Algemeen

Lerarentekort slaat hard toe op Almeerse school voor speciaal basisonderwijs

Eén groep opgeheven, zeven groepen met een vierdaagse schoolweek en deeltijders die voltijd zijn gaan werken om de school draaiende te houden. Bij basisschool De Watertuin in Almere voor speciaal onderwijs slaat het lerarentekort hard toe. “Ik werk sinds de kerstvakantie vijf dagen in plaats van drie”, zegt Melanie Rijnbeek, leerkracht van groep 3. Ze voorkomt hiermee dat haar klas óók op een vierdaagse schoolweek overgaat.

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

44816306565_45b2a70068_o

Beeld: typetank

“Ik ben les gaan geven omdat ik wil dat ieder kind gezien wordt”, vertelt Rijnbeek vol passie. “Ze hebben recht op onderwijs. Als mijn leerlingen in groep 3 nu al overgaan op een vierdaagse lesweek, wordt hun achterstand op de reguliere leerlingen nog groter.”

Rijnbeek is leerkracht op De Watertuin in Almere, een school voor speciaal basisonderwijs waar leerlingen zitten met leer- en gedragsproblemen. Het is een school waar zo'n zeventig personeelsleden werken en 21 klassen zijn.

Noodgrepen

Volgende week is de school op 30 en 31 januari dicht. Ze staken mee, want het lerarentekort slaat ook hier hard toe. In september begonnen alle groepen met een leerkracht, maar de ellende begon net voor de kerstvakantie. Rijnbeek somt de noodgrepen op, waarvan de meest ingrijpende het opheffen van een combinatiegroep 7/8 is. “Een leerkracht vond een andere baan en de zestien leerlingen uit deze combinatieklas zijn verdeeld over de rest van de bovenbouw. Dat zijn vier groepen 7 en drie groepen 8. Het betekent dat mijn collega’s nu vollere klassen hebben.”

Een combinatiegroep 7/8 is opgeheven. Het betekent dat mijn collega’s nu vollere klassen hebben

Daarnaast zijn er sinds de kerstvakantie in totaal zeven groepen met een vierdaagse lesweek, legt Rijnbeek uit. Sommige groepen hebben maandag geen les, andere klassen zijn vrij op woensdag of vrijdag. “Onze directie is top en houdt de boel draaiende. Ze doen alles wat mogelijk is. Er is alleen niemand te vinden. Iedereen is al ingezet, ook de ib’er. Het is zo sneu voor de leerlingen. We maken filmpjes, promoten onze school en er zijn wel af en toe sollicitanten, maar in het speciaal basisonderwijs is het gewoon lastiger om iemand te vinden.”

Voltijd

Rijnbeek is zelf - ondanks haar drukke privéleven - van drie naar vijf dagen lesgeven gegaan. Haar duo-collega werd gevraagd om in te springen in een andere groep en dat zou betekenen dat haar groep 3 ook op een vierdaagse lesweek over moest gaan. Dat wilde ze voorkomen. “Het is de bedoeling dat ik tot aan de voorjaarsvakantie voltijd werk, maar we weten natuurlijk niet hoe lang dit duurt. Nooit is het mijn wens geweest om voltijd te werken, maar ik doe het nu wel omdat ik mijn kanjers goed onderwijs gun.”

Nooit is het mijn wens geweest om voltijd te werken, maar ik doe het nu wel omdat ik mijn kanjers goed onderwijs gun

Signaal

Op de school zijn veel leraren moe. “We doen er alles aan om de school door te laten draaien, iedereen werkt daaraan mee, maar ik denk wel dat het beroep aantrekkelijker moet worden. De werkdruk is te hoog.” Op 30 en 31 januari geeft de school daarom nogmaals een signaal af aan het kabinet.