Algemeen

AOb heeft principiële bezwaren tegen inzet onbevoegden

De AOb heeft principiële bezwaren tegen het plan van onderwijsminister Slob om te experimenteren met onbevoegden voor de klas op basisscholen en in het speciaal onderwijs. ‘We zagen liever een minister met gerichte ideeën om het beroep te versterken, in plaats van te verzwakken’, schrijft voorzitter Eugenie Stolk de Tweede Kamer vandaag.

Tekst karen hagen - redactie onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

westeremdeneugenie-stolk-10

Beeld: Angeliek de Jonge

In een beleidsmaatregel maakte Slob onlangs bekend dat hij scholen uit de grote gemeenten Amsterdam, Almere, Rotterdam, Den Haag en Utrecht de mogelijkheid wil geven mee te doen aan een proef. In deze steden is het lerarentekort het grootst en de minister wil daarom kijken of scholen gebruik kunnen maken van onbevoegden voor de klas. Het gaat om maximaal 22 uur per maand, ongeveer een dag per week. De onbevoegden mogen geen kernvakken geven, zoals Nederlands of rekenen en de bevoegde leerkracht blijft verantwoordelijk voor de klas.

Andere professionals

‘Scholen kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om een hele dag in een week anders in te vullen’, schrijft de minister in zijn toelichting. ‘Deze tijd kan bijvoorbeeld worden ingevuld met activiteiten gericht op creatieve, sociale of digitale vaardigheden die door andere professionals worden verzorgd.’

AOb-voorzitter Eugenie Stolk roept de minister op om het plan van tafel te vegen

AOb-voorzitter Eugenie Stolk heeft principiële bezwaren tegen het idee. Ze vindt het ‘verwonderlijk’ dat de minister juist in deze tijd met zo’n plan komt . ‘Iedereen is druk met het inrichten van het onderwijs in coronatijd. Wij vinden het ongepast dat de minister hier nu mee komt.’ Stolk roept de minister op het plan van tafel te vegen. ‘Het degradeert het beroep leraar en brengt risico’s mee voor de onderwijskwaliteit’, schrijft de AOb-voorzitter. Ook verhult het plan van Slob het lerarentekort waardoor de noodzaak om een duurzame oplossing afneemt.

Het degradeert het beroep leraar en brengt risico’s mee voor de onderwijskwaliteit

Risico's

Stolk ziet veel risico’s, waaronder de werkdruk die toeneemt als bevoegde leerkrachten toezicht moeten houden op een onbevoegde collega. Het zorgt voor meer uitval. De AOb maakt is extra bezorgd over leerlingen in het speciaal onderwijs. ‘Naast een bevoegdheid voor het primair onderwijs is er een specialisatie voor deze doelgroep juist zeer gewenst. Er wordt zelfs gesproken over een aparte bevoegdheid. Onbevoegden voor de klas is een risico voor het welzijn van deze groep leerlingen.’

Minister Slob moet het plan terugtrekken, vindt de AOb, en met verschillende onderwijspartijen aan tafel gaan om tot een oplossing te komen.

Download de brief van AOb-voorzitter Eugenie Stolk aan de Tweede Kamer.