PO
VO
MBO

Wat is ‘passend’ onderwijs? Leraren en ouders mogen het zeggen

Er moet zo snel mogelijk een landelijke norm voor basisondersteuning passend onderwijs komen. Onderwijsminister Dennis Wiersma vraagt leraren en ouders om een voorstel. “De AOb pakt die handschoen graag op”, reageert AOb-bestuurder Thijs Roovers.

Tekst Lisette Douma - redactie Onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

passend-ondrewijs-web

Met dit verzoek kwam onderwijsminister Dennis Wiersma gisteren in een Kamerbrief over passend en inclusiever onderwijs. De AOb dringt al jaren aan op zo’n basisnorm, want nu is het niemand duidelijk wat voor begeleiding scholen moeten bieden en wat leerlingen en ouders van scholen mogen verwachten, met regionale verschillen en hoge werkdruk als gevolg.

Thuiszitters

Ondertussen stijgt het aantal thuiszitters, zitten er weer meer leerlingen op het speciaal onderwijs dan voor passend onderwijs én is er vaak geen passende zorg die de leerling helpt en de leraar ontlast.

Nu is er alleen maar dossieropbouw over leerlingen

Omdat er geen schot in de zaak zat, stapte de AOb vorig najaar uit het overleg met het ministerie over passend onderwijs. “Die hele kleilaag onder passend onderwijs is zo frustrerend”, legt AOb-bestuurder Thijs Roovers uit. “Nu is er alleen maar dossieropbouw over leerlingen, het duurt te lang voordat een kind daadwerkelijk geholpen wordt.”

Hopelijk is dit de laatste verspilling van publiekelijk geld

Terwijl oud-onderwijsminister Arie Slob ruim twee jaar geleden al toe had gezegd dat er een landelijke norm zou komen. Adviesbureau BMC werd aan het werk gezet en kwam met een voorstel. “Maar hun advies geeft totaal geen duidelijkheid over wat scholen moeten bieden", vindt Roovers. "Hopelijk is dit rapport de laatste verspilling van publiekelijk geld.”

Wij hebben jarenlang een grote mond gehad en moeten het nu waarmaken

Roovers: “De minister ziet dat nu gelukkig ook.” In de Kamerbrief vraagt Wiersma ouders en leraren een norm op te stellen: ‘Leraren weten als geen ander wat er nodig is om duidelijkheid te krijgen en wat leerlingen en ouders van hen mogen verwachten’, schrijft de minister.

Waarmaken

“Wij hebben jarenlang een grote mond gehad en moeten het nu waarmaken”, reageert Roovers. “Van onze leden horen wij wat er nodig is om passend onderwijs werkbaar te maken, dat moeten we nu vast gaan leggen, samen met die leden en met andere vertegenwoordigers van leraren en ouders.”

De norm moet in eerste instantie ontwikkeld worden voor primair en voortgezet onderwijs.

Een aantal dagen geleden hamerde de AOb er samen met CNV Onderwijs in een brief aan de Kamercommissie onderwijs nog op het in orde brengen van de basis voor passend onderwijs. "Deze opdracht aan leraren en ouders is een eerste waardevolle stap", vindt Roovers.

Meepraten? Word lid van de AOb en sluit je aan bij het netwerk passend onderwijs