Algemeen

Strijden voor een hogere loonschaal

In een hogere salarisschaal kom je meestal niet vanzelf. Je moet als ondersteuner of docent opkomen voor jezelf. Hbo-docent Diana Wittendorp was vastberaden, knokte zich naar een hogere schaal en hielp daarmee ook collega’s. “Wees niet bang.”

Tekst Karen Hagen - redactie Onderwijsblad / Beeld Typetank - - 6 Minuten om te lezen

schaal hoger bijgesneden

Beeld: Typetank

‘We zijn blij met je, maar vinden salarisschaal 11 niet passend.’ Zo begon het. En wat doe je dan? Denk je: láát maar, of ga je ertegen in. Diana Wittendorp, docent biologie en medisch laboratoriumonderzoek bij de Hogeschool Leiden, koos voor de tweede optie. “Ik had het document met alle docentfuncties doorgenomen en naast mijn werkzaamheden gelegd. Ik begeleidde afstudeerstudenten, was zelfstandig bezig met onderzoek binnen lectoraten en verantwoordelijk voor een vak van drie studiepunten. Ik hoor in die hogere salarisschaal.”

Dit artikel komt uit het Onderwijsblad. Wil je op de hoogte blijven van alles wat er in het onderwijs speelt? Word lid van de AOb en ontvang elke maand het Onderwijsblad.

CHECK ALLE VOORDELEN VAN HET LIDMAATSCHAP

Sinds 2007 werkt Wittendorp bij de Hogeschool Leiden. Ze speelde weleens met de gedachte, maar maakte eerder nooit bezwaar. Totdat haar school besloot alle functies tegen het licht te houden en het functiehuis, een document waarin alle functiebeschrijvingen met werkzaamheden staan, te updaten, zodat het beter bij deze tijd paste. “Nu moet het wel gebeuren dacht ik”, zegt de hbo-docente. Zeker toen ze las dat in schaal 11 het begeleiden van afstudeerstudenten een onderdeel van de taken was.

Haar werkgever zag het anders en deelde haar per mail mee dat ze gewoon in salarisschaal 10 was ingedeeld. De schaal waar ze al sinds 2007 inzat. “Ik deed wel taken die bij 11 horen, maar de verantwoordelijkheid lag dan niet helemaal bij mij of het was te ‘summier’ zo was de uitleg.”

Ze ging ertegen in beroep en mailde haar leidinggevende, maar die hield voet bij stuk en benoemde per punt waarom. “Het is best slepend”, zegt Wittendorp. “Leidinggevenden proberen het te downgraden. Logisch vanuit hun oogpunt, maar het voelt toch vervelend. Alsof wat je doet niet zoveel voorstelt. Ik kon het wel loslaten, maar ik snap dat mensen hier slapeloze nachten van krijgen. Het is denk ik goed om je te verplaatsen in de teamleider bij zulke dingen.”

Als mensen niet zelf roepen, gebeurt er niks en word je in een oud functieprofiel gepropt

Nooit overwoog Wittendorp alsnog genoegen te nemen met de afwijzingen. Ook niet na een gesprek met een hr-adviseur en haar leidinggevende dat op niets uitliep. De interne bezwarencommissie was de volgende stap en die nam ze. “Het kost best veel tijd, je moet officiële brieven opstellen, argumenten goed weergeven en dan is er een moment waarop beide partijen worden gehoord.”

Opluchting

“Er moet altijd eerst een besluit zijn van leidinggevenden waartegen je bezwaar kunt maken”, zegt AOb-sectorbestuurder Roelf van der Ploeg. “Daarna kun je pas naar een bezwarencommissie.” Meestal komen docenten en ondersteuners bij een interne bezwarencommissie terecht, maar er is ook een landelijke bezwarencommissie functieordenen. Rob van Baalen is vicevoorzitter van deze commissie. Hij schat dat er gemiddeld zo’n drie à vier zaken per jaar voorkomen. “Tot nu toe waren het altijd zaken van hogescholen uit de Randstad, zoals Leiden, Utrecht en Rotterdam. Dat viel mij wel op.”

Wittendorp zegt wel dat je het zeker moet weten. “Er komen ook meer werkzaamheden jouw kant op als het wordt toegekend.” Vlak voor de zomervakantie krijgt ze de mail waarop ze heeft gewacht: de interne commissie geeft haar gelijk. De school moet haar in salarisschaal 11 plaatsen. “Ik voelde zo’n opluchting en geluk.”

Een goed functiegebouw is een ‘ondergeschoven kindje’, merkt AOb-sectorbestuurder Van der Ploeg die ook over de cao onderhandelt. “Hogescholen laten het vaak versloffen, terwijl het niet gek is dat je eens in de zoveel tijd iets aan ‘onderhoud’ doet. Dat is vaak zeer beperkt geweest. Als mensen niet zelf roepen, gebeurt er niks en word je in een oud functieprofiel gepropt.”

Van der Ploeg heeft sterk de indruk dat mensen die vragen om een hogere salarisschaal dit best vaak voor elkaar krijgen. “Dat is ook niet zo gek”, zegt hij. “Werkgevers laten liever één collega naar een hogere schaal gaan, zodat het niet langs een openbare commissie gaat. De kans is dan dat ineens veel meer collega’s naar een hogere schaal moeten. Ik adviseer onderwijspersoneel het gesprek aan te gaan.”

Een goed functiegebouw is een ‘ondergeschoven kindje

Voor hbo-docenten zit het verschil tussen salarisschaal 10 en 11 in het ontwikkelen van onderwijs. “Bijna alle docenten doen dat natuurlijk”, zegt Van der Ploeg. “Alleen, vaak is er een verschil of ze alleen een bijdrage leveren aan het onderwijs of dat ze verantwoordelijk zijn. In het begin, als je net binnenkomt, leveren docenten soms alleen een bijdrage, maar het is een glijdende schaal. Algauw voer je wijzigingen in het lesprogramma uit of kom je met ideeën. Schaal 11 voor docenten betekent dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen onderwijs. Schaal 12 is verantwoordelijk voor een groot deel van het curriculum.”

Ook ondersteuners moeten zich bewust zijn van hun werkzaamheden. Van der Ploeg: “Deze functies ontwikkelen zich ook. Denk aan een secretaresse die na een aantal jaar eigenlijk office manager is. Of de ict’er die eerst op een klein gebied ict-taken uitvoert, maar later allround is.”

Waardering

Cijfers van de Vereniging Hogescholen, de werkgeversorganisatie, laten zien dat er in 2021 bijna 36 duizend werknemers een docerende functie hadden op de hogescholen. Van hen zaten er 4.356 in salarisschaal 10, 17.325 in schaal 11 en 10.081 in schaal 12. Per hogeschool bestaan er grote verschillen in de verdeling van de salarisschalen. Zo zit bij Hogeschool Zuyd 8,3 procent van het docerend personeel in salarisschaal 10. Bij de Hogeschool Leiden is dat bijna een kwart en bij de Hogeschool Rotterdam gaat het om bijna 19 procent. Het Hoger Onderwijspersbureau meldde in april dat er steeds minder hbo-docenten in salarisschaal 12 zitten. Vroeger waren er ongeveer evenveel docenten in schaal 11 als in 12, maar inmiddels is dat niet meer zo.

Ik wilde waardering en deed het ook voor collegas

Bij Wittendorp betekent haar hogere salarisschaal vooralsnog ‘tientjeswerk’. “Uiteindelijk, aan het einde van de schaal, zit er 700 euro bruto verschil met schaal 10. Al deed ik het niet om het geld. Ik wilde waardering en deed het ook voor collega’s. Ik hoorde weleens mensen klagen bij de koffieautomaat of zeggen dat het toch geen zin had. Ik riep ze op er werk van te maken; stuurde mailtjes rond.” Twee collega’s volgden haar voorbeeld en kregen ook gelijk van de commissie. Een andere collega die van schaal 11 naar 12 wilde, lukte dat niet.

Waar de hbo-docent nog veel blijer mee is: “De teamleider gaf aan dat hij nu alle functies onder de loep neemt en er dus mogelijk meer collega’s een schaal omhooggaan. Het geeft een goed gevoel om voor jezelf op te komen, maar het is nog beter als collega’s er ook iets aan hebben. Daarom zeg ik: wees niet bang. Proberen kan altijd, dan heb je achteraf nooit spijt en een had-ik-maar-gevoel.”

 

Webinar over salarisschalen

Op 28 september organiseert de AOb een webinar voor leden over functiewaardering van docenten in het hbo. AOb-sectorbestuurder Roelf van der Ploeg geeft daarin uitleg over de werkzaamheden die horen bij de verschillende salarisschalen, hoe je het onderwerp bespreekbaar maakt en hoe je bepaalt of je correct bent ingeschaald. Aanmelden kan via: aob.nl > agenda > online spreekuur functiewaardering

 

Dit artikel komt uit het Onderwijsblad van juni. Leden ontvangen het blad elke maand in de bus. Word ook lid van de AOb!