Algemeen

Het is aanpoten voor de onderwijsondersteuners

Ict-medewerkers maken lange dagen om de lessen digitaal toegankelijk te maken. Conciërges en onderwijsassistenten vangen leerlingen op van ouders met vitale beroepen, maar zijn ook al bezig met de toekomst. “Als de school weer opengaat, is alles spic en span.”

Tekst maaike lange - redactie onderwijsblad - - 4 Minuten om te lezen

leegschoolpleinweb

beeld: Typetank

Ain Wijting is ict-medewerker op het Teylingen College in Noordwijkerhout. Normaal houdt hij zich als enige op school bezig met computers, maar sinds de coronacrisis heeft Wijting steun van twee docenten. “De eerste week werkten we van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat om alle lessen in een digitale omgeving te krijgen. Er kwam zoveel op ons af, zoveel vragen van docenten, leerlingen en ouders. We moesten flink sparren en goochelen om zo goed mogelijke oplossingen voor alles te vinden.” Leraren die youtube-filmpjes willen laten zien in Hangout, maar geen geluid erbij hebben, noemt Wijting als voorbeeld. Of leerlingen met inlogproblemen of een kapotte computer thuis. “En dan hebben we nog geluk dat we al vijf jaar in een google-omgeving werken met onze school, waardoor de leerlingen gewend zijn aan de programma’s.”

Overrompeld

Benjamin Baars is ict-coördinator van een basisschool van Scholengroep Veluwezoom. “Het is aanpoten”, zegt ook hij. “Ik had in mijn hoofd hoe we het bij ons op school moesten doen, en zo is het ook gelukt. In drie fases hebben we de online lessen en taken uitgerold, zodat leerlingen en ouders niet overrompeld werden met uitleg en toegangscodes.”

De impact van alle nieuwe maatregelen is groot

Baars werkt samen met I-coaches van de scholengroep. “De samenwerking verloopt goed. Maar de impact van alle nieuwe maatregelen is groot.” Veel ouders hebben vragen. Maar ook veel leraren zitten met vragen. Twee ochtenden in de week is Baars op school om zoveel mogelijk te helpen met inlogcodes, livechats of uitleen van devices. Niet-Nederlands sprekende ouders zijn soms moeilijker online te bereiken. Zij kunnen op deze dagen naar school komen voor vragen. Op andere dagen werkt Baars vanuit huis. “Leraren willen weten hoe je een white board kunt delen of hoe je live kunt chatten op Teams.” Met het resultaat is hij tevreden. Op een paar leerlingen na, werkt iedereen nu online.

Vitale beroepen

Eén dag in de week vangt Baars ook leerlingen op van ouders met vitale beroepen. Hij is namelijk niet alleen ict-coördinator, maar ook onderwijsassistent. Op de scholengroep worden 6 tot soms 22 leerlingen opgevangen. “Zij werken aan hun weektaak en kunnen daarna buitenspelen of iets creatiefs doen.”

Ouders vinden het fijn dat we bellen en een vinger aan de pols houden

Leraarondersteuner Rosalinde Stins is vorige week begonnen alle leerlingen van haar klas te bellen om te vragen of het online werken lukt en hoe het verder met ze gaat. Stins heeft groep 6 van basisschool Rosj Pina in Amsterdam. “We zijn begonnen met de leerlingen die nog niet online verschenen waren. Of het wel lukt met inloggen. Sommige leerlingen volgen de online uitleg niet, omdat ze de uitleg niet nodig hebben en zelf verder werken. Vooral ouders vinden het fijn dat we bellen en een vinger aan de pols houden.”

Rustig

Toen bekend werd dat de scholen dichtgingen, zorgde Stins dat de schriften klaar lagen die leerlingen mee naar huis konden nemen. Ze scande het lesmateriaal en daarna ook de antwoorden van de lesboeken, zodat ouders met hun kinderen de antwoorden kunnen controleren. De school is elke dag tot één uur open en leraren en onderwijsondersteuners zijn om beurten op school. Ouders die geen computer of laptop hebben, kunnen een chromebook van school ophalen. “Voor de rest heb ik het rustiger dan normaal. Ik geef geschiedenis en aardrijkskunde aan groep 6 en normaal zou ik meer tijd willen hebben om de lessen voor te bereiden. Wanneer de school weer opengaat, krijgen taal en rekenen voorrang.”

De school zal straks blinken als nooit tevoren

Heel soms is het hoofd van hoofdconciërge Louis Coenen al bij de dag dat de school weer opengaat. Hij werkt op het Bonnefanten College in Maastricht. “Normaal lopen hier meer dan duizend leerlingen rond. Nu zijn we maar met een handjevol mensen bezig. Dat is heel onwerkelijk. Ik mis de leerlingen.” Elke dag is hij van negen tot twaalf op school om klein onderhoud te doen. De toiletten moeten doorgespoeld worden. De planten krijgen water. “De schoonmakers zijn bezig alle tafels en stoelen te ontsmetten. Ze komen op plekken waar ze anders nooit tijd voor hebben. De school zal straks blinken als nooit tevoren. We bereiden ons voor op een frisse doorstart.”

Trots

Voor ict-medewerker Ain Wijting breekt volgende week nog een spannend moment aan. “Dan beginnen we met het toetsen op afstand voor eindexamenleerlingen die een toets moeten inhalen. Dat is helemaal nieuw. Dat wordt bibberen en duimen dat het goed gaat. Ict’ers hebben in deze tijd een hoop extra verantwoordelijkheden, maar als alles goed loopt, ben je extra trots. Het is mooi om te merken dat we zover zijn dat we technisch gezien een school op afstand kunnen draaien.”

Iedereen draagt zijn steentje bij tijdens de coronacrisis. Lees hier meer over lesgeven in tijden van corona. En vindt hier tips van je collega's voor het geven van afstandsonderwijs.