Algemeen

'Onze school mist nog een kwart van de kinderen'

Zo'n 25 procent van de leerlingen van de sbo-school Sint Maarten in Utrecht kwam deze week niet naar school. Vooral kinderen met een islamitische achtergrond worden uit angst thuis gehouden, merkt het team.

Tekst Joëlle Poortvliet - redactie Onderwijsblad - - 4 Minuten om te lezen

kind-thuisblijven-corona-pixabay

Beeld: Pixabay

Eerder vandaag waarschuwde Hans Spekman, directeur van Jeugdeducatiefonds in de Volkskrant voor (nog) grotere achterstanden bij de thuisblijvers. Het fonds krijgt van zijn contacten op scholen te horen dat kinderen uit ‘arme gezinnen’ vaak niet naar school zijn gegaan deze eerst week. De Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde riep vanmiddag via de NOS ouders op hun kinderen gewoon naar school te sturen.

Turkse en Marokkaanse media zijn paniekeriger over corona

Voor de school voor speciaal basisonderwijs (sbo) Sint Maarten in de Utrechtse wijk Overvecht is het inderdaad een grote klus om de kinderen überhaupt de klas in te krijgen, vertelt Fleur Westerhoff. Zij werkt twee dagen als leerkracht en drie dagen als intern begeleider bij Sint Maarten. Ongeveer 85 procent van hun leerlingen wordt islamitisch opgevoed. “In deze culturen is de angst bij ouders groot”, vertelt Westerhoff. “Zij volgen vaak de Turkse en Marokkaanse media. Daar is men veel paniekeriger over corona dan dat we in Nederland zijn.”

Begrip

Gelukkig, aldus de leerkracht, beschikt de school over twee Marokkaanse onderwijsassistenten en een Turkse conciërge. Zij helpen met het voeren van de telefoongesprekken met ouders. Ook directeur Michelle Hess belt mee, al geeft ze toe ‘mentaal best een beetje op te zijn’ van de drukke weken. “Ik weet dat ik begrip op moet brengen voor de zorgen van ouders, maar het lukt me soms niet zo goed meer om genuanceerd te zijn. Gisteren hoorde ik mezelf glashard tegen een ouder zeggen: En wanneer bent u dan van plan uw kind weer naar school te brengen? Als er een vaccin is? Dat gaat misschien wel nooit gebeuren.”

Nu gaan de achterstanden echt ontstaan

De situatie frustreert, aldus Hess. “Nu gaan de achterstanden echt ontstaan. Met het afstandsonderwijs hadden we het goed op orde: 100 procent bereik. Gisteren miste ik nog veertig leerlingen. We kunnen voor hen niet op afstand onderwijs organiseren, want de leerkrachten geven nu weer fysiek les.” Hess weet dat een behoorlijk deel van haar leerlingen zeven weken lang binnen heeft gezeten. “Een situatie die je liever niet langer ziet voortduren.”

Boetes

Hess vindt dat vanuit de landelijke overheid te makkelijk is gezegd: Als je je zorgen maakt, dan kun je je kind ook thuis houden. Collega Westerhoff: “Zolang Rutte zegt: Je krijgt geen leerplichtambtenaar aan je broek en er worden ook geen boetes uitgedeeld, kunnen we niet veel meer doen dan bellen.”

Tjeerd de Jong, bestuurder van de stichting Katholieke Scholen Utrecht (KSU) waar sbo-school Sint Maarten onder valt, begrijpt de zorgen. Hij bevestigt het beeld dat scholen met veel kinderen met een niet-westerse achtergrond grotere groepen missen. Al ziet hij KSU-breed - de stichting telt 25 scholen - dat er elke dag weer meer leerlingen komen. “Het is nog maar de eerste week. We moeten niet nu al met ruwe, nieuwe beleidsmaatregelen komen. Het gaat menselijke overtuigingen en geloven. Die willen we beïnvloeden door een goede dialoog met de ouders te voeren.”

Soms gaven ouders aan dat hun kinderen geen proefkonijn zijn

Kwetsbaar

In Rotterdam geeft basisschool de Vierambacht - ook een school met een diverse populatie - het nog een week. Daar zijn 22 van de 440 leerlingen ‘corona-gerelateerd’ thuis, vertelt adjunct-directeur Joke Stoltenhoff. “Meestal omdat een gezinslid corona heeft, of erg kwetsbaar is.” Ze weet van haar bovenschools manager dat ook Rotterdam scholen kent die een kwart van hun leerlingen nog niet hebben gezien. En dat dat ‘gerelateerd is aan de populatie’. Stoltenhoff: “Ik schat dat er bij ons tien kinderen uit angst worden thuisgehouden. De ouders hebben zich zelf gemeld. Soms gaven ze aan dat hun kinderen geen proefkonijn willen zijn.”

Scholen zijn niet verplicht kinderen van angstige ouders afstandsonderwijs te geven. De Vierambacht doet dat wel. “Het gaat om een kleine groep en wij werken met een continurooster, dat helpt. De leraren mogen zelf weten of ze een device in de klas plaatsen waarop het kind mee kan kijken, of dat ze na twee uur contact zoeken. Het moet niet tot meer werkdruk voor het team leiden.”

Overbelast

Spekman van het Jeugdeducatiefonds zegt in de Volkskrant dat hij graag meer steun ziet voor scholen die grote groepen kinderen missen. ‘Scholen raken overbelast als ze alle ouders hierover moeten benaderen’, zegt hij in het dagblad. ‘Gemeenten zouden deze scholen meer ondersteuning kunnen geven en daarnaast zou meer specifieke voorlichting helpen.’ In Utrecht springt het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) bij, weet bestuurder De Jong. “We hebben al eerder de afspraak gemaakt dat wanneer wij de ouders niet kunnen overtuigen, ze gebeld kunnen worden door artsen van het CJG.”

Lees meer over de eerste ervaringen van het onderwijspersoneel hier.