Algemeen

Scholen op slot, onderwijs werkt door

Klassen met maar één of twee leerlingen. Docenten die in allerijl een thuisprogramma optuigen. En ouders die krachten verenigen. Het is een rommelige eerste quarantainedag.

Tekst Lisette Douma en Karen Hagen - redactie onderwijsblad - - 3 Minuten om te lezen

web

beeld: Typetank

Leerkracht van groep 1/2 Britt van Setten zit verkouden thuis en werkt normaal niet op maandag. Toch belde ze vanochtend vanuit huis in met Microsoft Teams om mee te vergaderen met haar collega’s van een basisschool in Rhenen die aanwezig waren om te bespreken hoe ze het gaan aanpakken. “Bij de kleuters is dat nog lastig”, zegt Van Setten. “Die kun je niet een pakketje rekenwerk of taal meegeven.”

Digitaal prikbord

De uitkomst van de vergadering was dat de leraren een digitaal prikbord vullen met een weektaak. “Daar staan bijvoorbeeld een rekenwerkje of een taalopdracht op met linkjes naar de opdrachten. Dat kan een spelletje zijn op de computer. Voor mijn klas zet ik er een knutsel op die ze kunnen doen en ik wil misschien een digitale kring doen als dat lukt.” Van Setten is ook van plan om een dagopening in te spreken voor haar kleuters om de dag goed te beginnen en om elke dag om 9.00, 12.00 en 14.00 uur beschikbaar te zijn voor vragen.

De coronacrisis zorgt wel voor een saamhorigheidsgevoel merkt docente Britt van Setten

De leerkracht schat in, dat vandaag en morgen nodig zijn om alles op poten te zetten. Ze hebben niet eerder met een digitaal prikbord gewerkt, dus het is uitproberen. “We moeten ouders mailen wat de bedoeling is en bijvoorbeeld kijken welke leerlingen geen laptop hebben, zodat ze er eentje kunnen lenen.” De coronacrisis zorgt wel voor een saamhorigheidsgevoel merkt de docente. “We staan gelijk in de actiestand en kijken wat nodig is.”

Ouders geven les

Ouders van jenaplanschool de Brug in Utrecht zetten een programmaatje op met buren. “Drie weken is lang, dus het leek ons slim het ritme van de schooldag een beetje aan te houden”, vertelt Edo van der Velde, vader van zonen van vijf en zeven jaar. “Zowel de overburen als de buren naast ons hebben kinderen in dezelfde leeftijd, we hebben een schemaatje opgezet waarin we dagdelen verdelen.” Idee is een schooldag na te bootsen: beginnen met de kring, om tien uur fruit eten, tussen de middag thuis een boterhammetje eten en het middagprogramma bij de andere buur.

We hebben met de buren een schemaatje opgezet waarin we dagdelen verdelen

Van der Velde begon deze ochtend met een rekenlesje: “De kleuters heb ik in de voorkamer met de duplo laten spelen, in de bouwhoek dus. Met de ouderen heb ik sommetjes gemaakt. Maar het was nog een beetje aftasten wat het niveau was."
"Eerlijk gezegd liep het uit op chaos”, zegt Van der Velde lachend. Na het fruit eten is hij gewapend met een jeu de boules-set en een voetbal met zes jongens naar het park vertrokken. “Het is nog een beetje aftasten hoe we dit gaan oppakken. Hopelijk krijgen we vanuit school de komende dagen wat lesjes mee.”

Middelbare scholen

Ook middelbare scholen zijn vandaag aan het zoeken naar oplossingen. Bij de scholengemeenschap KSE in het Brabantse Etten-Leur willen ze vanaf morgen 170 docenten en 2500 leerlingen elkaar laten ontmoeten via het internet, zo meldde BN de Stem. Met het programma Teams hopen ze de lessen zoveel mogelijk volgens rooster online door te zetten. ‘Onze docenten geven, gewoon vanuit hun eigen huis, met een druk op de knop aan dat een les begint', zei rector Jan van Heukelum in de krant. 'Leerlingen kunnen dan thuis met een eigen code inloggen; hun docent ziet de namen van leerlingen die zich hebben aangemeld. Vervolgens kan de les beginnen.’

Voorzitter Berend Buddingh van SKVOB waar veertien middelbare scholen onder vallen in Breda, Bergen op Zoom en Oosterhout laat in dezelfde krant weten dat er geen draaiboek voor deze uitdaging klaarligt. ‘We gaan onderzoeken hoe we op korte termijn onderwijs op afstand kunnen realiseren. Maar zo simpel is dat natuurlijk niet. Dat draai je niet even op zondagmiddag, en ook niet op een maandag en dinsdag in elkaar.’ Ook heeft hij zorgen over de eindexamens en hoe je de schoolonderzoeken moet afronden. ‘Is het mogelijk om dit allemaal te doen?’