Basisschool Vlaardingen houdt vast aan flexibele vakantie Op basisschool Van Kampen in Vlaardingen kunnen ouders drie vakantieweken per jaar vrij blijven opnemen. Onderwijsminister Arie Slob liet weten de schooltijden landelijk niet te willen flexibiliseren, maar met de drie vrije weken blijft de basisschool binnen de kaders van de wet. 4 april 2019 • TEKST Rob Voorwinden - redactie het onderwijsblad Een aantal basisscholen kreeg de afgelopen jaren de mogelijkheid om af te wijken van de standaard schoolvakanties. Twaalf scholen maakten daarvan gebruik. Volgens de Onderwijsinspectie bleek de flexibilisering echter ten koste te gaan van de kwaliteit van het onderwijs. Daarom besloot Slob de onderwijstijden landelijk niet te flexibiliseren, en moeten de scholen uit het experiment weer aan de wet gaan voldoen. Zomervakantie Basisschool Van Kampen deed niet mee aan het experiment, maar biedt ouders wel de mogelijkheid om drie weken per jaar vrij op te nemen. “Wij houden ons aan de vakanties die wettelijk vastliggen, zoals de kerstvakantie en de zomervakantie”, zegt directeur Misja van Herp. “Dan blijven er nog drie vakantieweken over – zoals de herfstvakantie – die ouders flexibel mogen inzetten.” De ouders geven één keer per jaar aan de school door welke weken hun kinderen vrij nemen. “Zo’n 85 procent van de ouders houdt zich aan de traditionele vakantietijden”, zegt Van Herp. “De rest kiest voor flexibiliteit.” ‘Flexibilisering is nooit een doel op zich, maar komt voort uit een verandering van je onderwijs’ De flexibilisering op de school van Van Herp is mogelijk doordat de school het onderwijs heeft omgegooid. “Wij zijn van de traditionele lesmethodes overgestapt op gepersonaliseerde leerlijnen en het werken met leerdoelen”, zegt Van Herp. “Dat is de enige manier waarop leerlingen zomaar een week tussendoor kunnen missen. Bij een traditionele lesmethode loop je dan meteen een achterstand op.” Bijvangst Van Herp beschouwt de flexibilisering overigens als ‘bijvangst’. “Het is nooit een doel op zich, maar komt voort uit de verandering van je onderwijs. Als je alleen flexibel wilt zijn om ouders tegemoet te komen en je verandert het onderwijs niet, heeft het geen kans van slagen.” Ook directeur Hans van der Most van de Sterrenschool Apeldoorn, die wèl meedeed aan het experiment, benadrukte gisteren op deze site dat flexibiliteit geen doel op zich is. Want door individuele leerlijnen kan zijn school nu prima onderwijs op maat bieden. “En daar is behoefte aan. Wij hebben echt niet allemaal leerlingen in huis die met twee vingers in hun neus een gymnasium-advies halen.” Experiment “De resultaten op de Sterrenschool Apeldoorn waren heel goed”, vult collega Van Herp uit Vlaardingen aan. Het experiment met flexibele schooltijden is volgens hem eigenlijk niet goed opgezet. “Er zaten hele kleine scholen bij, en scholen die hun onderwijs niet aanpasten. Dat is de voornaamste reden dat de resultaten op sommige scholen tegenvielen.”
Mag mijn werktijdfactor worden afgerond? 23 mei Ik heb een werktijdfactor van 0,6500 (26 uur), maar wordt wekelijks voor 0,6000 ingepland (24 uur). Heeft mijn werkgever zeggenschap over de resterende twee uur? LEES VERDER
D66 en CDA eisen focus op basisvaardigheden 6 apr In het debat over de herziening van het curriculum benadrukten coalitiepartijen D66 en CDA dat ze focus willen op het updaten van taal en rekenen.... LEES VERDER
UvA-docenten zijn tijdelijke contracten zat en stoppen met nakijken 5 apr Op de Universiteit van Amsterdam (UvA) zijn meerdere medewerkers gestopt met nakijken om aandacht te vragen voor de tijdelijke contracten van junior docenten. De actie... LEES VERDER
AOb: ‘Derde ziektejaar voor onderwijspersoneel met long covid’ 28 mrt Mensen in het onderwijs die lijden aan langdurige covid moeten uitstel krijgen van de WIA-keuring – de keuring voor arbeidsongeschiktheid. Dat schrijft de AOb in... LEES VERDER