Algemeen

‘Langetermijnplan nodig voor corona en open houden scholen’

Er is een duidelijk plan nodig om de scholen bij uitbraken van corona zoveel mogelijk open te houden. AOb-bestuurder Thijs Roovers roept de nieuwe ministers op: "Laten we met elkaar een visie opstellen over waar we staan en waar we naartoe willen met onderwijs en corona." Het onderwijs is de rollercoaster zat.

Tekst Webredactie - Rob Voorwinden - - 5 Minuten om te lezen

balie-3

Beeld: De Balie

“Bij de vorige persconferentie hoorden we vrijdag om zeven uur ’s avonds dat het hele onderwijs opeens dicht moest. En dan wordt er blijkbaar verwacht dat de scholen op maandagochtend alles geregeld hebben. Dat kun je niet verlangen van de mensen die al twee jaar lang de benen onder hun lijf vandaan lopen om het onderwijs nog zo goed mogelijk te organiseren voor hun leerlingen.”

Scholen moeten in één weekeinde tijd omschakelen van open naar dicht – of andersom. Dat is onwerkbaar

Dat verklaarde Thijs Roovers, dagelijks bestuurder van de AOb, gisteravond tijdens de (online) bijeenkomst 'Hoe houden we de scholen open?' in De Balie in Amsterdam. We moeten in Nederland toe naar een langetermijnplan over hoe we de scholen zoveel mogelijk open houden, vindt Roovers. “De huidige situatie waarin de scholen, die al bijna omvallen, in één weekeinde de boel weer helemaal moeten omgooien, is onacceptabel.”

Persconferentie

“Vaak hoor je in de dagen voor de persconferentie dat het de 'inzet' is om de scholen open te houden”, verklaart Mohammed Guellaï, leerkracht basisonderwijs, aan tafel in De Balie. “Maar dat is politieke taal. In de praktijk weet je dan nog steeds niet wat het wordt: open of dicht.”

Rollercoaster

“Voor de kerstvakantie was het echt een rollercoaster”, zegt Freddy Weima, voorzitter van de PO-raad. “Er kwamen steeds weer nieuwe maatregelen, we hebben de protocollen in één week tijd wel drie keer moeten aanpassen. Er is grote behoefte aan eenduidigheid. Als je de scholen dicht gooit, geef ons dan de tijd om dit goed voor te bereiden.”

Prullenbak

En laat er geen misverstand over bestaan: het open houden van de scholen moet het uitgangspunt blijven, vinden de aanwezigen. “Online onderwijs mag je wat mij betreft in de prullenbak gooien”, zegt leerkracht Guellaï. “Zeker als de begeleiding thuis moeilijk te regelen is. Voor de klas staan is het echte werk.”

Iemand vroeg waarom ik de airco niet aanzette. De airco? Ik ben al blij dat er een raam open kan

“Onderwijs is een grondrecht”, vindt Marc Dullaert, oprichter van KidsRights en oud-kinderombudsman. “Maar wij hebben met het sluiten van de scholen de kinderen gebruikt als enkelband voor de ouders. Vanuit het oogpunt van de rechten van kinderen is dat een hele dikke onvoldoende.”

Ventilatie

Ook het gebrek aan goede ventilatie kreeg aan tafel in De Balie veel kritiek. “Dit probleem dateert al van voor corona”, zegt Roovers van de AOb. “Ik stond eens in de zomer voor de klas in groep 6, toen het buiten boven de 30 graden was. Er kwam die dag een bezoeker langs en het eerste wat hij vroeg was waarom ik de airco niet aanzette. De airco? Ik was al blij dat er een raam open kon. En dat gaat op veel scholen op.”

CO2-meters

Zorg dat scholen die CO2-meters krijgen, is de oproep van Roovers aan de minister van Onderwijs. “Desnoods lever je ze bij mij af en ga ik ze zelf op de fiets bij de scholen rondbrengen. Maar zorg dat het geregeld wordt.”

“De vorige minister - Arie Slob - verklaarde dat ‘elke zichzelf respecterende schoolleider al CO2-meters in de lokalen had hangen", zegt leerkracht Guellaï. “Maar op veel scholen ontbreken die meters nog steeds. Dus moet je dat als leraar individueel gaan bevechten dat je zo’n ding in je lokaal krijgt. En trouwens: wat als die meter op oranje of rood gaat? Wat is je beleid dan?”

“Zelf ga ik dan met mijn klasje naar de aula”, zegt Karim Amghar van het platform Perspectief Jongeren. “Ik werk zelf met groepjes zeven tot tien studenten en als we het niet heel rustig aan doen staat de CO2-meter na een half uur al op oranje. Ik durf er niet aan te denken hoe dat is in een klaslokaal met dertig leerlingen. Dat is gewoon schandalig.”

Afgewogen

Als de scholen open blijven, moeten in een langetermijnplan meer zaken worden afgewogen dan de bestrijding van het virus, zegt Jet Bussemaker, voorzitter van de Raad voor Volksgezondheid & Samenleving. “Er spelen veel meer zaken mee. Zoals oplopende onderwijsachterstanden en geestelijke gezondheid van leerlingen en studenten.”

Leraren hebben best begrip voor lastige maatregelen – als ze maar weten dat er naar ze geluisterd wordt

En welke keuzes er bij die afweging ook gemaakt worden, zegt Bussemaker: wees er open over. “Vertel het ook als een bepaalde keuze nadelen heeft. Wees transparant, voer de discussie. Anders stuur je ouders, leraren en schoolleiders het bos in.”

Eerlijk

En ja, aan keuzes zullen soms minder leuke kanten zitten, beaamt leerkracht Guellaï. “Maar iedereen weet dat er iets moet gebeuren. Als je eerlijk bent tegen de ouders en de leraren, is daar best begrip voor. Maar leraren moeten wel weten dat er naar ze geluisterd wordt.”

“We hebben nu een nieuw team van ministers en daar gaan wij als AOb graag mee in gesprek”, zegt Roovers. “Laten we met elkaar een visie opstellen over waar we staan en waar we naartoe willen met onderwijs en corona. Met als uitgangspunt dat we de scholen zo veilig mogelijk open willen houden.”

De AOb maakte verschillende handreikingen over het onderwerp ventilatie die je verder kunnen helpen.

#Download de handreiking voor het funderend onderwijs

#Download de handreiking voor het mbo en hoger onderwijs

#Download het stappenplan: 'Slechte ventilatie op je werkplek? Dit kun je doen'

#Download de voorbeeldbrief met toelichting voor werkonderbreking bij een slechte ventilatie

#Lees het artikel: 'Geen smoesjes, werk aan een schone lucht in scholen'

#Handige app van Boink met tips over ventilatie. Download gratis.