Algemeen

‘Niveau brugklassers omlaag door lerarentekort’

Middelbare scholen moeten vaker brugklassers bijspijkeren die met leerachterstanden van de basisschool komen. Dat stelt de VO-raad in het AD. Zonder oplossing voor het lerarentekort worden de leerachterstanden alleen maar groter, zo verwacht de VO-raad.

Tekst Webredactie - - Minder dan een minuut om te lezen

unhappy-pixabay-featured

Beeld: Pixabay

Het niveau in de brugklassen holt volgens de VO-raad achteruit, vooral op plaatsen waar het lerarentekort het grootst is – zoals in de grote steden. ‘Docenten zien dat lang niet alle leerlingen het eindniveau van de basisschool halen. Dat probleem neemt alleen maar toe met het lerarentekort’, zegt VO-raad-voorzitter Paul Rosenmöller in het AD.

Dit is een onhoudbare situatie – voor de leerlingen, voor de leraren en straks voor de maatschappij

De brugklassers komen vooral met leesachterstanden de middelbare school binnen. Die achterstanden moeten in de brugklassen zoveel mogelijk worden weggewerkt, wat de werkdruk verhoogt. En niet alleen bij het vak Nederlands. ‘Alle vakken zijn talig’, zegt Maryse Knook, directeur-bestuurder van Open Schoolgemeenschap Bijlmer in Amsterdam in het AD. ‘Dus moeten alle docenten er harder aan trekken om de leerlingen er bij te houden.”

Achterstandswijken

Zeker leerlingen die thuis geen extra hulp krijgen, zoals in achterstandswijken vaak het geval is, dreigen achterop te gaan lopen. ‘We zien dat nu al gebeuren, maar ik vrees het ergste voor de leerlingen die nu in groep 8 komen’, zegt Knook. ‘Voor de kinderen is deze situatie het ergst’, vult Rosenmöller aan. ‘Zij kunnen hun talenten niet voldoende benutten.’

Onhoudbaar

AOb-bestuurder Henrik de Moel herkent de signalen. “De gevolgen van het lerarentekort bereiken nu de onderbouw van het voortgezet onderwijs, en straks de bovenbouw. En dat terwijl in het voortgezet onderwijs de lerarentekorten nu óók al oplopen. Dat is een onhoudbare situatie – voor de leerlingen, voor de leraren en docenten en straks voor de maatschappij. Er is een forse investering in onderwijs nodig, en daarom staken het primair én voortgezet onderwijs samen op 30 en 31 januari.”