Algemeen

Lesgeven in tijden van corona

Nu het coronavirus scholen tenminste drie weken buiten bedrijf heeft gesteld, schakelen overal in het land individuele docenten en lerarenteams over op online lessen, virtuele colleges en andere vormen van afstandsonderwijs. Een kleine bloemlezing.

Tekst Arno Kersten en Rob Voorwinden - Redactie Onderwijsblad - - 4 Minuten om te lezen

beeld_laptop

Beeld: Pixabay

Sinds gisteren alle scholen op slot zijn gegaan, proberen docenten hun onderwijs op afstand voort te zetten. Zo goed en zo kwaad als dat gaat: op de ene school onderzoekt het team nog wat onwennig de mogelijkheden, op de andere profiteren leerlingen van de digitale ervaring die docenten al eerder hadden opgedaan. Wat al die inspanningen opleveren blijkt later, maar de intentie is overal hetzelfde: leerlingen en studenten zoveel mogelijk in staat stellen om thuis door te werken.

Andersom

Iris Offermans, docent scheikunde bij stichting LVO en AOb-vakbondsconsulent, is druk bezig om alle planningen en studiewijzers om te gooien. "In plaats van zelf proefjes te doen in mijn lokaal moet ik die proefjes nu van YouTube halen. Gelukkig is er een docent met een eigen YouTube-kanaal die de hele lesstof van havo en vwo al op zijn kanaal heeft gezet, in hapklare brokken. Normaal zeg ik tegen de leerlingen dat ze die filmpjes als aanvulling kunnen bekijken, nu is het andersom: kijk éérst de film, en daarna huiswerk maken en mij via digitale wegen vragen stellen. Of dat met videobellen, chat, mail of iets anders moet, weet ik nog niet goed."

Normaal zeg ik tegen de leerlingen dat ze die filmpjes als aanvulling kunnen bekijken, nu is het andersom: kijk éérst de film, en daarna huiswerk maken en mij via digitale wegen vragen stellen

Het is flink improviseren geblazen met de instrumenten uit de digitale gereedschapskist. Offermans: "We hebben afgesproken dat de lessen gewoon doorgaan, maar hoe ik dat ga doen? Ik denk gedeeltelijk met Skype en It’s Learning, SOM2day, met Microsoft Teams en met Slack. Dat Slack is een soort WhatsApp, waarbij je mensen kunt toevoegen met hun mailadres in plaats van hun telefoonnummer. Zo houd je werk en privé nog een beetje gescheiden. Ach, het zal wel lukken: ik heb het al redelijk in mijn hoofd zitten. Alleen plan ik normaal zes weken vooruit, terwijl ik nu al blij ben als ik vanavond de dag van morgen rond heb.”

Stoomcursus

Een deel van de scholen neemt de eerste paar dagen de tijd om de wensen en mogelijkheden te inventariseren. Én om leraren bij te scholen. Docenten van het Helmondse Jan van Brabant College kregen vanochtend een stoomcursus afstandsonderwijs.

https://twitter.com/JvBCollege/status/1239857386741006338

De noodsituatie maakt op scholen ook een positieve ‘vibe’ los, zo schrijft De Gelderlander. Groeisaam, een Gelderse koepel van basisscholen in plaatsen als Beuningen en Druten, had maandagmiddag een systeem voor webcamlessen opgezet. De bovenschoolse ict’er kan zijn enthousiasme nauwelijks bedwingen. 'Er ontstaat hier zo'n gevoel van Wir schaffen das!', zegt hij in de krant, die een rondje langs de velden maakte.

Aan het woord komt ook interim-rector Ton Diepeveen van de Drutense scholengemeenschap Pax Christi College. 'Docenten zetten werk klaar in de digitale leeromgeving itslearning, leerlingen weten precies wat ze moeten doen. Via de chat of de mail kunnen ze vragen stellen aan docenten.'

De leerlingen van OBS Het Klokhuis in Beek en Donk krijgen tot 6 april een weekplan waarin ze kunnen zien wat ze moeten doen, zo meldt RTV Kontakt. Om ervoor te zorgen dat ze niet de hele dag achter het beeldscherm zitten, kunnen ze op de dinsdagochtenden materialen en andere spulletjes komen afhalen.

Piept

Intussen piepte en kraakte Magister vandaag door alle drukte.

https://twitter.com/hetrijks/status/1239885339445116928

Allestoringen.nl om iets voor twee uur vanmiddag

Compliment

Op de Hogeschool Rotterdam is en wordt druk gewerkt om, waar dat kan, onderwijs digitaal aan te bieden. Docenten die vooroplopen, delen hun kennis en ervaring met collega’s die nog wat minder ver zijn. ‘De grote uitdaging ligt bij de opleidingen, docenten en studenten. Het beschikbaar hebben van alternatieven is het begin, ze daadwerkelijk gebruiken is veel complexer. Toch vind ik het fijn dat we iets aan kunnen bieden. Het grootste risico momenteel is dat het onderwijs helemaal stil komt te liggen en dat we de achterstand dit collegejaar niet meer in kunnen halen. Dat proberen we te voorkomen’, zegt it-manager Anjo van Kelckhoven tegen Profielen.

Het beschikbaar hebben van alternatieven is het begin, ze daadwerkelijk gebruiken is veel complexer.

Hoogleraar politicologie Eric Schliesser aan de Universiteit van Amsterdam vertelt bij Folia hoe lesopnames van vorig jaar uit de kast worden gehaald. ‘Er stonden voor deze week nog twee hoorcolleges gepland en in plaats daarvan worden nu de hoorcolleges van vorig jaar, die toen opgenomen werden, online gezet. Voor de inzage van het eerste tentamen, die voor aanstaande vrijdag gepland stond, proberen we ook iets te regelen, maar dat is ingewikkeld. Zo zie je maar dat zelfs met goede internetverbindingen in deze wereld, je nog tegen heel veel vragen aan loopt.’

Hoe het ook verloopt - hobbelig of al meer gestroomlijnd - alle inspanningen blijven niet onopgemerkt. Ouders en schoolleiders uiten hun waardering over de voortvarende aanpak. Zoals bestuurder Jeroen Goes van Fluvium Openbaar Onderwijs dat gisteren al deed.

https://twitter.com/jeroen_goes/status/1239579904448122882