Beeld: Tweede Kamer

Lerarendebat in Tweede Kamer nog lang niet afgerond

Onderwijsminister Arie Slob kwam vanmiddag nauwelijks toe aan het beantwoorden van de vragen van Kamerleden over het lerarentekort. Het waren er te veel. Wel gaf hij aan vast te houden aan de bedragen die in het regeerakkoord voor onderwijs zijn gereserveerd.

Zijn spoorboekje, noemt Arie Slob het. “Ik blijf zeggen: dit is het geld waar ik het mee moet doen. Daarmee wil ik wel maximaal doen wat er binnen mijn mogelijkheden ligt.” De minister denkt dat de oorzaken van het lerarentekort divers zijn en dat daarom ook een ‘breed palet aan maatregelen’ nodig is.

Coalitie-partner VVD focust bijvoorbeeld op ‘laaghangend fruit’. Denk aan zzp-ers en gepensioneerden toelaten tot Vervangingspools wat nu niet mogelijk is. Of zij-instromers via particuliere instellen lerarenopleidingen laten volgen, wat de minister overigens geen goed idee vond. GroenLinks en de SP stelden voor om wat geld vrij te maken door de raden van toezicht in het primair onderwijs te schrappen. Medezeggenschapsraden zouden deze taken kunnen overnemen, aldus de oppositiepartijen. Maar daar voelde de verantwoordelijk minister Ingrid van Engelshoven weinig voor. “Ik zie daar geen meerwaarde in, eerder risico’s.”

Naïef

De AOb noemt de vele losse voorstellen vooral naïef. Bestuurder Eugenie Stolk: “Er zal best wel geld te vinden zijn dat je anders kunt uitgeven. Maar als ik hoor dat Paul van Meenen (D66, red.) vindt dat “het onderwijs ook iets moet gaan doen”, of Michel Rog (CDA, red.) zie beweren dat de bijscholing zo duur is, dan zie ik toch eerder het onvermogen van de coalitie om een wezenlijke oplossing te bedenken voor de crisis die het primair onderwijs treft ”

Stolk was aanwezig bij het debat in Den Haag. “Ik vond het heel verkokerd, teveel op details en gericht op de korte termijn. Ik snap best dat de minister zich komende drie jaar moet houden aan het Regeerakkoord, maar er moet echt een lange termijn-agenda komen, een deltaplan voor het onderwijs waaruit hoop en perspectief blijkt. Dat je denkt: in die sector ga ik werken, want daar word ik gewaardeerd voor wat ik doe, zowel in professionele ruimte als in geld.”

Invlechting

Slob stond overigens niet onsympathiek tegenover het idee om onderwijspersoneel uit het voortgezet speciaal onderwijs (vso) te verhuizen naar de cao voor voortgezet onderwijs. “Deze situatie is historisch gegroeid, vanuit de expertisecentra in het speciaal onderwijs. Als we dat anders zouden willen, dan moet er een invlechting plaatsvinden. Dat is niet eenvoudig, maar in principe kan alles. Er zit wel een prijskaartje aan.”

Zodra het over geld ging, kaatste hij de bal naar de cao-tafel. “Als de werkgevers- en werknemersorganisaties hun werk snel hadden gedaan, dan hadden leraren in het primair onderwijs al per januari meer salaris kunnen krijgen”, stelt de minister. Stolk reageert dat er keihard aan wordt gewerkt. “De overleggen zijn al geïntensiveerd. We zitten elke week met elkaar aan de tafel en tussendoor steken we veel tijd in de voorbereiding van die overleggen. Maar het is complex want met 270 miljoen euro voor salarissen kunnen we niet de cao maken die noodzakelijk is voor de sector.”

Verder wil Slob met de PO-raad gaan praten over het toepassen van de functiemix, wat nog steeds onvoldoende gebeurt. En moet personeelsbeleid op scholen beter worden opgepakt. Slob: “Het welbevinden van docenten, ze carrièreperspectieven en uitdaging bieden, dat heeft ook met goed werkgeverschap te maken. Als je geen perspectief hebt, ga je het ergens anders zoeken.”

Geschoffeerd

De minister van het primair en voortgezet onderwijs kwam niet toe aan het beantwoorden van alle vragen, maar ging nog wel even in op de recente subsidieregeling van achtduizend euro voor werkdrukverlaging  voor vijftig van de zevenduizend  basisscholen. Hij had gemerkt dat dit plan niet helemaal in goede aarde viel. “Ik kreeg brieven van schoolbesturen die zich geschoffeerd voelden.” Maar, zo redeneerde Slob, hij voerde slechts een motie uit van het vorige kabinet. “Natuurlijk is het niet dé oplossing voor het lerarentekort, maar scholen kunnen op specifieke onderwerpen een stapje zetten.” Er zijn meer aanvragen binnengekomen dan er budget is, aldus de minister. “Dus het gaat gewoon door.”

Lees ook: ‘De stofkam gaat ‘m echt niet worden’.

Na de voorjaarsvakantie debatteert de commissie onderwijs van de Tweede Kamer verder. De precieze datum wordt nog ingepland.

Meer nieuws

Bevlogen experts beantwoorden vragen

Met gratis prikkelende onderzoeksopdrachten trekt John Demmers op webkwestie.nl dagelijks duizenden bezoekers. Nu heeft de 65-jarige leerkracht iets nieuws bedacht: kinderen mogen vragen stellen aan... LEES VERDER