Vo-docenten willen meer zeggenschap over examens Het centraal eindexamen toetst vaak niet wat het zou moeten toetsen, en veel docenten willen meer zeggenschap over de inhoud van het examen. Dat blijkt uit een enquête van de AOb over de examens voortgezet onderwijs. Maandag 3 juni discussiëren docenten verder over dit onderwerp op het AOb-hoofdkantoor in Utrecht. 29 mei 2019 • TEKST Rob Voorwinden - redactie het onderwijsblad De Tweede Kamer spreekt binnenkort over de examens in het voortgezet onderwijs. Om te garanderen dat de stem van de beroepsgroep hierbij wordt gehoord, heeft de AOb een enquête gehouden over wat leraren met examenklassen vinden van de examens. In enkele dagen tijd kwamen er zo’n 1600 reacties binnen. “Het onderwerp leeft dus behoorlijk bij docenten”, zegt AOb-bestuurder Henrik de Moel. Zestig procent van de invullers wil meer zeggenschap over de inhoud van het centraal examen Uit de enquête komen diverse punten van kritiek naar voren. Zo vindt zestig procent van de docenten die de enquête hebben ingevuld dat zijn of haar vak niet op de juiste manier wordt getoetst bij het centrale examen. Meer dan de helft vindt de antwoordmodellen van onvoldoende kwaliteit, en zestig procent wil meer zeggenschap over de inhoud van het centraal examen. Maatwerk De docenten van examenklassen blijken verder duidelijk voorstander te zijn van meer maatwerk. Ruim de helft van de invullers vindt dat er mogelijkheden moeten komen om op meerdere momenten in het jaar examen te doen. En bijna tachtig procent van de ondervraagden vindt dat leerlingen meer kansen moeten krijgen om op verschillende niveaus examen te doen. “Interessante uitkomsten”, zegt AOb-bestuurder De Moel. “Ik kijk uit naar een boeiende discussie, aanstaande maandag.” Lees de brief die de AOb aan de Tweede Kamer heeft gestuurd over de eindexamens via deze link. De uitslagen van de enquête vind je hier.
‘Hij gaf me een tien voor mijn eerste opstel’ 5 jun Kader Abdolah (68) kwam in 1988 vanuit Iran als politiek vluchteling in Nederland terecht. Dat hij als schrijver wereldberoemd werd, dankt hij onder meer aan... LEES VERDER
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER