MBO

Onderwijsteam van het jaar komt van Roc van Amsterdam

Niet als individuele mentor, maar als heel team het mentoraat oppakken en vol inzetten op ouderbetrokkenheid. Dat doet het team helpende zorg en welzijn, niveau 2 van Roc van Amsterdam sinds een jaar. Het bleef niet onopgemerkt, ze werden gisteren ‘Onderwijsteam van het jaar’.

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - 3 Minuten om te lezen

mboteam-van-het-jaar

Beeld: algemene onderwijsbond

In Apeldoorn kreeg het negenkoppige team van docent omgangskunde Nabila Akachar gisteren van onderwijsminister Robert Dijkgraaf de award uitgereikt tijdens het Dit is mbo Ambassadeursgala. Akachar lacht en zegt: “En de realiteit is dat we allemaal de ochtend erna gewoon weer voor de klas stonden om de studenten te bedienen. Donderdag krijgen we nog een feestje.”
Trots is Akachar zeker. “Twee collega’s hadden ons team los van elkaar opgegeven voor het team van het jaar. Eerst dacht ik nog, moeten we dat wel doen of niet? Docenten zijn bescheiden wezens, gaan we onszelf in de spotlights zetten?”

Bijzonder

Dat hebben ze gedaan en uit 65 inzendingen kwam het team bij de laatste tien inzendingen en werden ze uiteindelijk de winnaar. “Je staat er niet bij stil, maar wat we doen is dus wel heel bijzonder.” Op haar opleiding zijn ze namelijk sinds een jaar begonnen met een team-mentoraat en ouderbetrokkenheid. In beide teams zitten docenten zorg en welzijn die aan verschillende klassen lesgeven. “Het bijzondere is dat we het mentoraat als team oppakken en er niet meer één aangewezen persoon is. Voor de student is er wel één aanspreekpunt, maar voor ons als docenten is het idee dat je als mentor alles zelf moet doen, weggevallen.”

Het idee dat je als mentor alles zelf moet doen, is weggevallen

Onderwijs voor iedereen

Studenten die te maken hebben met lastige problematiek, bijvoorbeeld geestelijke problemen, ziekte, armoede of dakloos zijn, komen voorbij op de opleiding. Het team-mentoraat zit één keer per week een uur om te bespreken hoe ze moeilijke casussen moeten aanpakken. “Ieder vanuit zijn eigen expertise”, zegt Akachar. Ze had laatst een student met twee vormen van epilepsie en nodigde daarom een deskundige op dit thema uit. “Ons uitgangspunt is altijd onderwijs is voor iedereen.” Er kwam een plan en het team kwam op één lijn hoe om te gaan met deze student en ze deden kennis op. Daardoor kon de student in het reguliere onderwijs blijven.

Tijd

Wat volgens Akachar het meest belangrijk is: de tijd die ze krijgen voor kwaliteitszorg. “Er is ruimte hiervoor gemaakt door onze leidinggevende.” Dat is vaak waar teams mee worstelen. Ook voelen ze in het team de veiligheid om kritisch te kunnen zijn op elkaar of juist aanvullingen te geven. “We zijn een hecht team, we nemen elkaars expertise serieus en er is geen vergadering waar we niet lachen.”

We zijn een hecht team, we nemen elkaars expertise serieus en er is geen vergadering waar we niet lachen

Naast het mentoraat is een ander speerpunt de ouderbetrokkenheid. “We proberen ouders er vaak snel bij te betrekken, zeker als het om studenten gaat waar we een plan voor opstellen.” Eigenlijk begint dat al bij de voorlichtingsdag als een student zich inschrijft. De ouders en student mogen dan langskomen en het team genereert dan al informatie over eventuele bijzonderheden. “Vervolgens krijgen ouders een welkomstbrief, in meerdere talen beschikbaar, over de contactmomenten. Dat is inclusiviteit en laten zien: ik houd rekening met je”, zegt Akachar.

Minister Dijkgraaf feliciteerde het team ook in vijf talen bij het gala gisterenavond en zei: ‘Dit team bundelt ervaring én netwerk om studenten te binden en te motiveren. In een multicultureel team in een multiculturele setting haalt dit team ook de ouders binnen de school. Dat doen ze niet als individuele mentor, maar met zijn allen.’ Akachar: “We hopen andere teams te inspireren en te laten zien dat je tijd moet nemen voor kwaliteitszorg.”

Andere prijzen

Naast het onderwijsteam van het jaar werden op het 'Dit is mbo Ambassadeursgala' ook nog vier andere mbo-prijzen uitgereikt, zoals het beste leerbedrijf (FC Social Work), de mbo-ambassadeur (Clemens van den Broek, Curio), de beste praktijkopleider (Mike Kastrop van autorestauratiebedrijf Classic Mike) en WorldSkills Netherlands Best of Excellence Award (Bart Willems, Roc Nijmegen). AOb-voorzitter Tamar van Gelder zit in de vakjury. De prijs is een initiatief van de AOb en de BVMBO en werd dit jaar voor de derde keer uitgereikt.

Blijf op de hoogte van het mbo-nieuws. Meld je aan voor de nieuwsbrief mbo!