Herken jij je in de nieuwe functiebeschrijvingen? Vul de internetconsultatie in! De vakbonden en de werkgeversorganisatie PO-raad zijn aan het onderhandelen over een nieuwe cao primair onderwijs. Onderdeel daarvan zijn nieuwe functiebeschrijvingen. Aan jou de vraag of je je herkent in de omschrijvingen van de functies. Doe mee aan de internetconsultatie! 3 mei 2018 • TEKST Webredactie De huidige functiebeschrijvingen zijn al sinds 2006 niet meer geactualiseerd en de praktijk op de scholen is erg veranderd. De taken van de leraar in het primair onderwijs zijn complexer geworden. Op verzoek van de vakbonden en de PO-raad is functiewaarderingsdeskundige Hans Overduin afgelopen weken in gesprek gegaan met verschillende groepen leraren uit het primair onderwijs. Deze eerste concept-functiebeschrijvingen geven weer wat er door de leraren in de gesprekken is aangegeven. Welke taken verrichten zij en welke verantwoordelijkheden dragen zij? Hoger salaris De belangrijkste constatering is dat de huidige ‘standaard’ functie van leraar zwaarder gewaardeerd wordt en dus ook uit zal komen op een hoger salaris. Dat noemen we spilfunctie 2 in de consultatie. Naast deze spilfunctie is er een nieuwe functie toegevoegd, functie 1 voor de leraar met een beperkt takenpakket. De AOb is hier kritisch over. In onze ogen kan dit alleen onder strikte voorwaarden. Bijvoorbeeld een starter die geen eigen groep heeft en onder begeleiding werkt. Of de leerkracht die maar één dag per week werkt en geen groepsverantwoordelijkheid heeft. Geef je mening! Aan jou de vraag of je je herkent in de omschrijvingen van de functies. Doe mee aan de internetconsultatie. Ook is de AOb benieuwd of je functie 1 in de praktijk ziet op jouw school en/of wenselijk vindt. Bij de ruimte voor opmerkingen en suggesties horen we graag je mening daarover. De internetconsultatie staat open tot en met 15 mei 2018. Je kunt de enquête vinden via de website van de PO-raad. In dit artikel op AOb.nl geeft AOb-bestuurder Eugenie Stolk meer uitleg over de nieuwe functiebeschrijvingen.
‘Hij gaf me een tien voor mijn eerste opstel’ 8 jun Kader Abdolah (68) kwam in 1988 vanuit Iran als politiek vluchteling in Nederland terecht. Dat hij als schrijver wereldberoemd werd, dankt hij onder meer aan... LEES VERDER
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER