Algemeen

'Zet tekort op één in lerarendebat Tweede Kamer'

De AOb vraagt de Tweede Kamer woensdagmiddag in het lerarendebat vooral aandacht te besteden aan de tekorten en de plannen voor een nieuw bevoegdhedenstelsel. Zo is er bijvoorbeeld nog steeds niets gebeurd met de motie om het lerarentekort in basis- en voortgezet onderwijs door de inspectie te laten registreren.

Tekst Webredactie - - Minder dan een minuut om te lezen

vraagteken

beeld: Pixabay

Vier uur lang praat de Tweede Kamer woensdagmiddag over het lerarenbeleid van de ministers, van de tekorten tot promotiebeurzen. Volgens de AOb moet het vooral gaan over het lerarentekort en de overhaaste plannen voor het verbouwen van het bevoegdhedenstelsel in het primair, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs.

Dat schreef de bond in een brief aan de Tweede Kamerleden. AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen is bij het debat aanwezig. De bond roept geïnteresseerde leden op om ook naar de publieke tribune (14.00-18.00 uur) te komen of om het debat via de livestream te volgen.

De tekorten bedreigen de kwaliteit en vergroten de ongelijkheid

“Het verrast ons dat er zo weinig werk wordt gemaakt van het registreren van de tekorten en de effecten door de inspectie”, zegt Liesbeth Verheggen. In juni is daar met steun van regeringspartij D66 een motie van de oppositie over aangenomen. “De Tweede Kamer had een duidelijke boodschap. Maar het ministerie maakt met de uitvoering weinig haast, terwijl ook de inspectie zelf in het voorjaar waarschuwde dat de tekorten de kwaliteit bedreigen en de ongelijkheid vergroten.”

Te snel

De AOb vindt dat de Kamer verder goed moet nadenken over de plannen van de minister om het bevoegdhedenstelsel grondig te herzien. Dat moet eind 2020 al klaar zijn. “Volgend schooljaar al starten met pilots lijkt ons veel te snel”, zegt Verheggen.

Lees de hele brief hier