Algemeen

Formatiestress bij speciale basisscholen

Directeur Desiree Middelkoop van de Van Houteschool in Amsterdam Zuidoost, een school voor speciaal basisonderwijs (sbo), heeft kopzorgen: voor de helft van haar klassen heeft ze voor volgend schooljaar nog geen leerkracht gevonden. “Over zes weken begint de zomervakantie al.”

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - 3 Minuten om te lezen

26315181829_f158405610_o

Beeld: Typetank

Begin dit jaar schreef het Onderwijsblad dat het voor sbo-scholen vanwege het lerarentekort een crime is om goed gekwalificeerde leerkrachten te vinden. Bestuurslid Suzanne de Koning van SBOwerkverband opperde toen als oplossing een vierdaagse schoolweek voor het hele speciale basisonderwijs.

Tof

Op dit moment zijn scholen druk bezig om de formatie rond te krijgen. Op de Van Houteschool is directeur Desiree Middelkoop heel hard op zoek naar leraren. “Het gaat om toffe banen. Omdat we veel vacatures hebben, denken mensen vaak dat er vast iets aan de hand is op onze school, maar dat is niet zo. We halen goede resultaten, zo oordeelde de Onderwijsinspectie en we hebben een leuk team. Misschien dat Zuidoost afschrikt.”

Het gaat om toffe banen. Omdat we veel vacatures hebben denken mensen vaak dat er vast iets aan de hand is op onze school, maar dat is niet zo

Voor drie van de zes groepen heeft Middelkoop nog geen leerkracht gevonden. “Je maakt mij niet gauw gek, maar nu heb ik echt zorgen.” De school heeft te maken met twee langdurig zieke medewerkers. “Dit jaar heb ik om dat op te vangen twee zzp’ers ingehuurd. Daarmee hebben we het dit schooljaar gered. Ik heb ze een vast contract aangeboden, maar ze willen liever zelfstandig blijven en dat is hun goed recht.” Ook is er sinds een aantal weken een klas verdeeld over de andere groepen en staat er een ib’er voor de klas. “Maar zij kan dan niet aan de onderwijskwaliteit werken.”

Aanmeldingen

Bij HKC De Wereldboom in Amsterdam is schoolleider Ine van Vuuren ook druk met de formatie bezig. Ze is op zoek naar vier voltijd leerkrachten en maakt zich zorgen. “Wij kregen heel veel meer aanmeldingen”, zegt Van Vuuren. “Ik zou al die kinderen graag een passende plek willen geven en extra groepen willen maken, maar krijg het nu nog niet rond. Het gaat om kwetsbare kinderen dus ik lig er wel wakker van. Die leerlingen komen dan op een wachtlijst en moeten tot die tijd nog op hun reguliere basisschool blijven, terwijl ze eigenlijk naar het speciale onderwijs moeten.”

Ik zou al die kinderen graag een passende plek willen geven en extra groepen willen maken, maar krijg het nu nog niet rond

Er zijn nu zoveel banen in het onderwijs dat mensen het ‘leukste’ eruit kiezen, denkt Van Vuuren. “Het sbo moet je echt willen en als je ergens in het reguliere onderwijs aan de slag kan, doe je dat wellicht sneller.” Ook de stad Amsterdam is lastig, denkt de schoolleider. “Het is een dure stad.” Als schoolleider staat Van Vuuren nu zelf ook drie dagen voor de klas.

Als Van Vuuren voor eind juni nog niemand heeft kunnen vinden, moet ze het over een andere boeg gooien. “We maken nooit gebruik van uitzendbureaus, maar op een gegeven moment moet je wel. Ook moet er ergens een grens zijn waarop ik ga zeggen dat we helaas geen plek hebben voor een leerling. Dat wil je niet, wij zijn juist op aarde om te helpen. Maar je moet dan een afweging maken tussen de wens en wat kan.”