Het lerarentekort is nu en fors Leerkracht Eddy Erkelens brengt met de website lerarentekortisnu.nl het lerarentekort in kaart. Hij hoopt de politiek te bewegen tot investeringen. 'Zonder leerkrachten, geen onderwijs!' 3 januari 2019 • TEKST Nienke Colijn - Redactie Onderwijsblad Op lerarentekortisnu.nl kan je als school registreren wanneer het lerarentekort bij jou een probleem is. Je vult de naam van je school in, de datum, de klas, aantal leerlingen en hoe je dit hebt opgelost. “De Dienst Uitvoering Onderwijs weet het ook wel als een klas naar huis wordt gestuurd, want officieel moet een school dat melden. Maar ze kunnen niet zien of een klas wordt verdeeld of dat er een parttimer voor de klas staat, omdat een docent ziek is, dat weten ze niet”, vertelt Erkelens, leerkracht van groep 8 in Polsbroek. Cijfers Maar waarom deze website? “DUO heeft dus wel cijfers, maar die zijn niet zichtbaar of je moet een heel document doorspitten voordat je iets te weten komt”, vertelt Erkelens, die zelf de website in beheer heeft. “Op vrijdagavond hadden we besloten om een website te maken en zaterdag was die er.” De site bestaat sinds januari vorig jaar en wil het lerarentekort in kaart brengen. “De problemen in de grote steden zijn groter”, vertelt Erkelens in zijn ruime klaslokaal in Polsbroek waar in verhouding maar weinig tafels en stoelen staan. “Maar het probleem speelt overal, als wij twee zieke docenten hebben, hebben ook wij geen oplossing.” De Eben-Haëzer school, de school waar Erkelens werkt, vormt samen met zestien andere scholen een scholengemeenschap en heeft een vervangingspool waar nog maar twee mensen in zitten. ‘Het doel is om het lerarentekort in kaart te brengen’ Waarom moet het lerarentekort in kaart worden gebracht? “Zonder leerkrachten is er geen onderwijs. Terwijl alle kinderen dit juist zo hard nodig hebben. Leerkrachten die ze verder brengen en de keihard benodigde basis aanleren”, zegt Erkelens. Representatief Ondanks dat het een actuele site is en elke school haar gegevens kan registreren is de site een tijd offline geweest. “De registraties daalden en gaven zo geen representatief beeld van het tekort”, vertelt Erkelens. In augustus is de website weer online en zijn de registraties stabiel. Toch registreren lang niet alle scholen en dat vindt Erkelens jammer. Erkelens is zo’n twee à drie uur per week bezig met de website. “Ik doe het met liefde. Zo hoop ik mijn steentje bij te dragen aan het onderwijs. Het is natuurlijk wel jammer dat dit nodig is. Leerkracht is namelijk een geweldig beroep en dat hoeft niet verloren te gaan doordat Den Haag gewoon niet over de brug komt.” Wat zou Den Haag dan moeten doen? “De politiek zou het aanzien van de leerkracht moeten verhogen door de autonomie weer aan de leerkracht te geven. De leerkracht moet gaan over hoe het onderwijs ingevuld wordt; het onderwijs moet niet allerlei maatschappelijke problemen zoals ongelijkheid en sociale mediawijsheid oplossen. De waardering moet omhoog. Er moeten meer carrièremogelijkheden komen, minder werkdruk en meer salaris.” Leraar ziek? Last van het lerarentekort? Registreer het dan op lerarentekortisnu.nl
D66 en CDA eisen focus op basisvaardigheden 6 apr In het debat over de herziening van het curriculum benadrukten coalitiepartijen D66 en CDA dat ze focus willen op het updaten van taal en rekenen.... LEES VERDER
UvA-docenten zijn tijdelijke contracten zat en stoppen met nakijken 5 apr Op de Universiteit van Amsterdam (UvA) zijn meerdere medewerkers gestopt met nakijken om aandacht te vragen voor de tijdelijke contracten van junior docenten. De actie... LEES VERDER
AOb: ‘Derde ziektejaar voor onderwijspersoneel met long covid’ 28 mrt Mensen in het onderwijs die lijden aan langdurige covid moeten uitstel krijgen van de WIA-keuring – de keuring voor arbeidsongeschiktheid. Dat schrijft de AOb in... LEES VERDER
40 procent eerstejaars aan universiteit komt uit buitenland 18 mrt Nederlandse hogescholen en universiteiten zijn nog steeds erg in trek bij internationale studenten. Bij de universiteiten komt dit collegejaar zelfs 40 procent van de eerstejaars... LEES VERDER