Meer dan de helft van de leraren in het primair onderwijs werkt in deeltijd. Arbeidsmarktplatform PO deed onderzoek naar of leraren meer uren willen gaan werken. En of zo’n langere werkweek in de praktijk vol te houden is. Spoiler-alert: dat is het voor de meesten niet.
Minister Robbert Dijkgraaf blijft erbij dat hij geen landelijke doelstellingen wil vastleggen over een hogere inschaling van docenten in het mbo. Dat heeft hij zo afgesproken met werkgeverskoepel de MBO-raad, zo staat te lezen in een ambtelijke briefing aan de minister.
Het systeem voor functiewaardering voor ondersteuners en directieleden in het primair onderwijs is in orde. De toepassing laat nog wel te wensen over. ‘Voorbeeldfuncties moeten niet klakkeloos worden overgenomen.'
Hoogleraar onderwijskunde Klaas van Veen verruilt de theorie voor de praktijk. Kan hij als bestuurder zijn leraren de professionele ruimte geven die hij als wetenschapper bepleit?
Tal van wettelijke experimenten laten de regels voor onderwijstijd en lesbevoegdheid los. Dat verlicht het lerarentekort. Wat zijn de risico’s? “Kwaliteit van onderwijs en de aantrekkelijkheid van het beroep moeten leidend zijn, niet zo snel mogelijk zoveel mogelijk leraren voor de klas.”
Ieder jaar levert de voltijd-pabo bijna vierduizend kersverse starters af op de arbeidsmarkt. Te weinig om het lerarentekort op te lossen. Volgens onderzoekers kan de instroom na jaren kwakkelen weer omhoog. De kansen en knelpunten op een rij.
Onderwijspersoneel kampte vorig jaar met de meeste werkstress, blijkt uit onderzoek door het CBS en TNO. Gemiddeld noemde 7 procent van alle werknemers in Nederland werkdruk in 2021 als belangrijkste reden voor hun jongste verzuim. Bij de pedagogische beroepen was dat 11 procent.
Het spook ‘inflatie’ waart rond. Vooral ondersteuners in het onderwijs hebben het zwaar. Maar ook onderwijspersoneel dat nog wel zelf de rekeningen kan betalen, ziet het effect op de kinderen en jongeren: ‘Ik wil in actie komen voor de leerlingen die in ons land met honger naar school komen.’
Er is eenmalig 175 miljoen extra beschikbaar om de werkdruk in het voortgezet onderwijs aan te pakken. Voor werknemers betekent het onder meer dat ze dit schooljaar 23 uur voor werkdrukverlichting erbij krijgen, bovenop de 40 uur die al eerder was afgesproken. Ze kunnen die extra uren ook laten uitbetalen.
Zowel de hogescholen als de universiteiten tellen voor het tweede jaar op rij veel minder eerstejaars studenten. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers. Alleen het aantal internationale en associate degree-studenten is weer gegroeid.
Minister Robbert Dijkgraaf laat landelijke afspraken over de inschaling van mbo-docenten over aan de cao-partners. Ook over een verplichte bevoegdheid voor de vakken taal, rekenen en burgerschap doet hij nog geen concrete uitspraken. Dat bleek vandaag tijdens het debat met Tweede Kamerleden, dat volgende week vervolgd wordt.
Miljarden trekt het kabinet uit om de dalende onderwijskwaliteit en kansenongelijkheid aan te pakken. Maar ambitieuze verbeterplannen stuiten op die allesoverheersende onderwijscrisis: een enorm tekort aan bevoegde leraren. Een bonus om meer uren te werken zal het tij niet keren, aldus critici.
Wetenschappers die last hebben van bedreigingen, intimidatie of agressie kunnen sinds gisteren een speciaal telefoonnummer bellen. Ook is de website wetenschapveilig.nl gelanceerd.
Het aandeel tijdelijke contracten in het basisonderwijs stijgt naar recordhoogte. En dat terwijl schoolbesturen veel geld overhouden. Moet er een maximum komen voor het percentage tijdelijke contracten per schoolbestuur?
Tijdelijke contracten met slechte voorwaarden aan de universiteit maken het werk voor onderzoekers en docenten erg zwaar, staat in een rapport van actiegroep Casual Leiden. De toename van het aantal tijdelijke contracten is de AOb een doorn in het oog.
De lonen moeten omhoog! In alle sectoren, in de hele maatschappij – en dus ook in het onderwijs en onderzoek. Kom daarom naar de manifestatie op zaterdag 26 november in Amsterdam.
De minister moet dezelfde kwaliteitseisen stellen aan het mbo als aan de andere onderwijssectoren, vindt de AOb. Zo zouden ook in het mbo alleen daarvoor bevoegde leraren taal- en rekenlessen mogen geven. Ook moeten mbo-docenten het salaris krijgen waar ze recht op hebben.
Bij zeven pabo’s kunnen studenten zich specialiseren in het jonge of oudere kind. Maar een echte opsplitsing zien de opleidingen én de studenten niet zitten, blijkt uit een tussenevaluatie van dit experiment.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)