Beeld: typetank

Scholen staan voor enorme opgave na kabinetsbesluit

Met het kabinetsbesluit om de scholen weer te openen staat het primair onderwijs voor een enorme opgave. Het levert veel regelwerk op en praktische vragen. Ook is er onzekerheid over de veiligheid. “Je merkt dat leerkrachten toch wat angstig zijn als de school straks opengaat.”

Basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs met leerlingen in de basisschoolleeftijd mogen vanaf 11 mei weer open, zo maakte minister-president Rutte gisteren bekend. Om dat op een verantwoorde manier te doen wordt nog een hele toer. “Het is fijn weer kinderen op school te hebben”, zegt schoolleider Hanneke de Frel van basisschool Vlinderboom in Pijnacker. “Het is belangrijk voor hun ontwikkeling en de affectie die ze nodig hebben.” Wel ziet de schoolleider veel regelwerk en administratie op de school afkomen. “Bijvoorbeeld om ervoor te zorgen dat broertjes en zusjes op dezelfde dagen naar school kunnen gaan.”

Looproutes en tafelschikking

De enorme berg werk ziet ook basisschoolleerkracht en AOb-hoofdbestuurder Dorien König. “Wij hadden net een vergadering en dan gaat het bijvoorbeeld ook over de inrichting van de klaslokalen, de zeeppompjes die nodig zijn, het werken aan tafels in groepjes, de looproutes door de klas en of we de pleinwachten, vaak ouders, moeten inschakelen of niet. Dat kost veel tijd.”

‘Het is fijn weer kinderen op school te hebben’

En dan is er nog de planning. De eerste mailtjes met ‘voorkeursdagen’ van ouders zaten al in de mailbox. König: “Houd je rekening met bijvoorbeeld het onderwijsniveau, met families zoals broertjes en zusjes of juist vriendjes en vriendinnetjes voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Het is al met al een behoorlijke puzzel waar we vast ook in de meivakantie mee bezig zullen zijn.”
Schoolleider De Frel is niet van plan leerkrachten te vragen om in de meivakantie ter voorbereiding door te werken. “Desnoods gaan we een dag later open.”

‘Het is al met al een behoorlijke puzzel waar we vast ook in de meivakantie mee bezig zullen zijn’

Cubicle

Bij Kindcentrum De Springplank in Den Bosch zijn ze al druk in de weer met de voorbereidingen, vertelt techniekcoördinator Rascha van der Sluijs. Ze hebben op deze school een heel innovatief idee: transparante schermpjes op de tafeltjes van de leerlingen, geïnspireerd op de kassa’s bij de supermarkten. De doorzichtige schermen zijn aan de voor- en zijkanten gesloten, zodat leerkrachten straks toch veilig met een leerling kunnen meekijken. Voor extra instructie of individuele begeleiding is dat best handig. Het doet een klein beetje denken aan een mini-cubicle, zo’n afscheiding in een kantoortuin. “De kinderen die het hebben getest vinden het hartstikke leuk”, aldus de techniekcoördinator. “Ze wilden het gelijk aan de binnenkant gaan versieren. Je kunt er post-its ophangen bijvoorbeeld.”

Angst

Hoewel leraren graag aan de slag gaan, bestaat er ook angst over gezondheid en veiligheid. Monique Spaans, die lesgeeft op mytylschool de Ruimte in Bergen voor leerlingen met een lichamelijke handicap, is geen voorstander van de volledige scholenopening in het speciaal onderwijs. Het speciaal onderwijs mag van het kabinet volledig open, dus hoeft niet te werken met halve klassen zoals de basisscholen. “Ik gun het de kinderen om weer te komen, maar dit levert enorm veel praktische vragen en zorgen op. Ik bedoel, ik heb “maar” dertien leerlingen, maar we zijn wel met minimaal twee volwassenen in de ruimte. Hoe ga ik op anderhalve meter blijven van m’n collega? De leerlingen worden met busjes gebracht: is dat wel veilig?”

‘Hoe ga ik op anderhalve meter blijven van m’n collega? De leerlingen worden met busjes gebracht: is dat wel veilig?’

Overtuigd van de lagere besmettings- en verspreidingskans bij kinderen is Spaans niet. “Bij Jinek vertelde een viroloog dat kinderen het virus wel door kunnen geven, maar dat ouders die het krijgen waarschijnlijk niet het zorgsysteem gaan overbelasten. Dan voel ik me wel een beetje dat kleine proefdier.” Spaans zit in de medezeggenschapsraad en heeft erop aangedrongen dat ze betrokken wordt bij hoe de school te heropenen. Iets wat Rutte ook in zijn persconferentie benadrukte.

‘Ik voel me wel een beetje dat kleine proefdier’

Zwanger

Leerkracht König voelt zich ‘kwetsbaar’. Ze is zwanger en zit als haar school weer opent in haar derde trimester. “Zelf sta ik daarom niet zo te springen, ik ben dan al ver in mijn zwangerschap en wil niet op het einde ziek worden. Daarnaast heb ik astma en heeft mijn partner onlangs een ongeluk gehad waar hij een klaplong aan heeft overgehouden. Gelukkig is er begrip voor vanuit de school en houden ze er goed rekening mee. Ik heb bijvoorbeeld ook al geen leerlingen in de opvang gehad de afgelopen weken.”

In Pijnacker merken ze ook de angst onder leerkrachten, zegt schoolleider De Frel. “We hebben een leerkracht van 72, een die zwanger is en mensen die in het verleden borstkanker hebben gehad of hart- of longproblemen.” RIVM-richtlijnen over kwetsbare medewerkers bieden houvast, zegt De Frel en met leerkrachten die toch niet durven gaat ze het gesprek aan. “Bovenschools hebben we afgesproken dat we mensen met zorgen indien nodig doorverwijzen naar de bedrijfsarts. Die kan dan een beslissing nemen.”

Lees ook het bericht over de persconferentie van gisteren via deze link. Of ga naar de veelgestelde vragen die zijn geupdatet na het nieuws over de scholenopening op 11 mei. 

Meer nieuws

Nipt cao-akkoord universiteiten

De leden van alle vier de vakbonden hebben ingestemd met het cao-akkoord voor de universiteiten. ‘Een heet hangijzer blijft dat universiteiten zeer creatief de cao... LEES VERDER