Algemeen

Blunder met eindtoetsen bezorgt leraren bulk extra werk

Leerkrachten, intern begeleiders en middelbare scholen moesten gisteren opnieuw aan het werk nadat het ministerie van Onderwijs bekendmaakte dat er een fout is gemaakt in de eindtoetsen. “Ik was gisteren vrij, maar ben meteen naar mijn school gegaan en heb er vannacht amper van geslapen”, zegt Nicole Durlinger, leerkracht groep 7/8 van jenaplanschool De Kring in Schijndel.

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - 3 Minuten om te lezen

arie-slob

Beeld: Rijksoverheid.nl

Bij zo’n 11 procent van de achtstegroepers is een verkeerde berekening gemaakt bij de eindtoetsen waardoor schooladviezen verkeerd -vaak hoger- zijn uitgevallen. Dat maakte minister Arie Slob (ChristenUnie) gisteren bekend. Scholen die de Centrale Eindtoets van Cito gebruikten, hadden niet te maken met de fout. Het gaat alleen om een deel van de alternatieve eindtoetsen, zoals IEP, Route-8 en Dia-Eindtoets. Het ministerie liet weten dat basisscholen door deze fout wellicht het schooladvies moeten heroverwegen, nu op basis van het juiste toetsadvies. Ook kan de fout leiden tot bijstelling van het schoolniveau in het voortgezet onderwijs.

Overtuiging

Leerkracht Durlinger schrok toen ze het nieuwsbericht op Teletekst las. “Ik was vrij, maar werd heel onrustig en heb direct contact gezocht met school om alles te bekijken.” Haar school gebruikt de Route-8 toets. “Ik was overtuigd van mijn adviezen in februari. Wel waren er drie leerlingen waarvan de ouders en de leerling een hoger schooladvies wilden. Daarmee had ik afgesproken dat we er de komende maanden hard aan gaan trekken. Bij deze kinderen gebruikte ik de toets als een bevestiging om te kijken of ze het misschien toch een niveau hoger kunnen proberen. Nu blijkt dat die uitslagen te hoog zijn uitgevallen door de rekenfout.”

Bij één leerling stelt de leerkracht nu het advies bij naar aanleiding van de fout. “De andere twee leerlingen lieten de laatste maanden enorme sprongen zien.” De fout maakt de weerstand bij Durlinger tegen eindtoetsen alleen maar groter. “Ik vind dat je gewoon uit moet gaan van de professionaliteit van de leerkrachten. De werkdruk is stinkend hoog, mede door alle toetsen en zulke fouten helpen dan niet mee.”

Ik vind dat je gewoon uit moet gaan van de professionaliteit van de leerkrachten

Hoog

In Friesland had Hilde de Boer van basisschool de Treffer in Gorredijk ook last van de fout. Haar klas deed ook de Route-8 toets. “Ik vond al wel dat de resultaten hoog waren uitgevallen dit jaar", zegt ze aan de telefoon. "Bij een aantal leerlingen was de uitslag opvallend hoog, maar in principe is ons schooladvies leidend.”
Bij ongeveer een derde van de 23 leerlingen in haar klas klopte de score toch niet, zo bleek gisteren. De Boer heeft één advies bijgesteld en had er flink wat werk aan. Haar gymles werd door een collega overgenomen. “Samen met de intern begeleider heb ik toen scores uitgeprint en vergeleken en opnieuw brieven voor leerlingen uitgeprint. We wilden die meteen dezelfde dag meegeven aan leerlingen.”

Druk

Scholen die de Centrale Eindtoets deden, hadden gisteren niks te vrezen. “Ik ben heel blij dat we voor die toets van het Cito hebben gekozen”, zegt schooldirecteur Bert Schurink van De Meeuwenberg in Driel. “Er was een behoorlijke druk, ook vanuit ouders om eens een andere toets te gebruiken, maar wij hebben goede ervaringen met deze.” Schurink heeft wel een brief aan alle ouders gestuurd om ze gerust te stellen. “Dit is heel triest voor alle leerlingen en collega’s die nu weer aan het werk moeten.”

We probeerden na te gaan wat we gemist konden hebben, maar hadden geen moment gedacht dat de fout bij het ministerie lag

Pieken

Verschillende scholen van het bestuur Voila in Leusden hebben gekozen voor een alternatieve toets. “Ik schat dat ongeveer vijf scholen alles opnieuw moeten bekijken", zegt bestuurder Gerrit-Jan Weiler. "De andere scholen hadden de Centrale Eindtoets. Het was heel gek, maar vorige week had ik een vergadering met intern begeleiders en we spraken toen nog over de hoge toetsresultaten. We vroegen ons af hoe het kon dat kinderen waarvan wij echt een lager schooladvies hadden ingeschat ineens zo piekten. Daar waren we hoogst verbaasd over. We probeerden na te gaan wat we gemist konden hebben, maar hadden geen moment gedacht dat de fout bij het ministerie lag.”