AOb: ‘Groei schaduwonderwijs zorgelijk’ AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen heeft in een brief aan de Tweede Kamer haar zorgen erover geuit dat ouders steeds vaker kiezen voor betaalde bijlessen, trainingen en begeleiding om achterstanden bij hun kinderen weg te werken. Dat zorgt voor ongelijkheid. 7 maart 2018 • TEKST Webredactie ‘De AOb is ervan overtuigd dat tekortkomingen in het onderwijs niet aan de markt moeten worden overgelaten’, schrijft ze in de brief aan de Vaste Kamercommissie voor Onderwijs. Schaduwonderwijs is extra ondersteuning buiten de school om waar ouders zelf voor betalen, omdat ze bijvoorbeeld vinden dat er in de klas te weinig individuele aandacht is voor hun kind. AOb-voorzitter Verheggen stuurde de brief om de Tweede Kamerleden te laten weten dat de AOb de groei van het schaduwonderwijs een zorgelijke ontwikkeling vindt. Verwachtingen Het zorgt vooral voor ongelijkheid, schrijft Verheggen. Alleen rijkere ouders kunnen de extra lessen voor hun kinderen betalen. Het is voor leraren lastig om aan alle verwachtingen van maatwerk te voldoen. Ze willen het graag bieden, maar hebben te vaak een complexe groep vanwege passend onderwijs. Verheggen: ‘Differentiëren of maatwerk leveren kan alleen wanneer de klassen niet te groot zijn en er voldoende tijd en ruimte voor leraren is om lessen voor te bereiden.’ De AOb vindt dat daar iets aan gedaan moet worden. Daarnaast pleit de bond voor een landelijke omschrijving waarin staat welke ondersteuning scholen moeten bieden, zodat duidelijk is wat er van scholen verwacht kan worden. Download: De brief van AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen over schaduwonderwijs
In beeld: podcast ‘Witte ouders domineren achterstandsschool’ 16 jan Ook in Nederland is het een bekend fenomeen: witte ouders die zich verenigen in een ouderinitiatief en, vanuit goede bedoelingen, hun kinderen naar de nabijgelegen... LEES VERDER
Anderhalve meter in voortgezet onderwijs is ‘keihard werken’ 14 jan Docenten, ondersteuners en directies: iedereen werkt keihard om te zorgen dat examenleerlingen op school anderhalve meter afstand kunnen gaan houden. Dat zegt Kim van Strien,... LEES VERDER
Virtuele kleuters huilen niet 14 jan Kleuterklassen zijn voor sommige studenten aan de academische pabo de lastigste stageplek. In een virtuele lesomgeving van de Rijkuniversiteit Groningen oefenen ze strategieën voor klassenmanagement... LEES VERDER
Nog steeds veel te weinig mbo-docenten in LC-schaal 13 jan . Het frustreert minister Van Engelshoven. Al meer dan tien jaar krijgen mbo-instellingen in de Randstad jaarlijks bijna 50 miljoen euro extra om docenten in... LEES VERDER