Algemeen

'Eindexamen moet weer van docenten worden'

"We hebben het opstellen en beoordelen van eindexamens zó ingewikkeld gemaakt dat bijna niemand meer weet hoe het zit. Docenten zien soms geen verband meer tussen de prestaties van hun leerlingen in de klas en de uitslag van het examen. Dat is zorgelijk.”

Tekst Rob Voorwinden - redactie het onderwijsblad - - 2 Minuten om te lezen

examen-crop

Beeld: Algemene Onderwijsbond

Dat verklaarden Kamerleden Lisa Westerveld (GroenLinks) en Paul van Meenen (D66) maandagavond op een AOb-bijeenkomst voor docenten van examenklassen.

Uit een enquête van de AOb, die door zo’n 1600 docenten van examenklassen is ingevuld, bleek vorige week dat leraren veel kritiek hebben op de examens. Het centraal eindexamen toetst, zo vinden de respondenten, vaak niet wat het zou moeten toetsen. Ook willen veel docenten meer zeggenschap over de inhoud van het examen, en zouden de correctiemodellen nogal eens onder de maat zijn.

“Minister Slob wil een aantal zaken aan de examens veranderen”, zegt AOb-bestuurder Henrik de Moel. “Wij willen dat de stem van docenten daarbij gehoord wordt in de Tweede Kamer.” Volgende week vergaderen de Kamerleden over de eindexamens.

Wantrouwen

De algemene klacht die gisteren op de AOb-bijeenkomst op veel verschillende manieren naar voren kwam, is dat de examens op dit moment teveel buiten de invloedssfeer van docenten liggen. “Er is sprake van georganiseerd wantrouwen”, aldus een deelnemer. “Alles wordt buiten ons om geregeld: van het opstellen van de examenvragen tot het opstellen van de correctiemodellen. Terwijl wij, als docenten, toch de deskundigen zijn.”

De N-term is niet meer uit te leggen. Ook niet aan mij - en ik heb toch wiskunde gestudeerd

Ook bleek er groot onbegrip te heersen over de werking en de totstandkoming van de N-term – de normering die bepalend is voor de uiteindelijke uitslag van het examen. “Ik kom nog uit een tijd waarin je gewoon pech of geluk kon hebben, omdat het examen natuurkunde dat jaar toevallig makkelijk of moeilijk was”, zegt Kamerlid Van Meenen.

Ingewikkeld

Sindsdien is geprobeerd die verschillen op te heffen en de examens – ook door de jaren heen – meer vergelijkbaar te maken. Van Meenen: “Maar door die 'gelijkmaak-drang' hebben we ook bereikt dat docenten zich niet meer herkennen in de uitslag van de examens. Die N-term is echt niet meer uit te leggen. Ook niet aan mij – en ik heb toch wiskunde gestudeerd.”

“We hebben het systeem zo ingewikkeld gemaakt dat niemand meer weet hoe het zit”, zegt Westerveld van GroenLinks. “Het eindexamen moet weer van docenten worden. Daar ga ik in de Kamer mijn uiterste best voor doen.”