Algemeen

Basisscholen moeten buffelen

De basisscholen ‘anderhalve-meter stijl’ zijn bijna een week open. Hoe ging het deze week? Het weerzien met leerlingen vinden leerkrachten ‘geweldig’. Toch lopen ze ook tegen moeilijkheden op. “Het wordt buffelen om de achterstand weg te werken.”

Tekst karen hagen - redactie onderwijsblad - - 5 Minuten om te lezen

scholenopening-corona

Beeld: Redactie Onderwijsblad

Heel eerlijk. Lalenya Veldkamp, leerkracht groep 6 in Almere, stond niet te springen toen premier Rutte de scholenopening aankondigde. “Dat komt vooral doordat mijn man diabetes heeft en in de risicogroep valt.” Toch is ze -na wikken en wegen- begonnen deze week. “Voor de kinderen is het goed om ze fysiek weer te zien. Aan die koppies zie je toch beter hoe de vlag erbij hangt. Ik kon merken dat ze best een pittige tijd achter de rug hebben.” De school van Veldkamp staat in een wijk waar veel sociale achterstanden zijn.

Vooral de verdwenen structuur viel haar op. “Die was eruit, ze zijn later naar bed gegaan en hebben weinig regelmaat gehad. De leerlingen moesten weer wennen aan de regels en denken ineens weer dat ze alles tegen je kunnen zeggen.”

Leerkracht Veldkamp: 'Voor de kinderen is het goed om ze fysiek weer te zien. Aan die koppies zie je toch beter hoe de vlag erbij hangt'

Sinds de scholenopening is de klas van Veldkamp geen combinatiegroep meer met leerlingen uit groep 5. Ze heeft alleen groep 6-leerlingen waarvan ze ook een deel van een collega overnam. Bij die laatste groep zag ze grote achterstanden. “Ze lopen zo’n acht tot tien weken achter”, zegt ze. “Het wordt hard werken en steeds twee instructies taal geven, twee keer rekenen. Ze moeten aan de bak, het zijn lange dagen. Dat vind ik wel sneu.” De Onderwijsinspectie meldde vandaag dat ze ook zorgen hebben over achterstanden.

Op de facebookpagina van de AOb deelden leerkrachten hun ervaringen. Wat ging het goed vandaag. De kinderen pikken het allemaal snel op. Bij elke wissel doekje over de puzzel of iPad. Handen wassen en weer door. Ze vonden het weer zo gezellig samen, reageert een juf. Een andere leerkracht vond vooral het werken in een kleine groep fijn. Genoten! Ook de kinderen vonden het heel rustig en fijn in de klas.

Afstand houden

Afstand houden blijkt lastig. Zo schrijft een leerkracht: 1,5 meter is echt niet te doen, hoe goed de kinderen en wijzelf het ook proberen. Op een andere school zorgt het handen wassen voor waterballetten. Je bent continu in opperste paraatheid. En zes keer per dag handen wassen, zorgt voor elke keer voor een groot waterballet.

Leerkracht op Facebook: '1,5 meter is echt niet te doen, hoe goed de kinderen en wijzelf het ook proberen'

Nicole Ter Harmsel, leerkracht groep 7 op een basisschool in het oosten van het land, viel het afstand houden deze week ‘niet tegen’. Ze geeft les aan een halve klas per dag, zo’n negen leerlingen, die om en om naar school komen. “Meestal lukte het”, zegt ze. “Als ze toch te dichtbij komen, dan benoem ik het positief en zeg ik ‘heel gezellig’, maar nu kan het niet.” Ze mist het wel. “De looprondes doe je niet en als een leerling iets niet snapt schuif je nu niet aan bij een kind.”

Haar duo-partner Marianne Heutinck is ook positief. “In het begin voelt die 1,5 meter wel tegennatuurlijk en is het wennen. Maar als de dag vordert, wordt het vertrouwder”, zegt ze. De leerlingen van deze collega’s krijgen geen videolessen meer. Heutinck: “Wij hebben bewust gekozen om leerlingen ‘thuiswerk’ te geven. Het gaat om extra opdrachten die ze ook doen als ze klaar zijn met de les. De instructie en verwerking doen we bewust in de klas. Dat gaat goed, we doen veel digitaal dus kunnen zien wat de leerlingen hebben gemaakt.”
In Almere bij Veldkamp zijn de online lessen ook gestopt. “Wel zijn er vier kinderen niet op school. Die krijgen geen aparte videolessen, maar doen virtueel mee in de klas.”

Pauzes

Het onderwerp ‘pauze’*In de veelgestelde vragen op onze website hebben we over dit onderwerp ook een vraag gedeeld. komt vaker terug in reacties als iets wat lastiger is. Veldkamp heeft praktisch geen pauze. “Ik vind het intensiever, om half 8 kom ik binnen en om 3 uur ’s middags heb ik pas pauze als de kinderen weg zijn. Er mogen maar twee groepen naar buiten tegelijk. Dus iedereen moet met zijn eigen groep mee.”

Op de school van Ter Harmsel in het oosten van het land is de pauze beter geregeld. “Normaal zijn groep 5 tot en met 8 tegelijk buiten. Nu hebben groep 7 en 8 samen pauze. De ene groep speelt op een veld, de andere op het plein. De collega’s die geen klas hebben doen bij ons de pleinwacht. Dat is een andere taak en speciaal voor nu. Normaal lopen de leerkrachten pleinwacht.”

Ondersteuners

Onderwijsondersteuners merkten deze week dat ze soms andere taken krijgen. In de facebookgroep 'Oop doet ook mee' werd een poll gehouden. Oop'er Rosalinde Stins zit in die groep en is hoofdbestuurder bij de AOb. Bij de poll gaven de meeste ondersteuners aan dat ze hun normale werkzaamheden uitvoeren. Toch was daarna het voor een gesplitste klas staan de optie die oop'ers het vaakst aanvinkten. Het verzorgen van noodopvang voor kinderen met een cruciaal beroep is een andere taak die vaak terugkomt.

Onderwijsondersteuner Stins: 'Normaal sta ik met de leerkracht voor een groep van 35 leerlingen in groep 6. Die is in drieën gesplitst en ik sta nu ook voor een deel van de klas'

Stins: "Normaal sta ik met de leerkracht voor een groep van 35 leerlingen in groep 6. Die is in drieën gesplitst en ik sta nu ook voor een deel van de klas. Dat is soms wel dubbel, want ik ben geen leraar, maar het gaat ook maar om acht leerlingen. Bovendien bereidt de docent de lessen voor en hoef ik het niet in mijn eentje uit te zoeken." Op de woensdag verzorgt Stins de noodopvang voor leerlingen waarvan de ouders een cruciaal beroep hebben. "Ik merk dat oop'ers heel verschillend worden ingezet."

Ter Harmsel is blij met de nieuwe start. “Het is voor nu fijn om op school te zijn, die blik in de ogen van leerlingen te zien. We mogen alleen niet highfiven. Naja, dat doen we later weer."

Bekijk ook de veelgestelde vragen die de AOb heeft verzameld, onder meer over de scholenopening.