Hulp en vragen

Of het nu een ingewikkelde vraag is over werkomstandigheden, formatieplaatsen, een dreigend arbeidsconflict of een korte vraag over de nieuwe cao. Onze medewerkers van het Informatie en Advies Centrum (IAC) hebben antwoord op alle vragen waar je als docent of onderwijsondersteuner over kunt piekeren.

Onze IAC-medewerkers beantwoorden de meest voorkomende vragen direct en zijn telefonisch bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur. Je kunt onze medewerkers ook altijd bellen met vragen over de verschillende soorten lidmaatschappen van de AOb, of je moet terugkomen op je vrije dag en als je vragen hebt over je salaris. Houd je lidnummer bij de hand als je opbelt of vermeld het in de mail die je stuurt naar het IAC. Het nummer staat op de adreswikkel van het Onderwijsblad en op de onderwijspas.

Ben je al AOb-lid en wil je lidmaatschapsgegevens wijzigen, zoals je adres? Dat kan het makkelijkst via de persoonlijke omgeving MijnAOb of via het wijzigingsformulier.

Juridische bijstand

Natuurlijk hoop je nooit in een vervelende werksituatie terecht te komen, maar soms gebeurt dat toch. Een arbeidsconflict is zo geboren. Ook dan is het goed om contact op te nemen met onze medewerkers. Zij geven eerstelijns hulp, en verwijzen je zonodig door naar de AOb-juristen die je helpen met het zoeken naar de beste oplossing. Zij komen op voor jouw individuele belangen op het gebied van werk en inkomen. Als het nodig is gaat onze advocaat mee naar de rechtbank.

Letselschade

De AOb krijgt per jaar van zo’n veertig leden het verzoek om bijstand of advies bij letselschade. Deze verzoeken worden door het kantoor Schut|Oosting afgehandeld. Het kantoor is gespecialiseerd in letselschade, heeft jarenlange ervaring en is daarom een partner van de AOb. Ga naar de website van Schut|Oosting Letselschade voor meer informatie.

Sociaal fonds

AOb-leden met financiële problemen, bijvoorbeeld door een conflict met uitkeringsinstanties, kunnen in bepaalde gevallen hulp krijgen van het sociaal fonds van de AOb. Het fonds komt pas in actie als alle andere overheidsinstanties en hulpverleners nul op het rekest hebben gegeven. De problemen moeten bovendien buiten iemands schuld zijn ontstaan en de hulpvrager moet minstens één jaar ononderbroken lid zijn van de bond. De meest voorkomende hulp van het fonds bestaat uit een renteloze lening die in termijnen moet worden terugbetaald. Bel voor meer informatie naar het Informatie en Advies Centrum van de AOb: 0900 – 463 6 262.

Stel je vraag!

Ben je lid en heb je een vraag? Bel of mail het Informatie en Advies Centrum van de AOb. Onze medewerkers helpen je graag verder. Bellen kan elke werkdag via: 0900 463 62 62 (gebruikelijke belkosten) vanaf 08.30 uur tot 17.00 uur. Houd je lidnummer bij de hand. Je kunt als AOb-lid ook via MijnAOb snel en makkelijk je vraag stellen. Of vul het vragenformulier in. Lid worden? Dat kan via deze link.

0900 463 62 62

Ook handig om te weten

  • Hoe krijg je een deel van je vakbondscontributie terug?

    AOb-leden die werken in het onderwijs kunnen profiteren van een fiscale voordeelregeling waarbij je een deel, 30 tot 50 procent, van je betaalde vakbondscontributie terugkrijgt. Tenminste, als dat geregeld is in hun cao. Tegelijk met de eindejaarsuitkering krijg je dan een deel van de contributie terug. Als je gebruik wil maken van de voordeelregeling, dan moet je bij jouw schoolbestuur voor 1 november een verzoek indienen door een aanvraagformulier in te vullen en de AOb-contributieopgave. De AOb stuurt 1 oktober de brief met het formulier naar je op. Deze regeling geldt alleen als je werkt in het onderwijs. Ben je gepensioneerd of werkloos dan geldt deze regeling niet.

  • Het Zorgcollectief FNV/Menzis stopt. Wat nu?

    Het zorgcollectief FNV/Menzis stopt per 1 januari 2019. Ben jij bij dit collectief verzekerd? Dan is nu het goede moment om na te denken of je blijft of kiest voor een andere verzekeraar. De FNV, waar de AOb deel van uitmaakt, biedt twee alternatieven.

    Na dertien jaar komt er een einde aan de samenwerking tussen de FNV en Menzis. Alle voordelen die FNV-leden hebben bij de verzekeraar komen te vervallen. AOb-leden met een verzekering bij FNV/Menzis krijgen een nieuwe polis opgestuurd en kunnen bekijken of het pakket nog passend is.

    Alternatieven

    De FNV biedt leden twee alternatieven voor 2019. Het eerste alternatief is het ledencollectief bij Univé. De FNV heeft geregeld dat AOb-leden makkelijk kunnen instappen bij dit collectief. Daarmee kun je korting stapelen op de premie van één van de basisverzekeringen. Afgesproken is dat FNV-leden die hun doorlopende reisverzekering naast hun zorgverzekering onderbrengen bij Univé extra korting krijgen op de basisverzekering voor zorg.

    Zzp

    Het tweede alternatief is speciaal voor zzp’ers. Expereans biedt een uitgebreid aanbod met korting op de premie bij diverse zorgverzekeraars. Voorwaarde is dat je het kvk-nummer van jouw onderneming opgeeft. Het gaat om kortingen op de basisverzekering van 5 tot 8 procent en op aanvullende tandverzekeringen van 5 tot 10 procent.

    Meer informatie over de alternatieven? Ga naar fnv.nl/zorgverzekering2019

  • Wanneer wordt de contributie van je rekening afgeschreven?

    In 2018 wordt de AOb-contributie op de volgende data van je rekening afgeschreven. Dit gaat met een automatische incasso. De contributie voor de betreffende maand wordt aan het eind van diezelfde maand afgeschreven. Alle actuele tarieven vind je via deze link. 

    • Vrijdag 26 januari 2018
    • Maandag 26 februari 2018
    • Maandag 26 maart 2018
    • Donderdag 26 april 2018
    • Maandag 28 mei 2018
    • Dinsdag 26 juni 2018
    • Donderdag 26 juli 2018
    • Maandag 27 augustus 2018
    • Woensdag 26 september 2018
    • Vrijdag 26 oktober 2018
    • Maandag 26 november 2018
    • Donderdag 27 december 2018
  • Laat je belastingpapieren kosteloos invullen door de FNV Belastingservice

    Bij het IAC komen regelmatig vragen binnen over de FNV Belastingservice. Dit is een handig voordeel voor AOb-leden. Zij kunnen kosteloos hun belastingpapieren laten invullen bij hen in de regio.

    De FNV Belastingservice is de grootste adviseur van Nederland. Het is een gratis service waarvan alleen FNV-leden gebruik kunnen maken en volgens onafhankelijk onderzoek de beste van Nederland.

    Waarbij helpt de FNV Belastingservice je?

    • Invullen nagekomen belastingaangiften, zorgtoeslag, kindgebonden budget of kinderopvangtoeslag
    • Vragen over foutief ingevulde aangiften
    • Vragen of klachten over verkeerde belastingaanslagen
    • Hulp bij het maken van bezwaarschriften
    • Algemeen advies over beroepsprocedures
    • Problemen met de Belastingdienst

    Heb je een vraag over de FNV Belastingservice? Neem dan contact op met onze IAC-medewerkers. Zij kunnen je verder helpen. Wil je gelijk een afspraak maken bij je in de buurt of heb je na je aangifte nog vragen? Dan kun je het gehele jaar bij de FNV Belastingservice terecht. Kijk voor meer informatie op de website van de FNV. 

  • Download gratis handige folders en brochures

    Via deze pagina op onze website vind je alle interessante folders en brochures over verschillende onderwerpen. Werk je bijvoorbeeld in het voortgezet onderwijs dan is de folder over taakbeleid handig om te downloaden. Ook is er een informatieve brochure over de rechten en plichten van ouders, leerlingen en leraren in de school en een folder over wat je moet doen als je ziek bent geweest en gaat re-integreren.

    Bekijk alle folders en brochures via deze link op onze website. Op deze pagina kun je de folders gratis downloaden als PDF-document.

     

     

  • Problemen met AOb-ledenpas

    Bij de AOb zijn berichten binnengekomen over de verstuurde ledenpassen. Leden kregen de pas niet soepel uit de brief of het lidmaatschapsnummer bestaat niet uit zes cijfers.

    Is dit bij jou het geval? Dan kun je het nummer zelf aanvullen door één of meerdere nullen voor het lidmaatschapsnummer te zetten. Is jouw ledenpas bij het loshalen kapot gegaan? Dan kun je via het vragenformulier eenvoudig een nieuwe ledenpas aanvragen.

  • Persoonlijke omgeving MijnAOb

    Wat is MijnAOb?
    MijnAOb is een ledenportaal, waar je in een beveiligde omgeving persoonlijke gegevens kunt beheren en wijzigen, op het moment dat het jou uitkomt. Met behulp van je unieke lidnummer en wachtwoord heb je als enige toegang tot deze gegevens.

    Maak kennis met MijnAOb
    Wat kun je allemaal doen met MijnAOb? We zetten de voordelen op een rijtje:

    • Adresgegevens raadplegen en wijzigen
    • Schoolgegevens raadplegen en wijzigen
    • Abonneren op nieuwsbrieven
    • Aanmelden voor verschillende AOb-groepen en afdelingen
    • Vragen stellen aan de medewerkers van het Informatie en Advies Centrum.

    Voorwaarden?
    Gebruik van MijnAOb is gratis. De enige voorwaarde is dat je een werkend e-mailadres hebt. Het mailadres is nodig voor de eerste registratie. Op dit mailadres ontvang je een bevestigingsmail voor MijnAOb. Als je eenmaal in MijnAOb bent ingelogd, kun je het mailadres weer wijzigen als je dat wilt.

    Hoe kan ik inloggen op MijnAOb?
    Om in te loggen op MijnAOb moet je je eerst eenmalig aanmelden. Dan krijg je een e-mail met een bevestigingslink toegestuurd. Inloggen kan dan met het AOb-lidnummer en wachtwoord via: https://mijn.aob.nl 

    Meer weten?
    Heb je vragen over MijnAOb? Bekijk dan eerst nog de instructie voor registratie, de veelgestelde vragen en de handleiding voor MijnAOb. Staat je vraag er niet bij? Bel of mail ons Informatie en Advies Centrum: 0900 – 4636262.