Algemeen

Het lokaal komt in zicht: zorgen onderwijspersoneel nemen toe

Aerosolen die via de airco van lokaal naar lokaal kunnen. Of juist het ontbreken van ventilatiemogelijkheden, waardoor leraar en leerling urenlang dezelfde lucht delen. En de leerling: hoe besmettelijk is hij nou? Het onderwijspersoneel maakt zich zorgen.

Tekst Joëlle Poortvliet - redactie Onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

covid-19-pixabay

Nu over een week de scholen in Noord-Nederland weer open gaan, buitelen de vragen over elkaar heen. Ze hebben bijna allemaal met twee onderwerpen te maken: de rol van aerosolen bij de verspreiding van het virus. En de positie van tieners: in hoeverre geven zij COVID-19 door?

Stiekem raamsleuteltjes bietsen

In een blog getiteld 'Je zult maar leerkracht zijn' op de website van RTL-nieuws schrijft journalist Jeroen Akkermans over zijn vrouw, die vandaag startte met lesgeven in Duitsland en er voor het eerst niet gerust op is. Uit gewoonte blijven de grootste ramen in de lokalen op haar school altijd dicht. Al heeft zijn vrouw, schrijft Akkermans ‘stiekem ergens raamsleuteltjes weten te bietsen’.

De AOb krijgt steeds meer berichten van bezorgd personeel. Ook leraren en ondersteuners lezen de berichten over bijvoorbeeld een COVID-19-uitbraak in een verpleeghuis in Maassluis waar het ventilatiesysteem wellicht een belangrijke rol speelde. Of ze krijgen het medisch-wetenschappelijke nieuws mee naar aanleiding van onderzoek uit Zuid-Korea, uit Amerika – naar een uitbraak op een zomerkamp in de staat Georgia – en uit Frankrijk, waar op een middelbare school veel leerlingen en docenten ziek werden.

Speekseldruppels

In dagblad Trouw liet het RIVM afgelopen zaterdag weten bij haar standpunt te blijven over jongeren en COVID-19. Susan van den Hof, epidemioloog bij het RIVM, zette in de krant vraagtekens bij de buitenlandse onderzoeken, zoals bijvoorbeeld die uit de Amerikaanse staat Georgia. “Het was een kamp. Daar rollen de kinderen over elkaar heen. Niet verrassend dat ze elkaar sneller besmetten. Bovendien werd op dit kamp veel gesport en gezongen. Daarbij vliegen de besmettelijke speekseldruppels in het rond.” Over het Zuid-Koreaanse onderzoek zei Van den Hof in dezelfde krant: “Ze zien dat de middelbare scholieren naar verhouding veel anderen hebben besmet, maar die scholieren hebben heel weinig contacten. Alsof ze alleen de hoog-risico-contacten hebben nagespeurd”.

Evaluatie

Met het oog op een Kamerdebat dat hoogstwaarschijnlijk aanstaande woensdag plaatsvindt over het coronavirus dringt de AOb in een Kamerbrief aan op duidelijkheid. 'Er moeten snel afdoende antwoorden komen, zodat het onderwijs met vertrouwen het nieuwe schooljaar kan starten.'

Ook wil de vakbond nog voor de start van de scholen een advies van het kabinet over ventilatie op scholen. 'Onderwijspersoneel – van de basisscholen tot aan de universiteiten – weet vaak niet welk ventilatiesysteem aanwezig is en of dit ventilatiesysteem voldoet aan de normen voor een veilig binnenklimaat. Dit moet snel duidelijk worden, zodat scholen als dat nodig is nog voor de start van het schooljaar maatregelen kunnen nemen.' Verder vraagt de AOb zich af of de uitbraken die voor de zomer plaatsvonden op scholen zijn geëvalueerd. 'Wat hebben wij hiervan kunnen leren?'

FAQ

Op dit moment zijn de protocollen geldig zoals die voor de zomervakantie zijn afgesproken. Onze FAQ-pagina laat per onderwijssector zien wat grofweg de regels zijn voor lesgeven in corona-tijd, en bevat links naar de originele protocollen. Ook vind je er andere veelgestelde vragen en antwoorden rondom corona en onderwijs.

Meer weten?

De brief aan de Tweede Kamer is hier te downloaden.