Hulp en vragen

Of het nu een ingewikkelde vraag is over werkomstandigheden, formatieplaatsen, een dreigend arbeidsconflict of een korte vraag over de nieuwe cao. Onze medewerkers van het Informatie en Advies Centrum (IAC) hebben antwoord op alle vragen waar je als docent of onderwijsondersteuner over kunt piekeren.

Onze IAC-medewerkers beantwoorden de meest voorkomende vragen direct en zijn telefonisch bereikbaar van 08.30 tot 17.00 uur. Je kunt onze medewerkers ook altijd bellen met vragen over de verschillende soorten lidmaatschappen van de AOb, of je moet terugkomen op je vrije dag en als je vragen hebt over je salaris. Houd je lidnummer bij de hand als je opbelt of vermeld het in de mail die je stuurt naar het IAC. Het nummer staat op de adreswikkel van het Onderwijsblad en op de onderwijspas.

Ben je al AOb-lid en wil je lidmaatschapsgegevens wijzigen, zoals je adres? Dat kan het makkelijkst via de persoonlijke omgeving MijnAOb of via het wijzigingsformulier.

Juridische bijstand

Natuurlijk hoop je nooit in een vervelende werksituatie terecht te komen, maar soms gebeurt dat toch. Een arbeidsconflict is zo geboren. Ook dan is het goed om contact op te nemen met onze medewerkers. Zij geven eerstelijns hulp, en verwijzen je zonodig door naar de AOb-juristen die je helpen met het zoeken naar de beste oplossing. Zij komen op voor jouw individuele belangen op het gebied van werk en inkomen. Als het nodig is gaat onze advocaat mee naar de rechtbank.

Letselschade

De AOb krijgt per jaar van zo’n veertig leden het verzoek om bijstand of advies bij letselschade. Deze verzoeken worden door het kantoor Schut|Oosting afgehandeld. Het kantoor is gespecialiseerd in letselschade, heeft jarenlange ervaring en is daarom een partner van de AOb. Ga naar de website van Schut|Oosting Letselschade voor meer informatie.

Stel je vraag!

Vragen? Bel of mail het Informatie en Advies Centrum van de AOb. Onze medewerkers helpen je graag verder. Bellen kan elke werkdag via: 0900 463 62 62 (gebruikelijke belkosten) vanaf 08.30 uur tot 17.00 uur. Houd je lidnummer bij de hand. AOb-leden kunnen ook via MijnAOb snel en makkelijk hun vraag stellen. Geen AOb-lid? Stuur dan een mail naar info@aob.nl of vul het vragenformulier in.

0900 463 62 62

Ook handig om te weten

  • Hoe krijg je een deel van je vakbondscontributie terug?

    AOb-leden die werken in het onderwijs kunnen profiteren van een fiscale voordeelregeling waarbij je een deel, 30 tot 50 procent, van je betaalde vakbondscontributie terugkrijgt. Tenminste, als dat geregeld is in hun cao. Tegelijk met de eindejaarsuitkering krijg je dan een deel van de contributie terug. Als je gebruik wil maken van de voordeelregeling, dan moet je bij jouw schoolbestuur een verzoek indienen door een aanvraagformulier in te vullen en AOb-contributieopgave. Dit formulier kun je downloaden via de persoonlijke omgeving MijnAOb.

    Deze regeling geldt alleen als je werkt in het onderwijs. Ben je gepensioneerd of werkloos dan geldt deze regeling niet.

  • Wanneer wordt de contributie van je rekening afgeschreven?

    In 2017 wordt de AOb-contributie op de volgende data van je rekening afgeschreven. Dit gaat met een automatische incasso. De contributie voor de betreffende maand wordt aan het eind van diezelfde maand afgeschreven.

    • Donderdag 26 januari 2017
    • Maandag 27 februari 2017
    • Maandag 27 maart 2017
    • Woensdag 26 april 2017
    • Vrijdag 26 mei 2017
    • Maandag 26 juni 2017
    • Woensdag 26 juli 2017
    • Maandag 28 augustus 2017
    • Dinsdag 26 september 2017
    • Donderdag 26 oktober 2017
    • Maandag 27 november 2017
    • Woensdag 27 december 2017
  • Laat je belastingpapieren kosteloos invullen door de FNV Belastingservice

    Bij het IAC komen regelmatig vragen binnen over de FNV Belastingservice. Dit is een handig voordeel voor AOb-leden. Zij kunnen kosteloos hun belastingpapieren laten invullen bij hen in de regio.

    De FNV Belastingservice is de grootste adviseur van Nederland. Het is een gratis service waarvan alleen FNV-leden gebruik kunnen maken en volgens onafhankelijk onderzoek de beste van Nederland.

    Waarbij helpt de FNV Belastingservice je?

    • Invullen nagekomen belastingaangiften, zorgtoeslag, kindgebonden budget of kinderopvangtoeslag
    • Vragen over foutief ingevulde aangiften
    • Vragen of klachten over verkeerde belastingaanslagen
    • Hulp bij het maken van bezwaarschriften
    • Algemeen advies over beroepsprocedures
    • Problemen met de Belastingdienst

    Heb je een vraag over de FNV Belastingservice? Neem dan contact op met onze IAC-medewerkers. Zij kunnen je verder helpen. Wil je gelijk een afspraak maken bij je in de buurt of heb je na je aangifte nog vragen? Dan kun je het gehele jaar bij de FNV Belastingservice terecht. Kijk voor meer informatie op de website van de FNV. 

  • Download gratis handige folders en brochures

    Via deze pagina op onze website vind je alle interessante folders en brochures over verschillende onderwerpen. Werk je bijvoorbeeld in het voortgezet onderwijs dan is de folder over taakbeleid handig om te downloaden. Ook is er een informatieve brochure over de rechten en plichten van ouders, leerlingen en leraren in de school en een folder over wat je moet doen als je ziek bent geweest en gaat re-integreren.

    Bekijk alle folders en brochures via deze link op onze website. Op deze pagina kun je de folders gratis downloaden als PDF-document.

     

     

  • Persoonlijke omgeving MijnAOb

    Wat is MijnAOb?
    MijnAOb is een ledenportaal, waar je in een beveiligde omgeving persoonlijke gegevens kunt beheren en wijzigen, op het moment dat het jou uitkomt. Met behulp van je unieke lidnummer en wachtwoord heb je als enige toegang tot deze gegevens.

    Maak kennis met MijnAOb
    Wat kun je allemaal doen met MijnAOb? We zetten de voordelen op een rijtje:

    • Adresgegevens raadplegen en wijzigen
    • Schoolgegevens raadplegen en wijzigen
    • Abonneren op nieuwsbrieven
    • Aanmelden voor verschillende AOb-groepen en afdelingen
    • Vragen stellen aan de medewerkers van het Informatie en Advies Centrum.

    Voorwaarden?
    Gebruik van MijnAOb is gratis. De enige voorwaarde is dat je een werkend e-mailadres hebt. Het mailadres is nodig voor de eerste registratie. Op dit mailadres ontvang je een bevestigingsmail voor MijnAOb. Als je eenmaal in MijnAOb bent ingelogd, kun je het mailadres weer wijzigen als je dat wilt.

    Hoe kan ik inloggen op MijnAOb?
    Om in te loggen op MijnAOb moet je je eerst eenmalig aanmelden. Dan krijg je een e-mail met een bevestigingslink toegestuurd. Inloggen kan dan met het AOb-lidnummer en wachtwoord via: https://mijn.aob.nl 

    Meer weten?
    Heb je vragen over MijnAOb? Bekijk dan eerst nog de instructie voor registratie, de veelgestelde vragen en de handleiding voor MijnAOb. Staat je vraag er niet bij? Bel of mail ons Informatie en Advies Centrum: 0900 – 4636262.