FNV is de AOb actief. We nemen daar samen standpunten in over zaken als de aantrekkelijkheid van het beroep, digitalisering, kunstmatige intelligentie of vakbondsvernieuwing. Vanuit al die samenwerkingsverbanden nemen we natuurlijk ervaringen en informatie mee die belangrijk zijn voor ons eigen vakbondswerk. En niet onbelangrijk: we bouwen mee aan een groot netwerk en een sterke internationale vakbeweging.

Internationale solidariteit

Die sterke internationale vakbeweging hebben we nodig. Maar die ontstaat niet vanzelf. Het is belangrijk om te beseffen dat solidariteit, de basis voor vakbondswerk, niet kan stoppen bij een landsgrens. In Nederland kennen we bijvoorbeeld veel vakbondsvrijheid. Op andere plaatsen in de wereld, en vaak al niet eens ver weg, gaat het een stuk minder goed met vakbonden, met de positie van leraren, met het onderwijs en de kansen voor kinderen om naar school te gaan. Op veel plaatsen – en de laatste jaren is het alleen maar slechter geworden - worden de mensen- en vakbondsrechten geschonden.

Vakbondsrechtenindex

Onder de 10 landen die het meest arbeids- en vakbondsrechten schenden zijn Turkije, Wit-Rusland en Tunesië. Nederland doet het steeds minder goed: in verschillende sectoren wordt het recht op collectief onderhandelen ingeperkt. Dat laat de 10e editie van de International Trade Union Confederation - ITUC Global Rights Index zien. Dit rapport beoordeelt 149 landen op de mate van respect voor arbeidsrechten.

Wanneer dat gebeurt, bijvoorbeeld als vakbondsleiders worden lastiggevallen of gearresteerd, proberen we steun te bieden aan de bond of de collega’s in nood. We adviseren als dat gewenst is, benaderen regeringen om te protesteren, of zorgen voor financiële steun. Dat laatste doen we ook als zich noodsituaties voordoen, ten gevolge van natuurrampen of conflicten. We werken daarbij doorgaans samen met ETUCE, Education International, de FNV en soms met Nederlandse Ambassades. 

De AOb werkt samen met verschillende bonden in de wereld

De AOb probeert bij te dragen aan verbetering van de situatie door samen te werken met verschillende bonden in de wereld. Soms doen we dat rechtstreeks met één bond, soms met een coalitie van organisaties of in FNV-verband. We zoeken de beste mogelijkheden bij de behoeftes van onze collega’s. Voorop staat dat de bonden zichzelf versterken, zodat ze meer voor hun leden en het onderwijs in hun land kunnen betekenen. Bonden uit Oost-Europa leren zo hoe de sociale dialoog werkt. In Suriname en Marokko hebben onze partnerbonden nu eigen vakbondstrainers. In zeer uiteenlopende landen als Albanië, Mali, Nicaragua, Oeganda en Zimbabwe zorgden de bonden voor verdere professionalisering van leerkrachten, waardoor minder leerlingen uitvallen op school en verdwijnen in kinderarbeid.

Projecten in Afrika

Education International heeft een Engelstalig artikel gepubliceerd over verschillende projecten in Afrika. Bij de meeste projecten is de AOb betrokken of betrokken geweest, inhoudelijk en financieel.

Interessante lespakketten

Sommige ervaringen die we opdoen in het internationale werk, gebruiken we in lesmateriaal dat gratis opvraagbaar is voor leden en potentiële leden. Er zijn meerdere lespakketten beschikbaar. Ze zijn gemaakt voor een doelgroep van 10-14 jaar, maar worden in de praktijk zowel op basisscholen, als in het voortgezet onderwijs en het mbo gebruikt. Wil je een lespakket aanvragen? Vul dan het formulier in

Waar is de AOb lid van?

Mondiaal FNV 
ETUCE (European Trade Union Committee for Education)
EI (Education International)
Stop Kinderarbeid Coalitie
Global Campaign for Education

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van het internationale werk van de AOb? Abonneer je dan op de nieuwsbrief Internationale Zaken. De nieuwsbrief verschijnt minimaal vijf keer per jaar. Voor vragen kun je contact opnemen met de medewerkers van de AOb.