Slob zet vaart achter nieuw curriculum Oud-Eerste Kamerlid voor de ChristenUnie en rector Roel Kuiper wordt voorzitter van de nieuwe curriculumcommissie. Kuiper moet in november al ‘richtinggevende aanbevelingen’ doen over nieuwe kerndoelen en eindtermen voor het curriculum in het primair en voortgezet onderwijs. 11 september 2020 • TEKST Joëlle Poortvliet - redactie Onderwijsblad “Zolang er geen actueel en verbeterd curriculum is, blijven de knelpunten in het huidige curriculum bestaan”, schrijft Onderwijsminister Arie Slob in een brief aan de Tweede Kamer afgelopen dinsdag. Hij wil dat de commissie een vliegende start maakt en heeft de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) alvast aan het werk gezet. Examens De examenprogramma’s voor moderne talen, Nederlands en wiskunde in het voortgezet onderwijs krijgen prioriteit. Net als het bèta-curriculum in het vmbo en het leergebied burgerschap. SLO gaat deze examens actualiseren en de minister belooft de Kamer hierover te informeren in de eerste helft van volgend jaar. Ook wil Slob dat vakexperts en leraren alvast in de startblokken staan om zo snel mogelijk na november de nieuwe kerndoelen te gaan schrijven. SLO is gevraagd om voorbeeldmateriaal te maken voor de basisvaardigheden binnen Nederlands, rekenen & wiskunde, Engels en burgerschap, zodat docenten al met een verbeterd curriculum kunnen werken. Voorwerk Ondanks de snelheid en de concrete invulling die SLO al gaat bedenken, valt op dat de minister in de brief schrijft ‘dat er met dit voorwerk geen onomkeerbare stappen worden gezet’. Het advies van de zevenkoppige commissie – waar ook onderwijspedagoog Gert Biesta lid van is – moet gaan over de ‘technische en inhoudelijke bruikbaarheid van curriculum.nu’. Slob schrijft dat hij scherp wil krijgen wat vanuit de werkvloer nodig is ‘om een vernieuwd curriculum succesvol in de praktijk te brengen’. Hij wil weten wat er onder leraren leeft, maar rept niet over wat het veld al heeft aangegeven over een eventueel nieuw curriculum. Zo reageerden 2300 leden uit het primair en voortgezet onderwijs vorig jaar op een enquête van de AOb. Uit deze enquête bleek dat veel van hen een goede invoering niet zien lukken, zeker in tijden van een lerarentekort en met een werkdruk die toch al hoog is. Daar komt corona nu nog bij. Ook inhoudelijk is het onderwijspersoneel niet enthousiast over de plannen.*Leraren denken vooral dat de doelstellingen voor een nieuw curriculum, zoals een minder overladen onderwijsprogramma voor leerlingen, niet worden bereikt. 52 procent gaf aan dat dit specifieke doel niet wordt gehaald, 16 procent dacht van wel. 40 procent denkt dat het nieuwe curriculum hun leerlingen niet beter op de toekomst gaat voorbereiden, 28 procent ziet daar wel een verbetering. Twee op de vijf docenten heeft er een hard hoofd in dat de samenhang tussen vakken beter wordt met het nieuwe curriculum, 20 procent verwacht dat dit verbetert. Kritiek De AOb beraadt zich nog op een uitgebreidere reactie op de brief van Slob. AOb-bestuurder Jelmer Evers zegt al wel: “Onze zorgen zijn niet weggenomen. Het ministerie lijkt heel veel vaart te maken zonder dat er echt naar de kritiek van onze leden is geluisterd.” Lees hier een samenvatting van de negen leergebieden die er zouden moeten komen in het primair en voortgezet onderwijs. Heb je interesse in een werkgroep van curriculum.nu, dan kun je je hier aanmelden. De volledige uitslag van de AOb-enquête is hier te vinden.
Docent geschiedenis trekt miljoenen euro’s naar onderwijs 24 mei Een grotendeels door leraren opgezet plan voor kwaliteitsverbetering in het primair en voortgezet onderwijs krijgt 332 miljoen euro vanuit het Nationaal Groeifonds. Eén van de... LEES VERDER
Scholen schrappen vak informatica 20 mei Informatica is veruit het grootste tekortvak in het voortgezet onderwijs. Ervaren docenten gaan met pensioen en er is weinig nieuwe aanwas. Gastdocenten uit het bedrijfsleven... LEES VERDER
Idee: Krijg een ontspannen klas met een hond 17 mei Schoolhond Buddy ‘werkt’ al bijna twee jaar op basisschool de Parelburcht in Oost-Souburg. Ze geeft de kinderen daar veel rust en steun volgens leerkracht en... LEES VERDER
AOb en FNV eisen 150 miljoen voor slachtoffers long covid 14 mei Er moet een overheidsfonds van 150 miljoen euro komen voor slachtoffers van long covid in het onderwijs en de zorg. Dat schrijven de AOb en... LEES VERDER