Onderwijsblad genomineerd voor journalistieke prijs Het Onderwijsblad is met twee artikelen genomineerd voor de Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek 2019. De prijs, die jaarlijks wordt toegekend voor bijzondere journalistieke producties, wordt op 24 januari tijdens de Nationale Onderwijstentoonstelling (NOT) uitgereikt. 12 december 2018 • TEKST redactie onderwijsblad Michiel van Nieuwstadt belichtte voor het september-nummer vorig jaar de Nederlandse onderwijsprestaties in een internationale context voor het verhaal ‘Presteren met een gevoel van vrijheid’. En Joëlle Poortvliet analyseerde afgelopen juni waarom meiden met een migratie-achtergrond het steeds beter doen in het hoger onderwijs en tegelijkertijd nog altijd stigmatisering en een hokjesgeest ervaren. Andere kanshebbers Zes genomineerden zijn in de race voor de prijs. De andere kanshebbers zijn Hielke Jan Borger (Argos) met De Promotiefabriek, Ingeborg van der Ven (Scienceguide) met Seksuele intimidatie binnen de Academie, Anja Vink (Vrij Nederland) met Een half jaar op het mbo, en Johannes Visser (De Correspondent): Leraren verdienen al 10 jaar minder dan afgesproken – terwijl het geld er gewoon is. De Nationale Prijs voor Onderwijsjournalistiek wordt uitgereikt sinds 2008. Tot dusver werd twee keer een productie uit het Onderwijsblad bekroond.
‘Hij gaf me een tien voor mijn eerste opstel’ 5 jun Kader Abdolah (68) kwam in 1988 vanuit Iran als politiek vluchteling in Nederland terecht. Dat hij als schrijver wereldberoemd werd, dankt hij onder meer aan... LEES VERDER
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER