De zes vaakst genoemde redenen om je niet in een hogere salarisschaal te plaatsen, waarom dit non-argumenten zijn en wat je er tegen kunt doen.
Van wie is het lesmateriaal dat docenten zelf ontwikkelen? Van de werkgever, zo oordeelde de rechter onlangs in een zaak van een hbo-docent tegen Fontys, maar het kan ook anders. Het Onderwijsblad zet zes tips op een rij.
Van de hoge benzineprijzen krijgen heel wat mensen het benauwd. Lesgeven op verschillende locaties wordt zo een kostbare aangelegenheid. AOb-onderhandelaar Herman Molleman geeft advies wat je kunt doen.
Ingrijpen bij knokken, dat spreekt vanzelf. Of niet, want de leraar die de klappen opvangt neemt een risico, tot arbeidsongeschiktheid aan toe. Vijf tips rond letselschade.
School moet een plek zijn waar iedereen zichzelf kan zijn. Hoe dan? Zeven tips.
Een goed geventileerde werkplek is belangrijk voor de gezondheid en het goed functioneren van jou en je leerlingen. Is dat in jouw lesruimte het geval? Check wat je kunt doen in 6 stappen.
Het ervaren van autonomie en professionele ruimte zijn heel belangrijk voor je werkgeluk. Maar hoe kom je voor je vak en jezelf als leraar op in de hectiek van de dag? Dat beschrijft Maike Douglas (juf Maike) in haar boek ‘De gelukkige leraar’. Hieronder volgen vijf tips.
De AOb wil dat onderwijspersoneel zoveel mogelijk een vast contract krijgt. Toch zijn er nog steeds veel collega’s die een tijdelijk contract hebben. Waar moet je dan op letten?
Het oprukkende continurooster in het basisonderwijs zet pauzes van leerkrachten onder druk. Vijf tips om de pauze zo goed mogelijk in te delen.
Ben jij zij-instromer in het onderwijs of wil je het worden? Lees dan deze tips!
Meisjes. Ach ja: vlijtige meisjes. Daar weten we wel raad mee in de klas. Maar wat doen we met die beweeglijke, drukke en achterblijvende jongens? Oud-leerkrachten Lauk Woltring en Dick van der Wateren publiceerden er een boek over getiteld ‘De ontwikkeling van jongens in het onderwijs’.
Bleke koppies, huilbuien en uit de hand gelopen tienminutengesprekken. “Het is heel moeilijk niet te worden meegezogen in de scheidingsellende van ouders.”
De dagdromers, de spring-in-het-veld’jes en kinderen die het liefst omgekeerd op hun stoel zitten: hoe houd je ze bij de les?
Eén op de vijf Nederlandse docenten heeft burn-outklachten. Hoe voorkom je dat? Tips van leraren, een leidinggevende en van een onderzoeker.
Fysiek ingrijpen doe je als leraar liever niet. Maar in sommige situaties moet je wel. De vraag wat je dan wel en niet mag doen, is niet te vangen in een protocol. Hierbij geven we je wel wat tips en handvatten.
Bij het toetsen gaat nog heel wat mis, vertelt Desirée Joosten–ten Brinke, directeur van de masteropleiding toetsdeskundige aan Fontys in Tilburg. Ze zet de valkuilen op een rij.
Als docent kun je ook mentor zijn van een klas, op sommige scholen ook wel leermeester of studiecoach genoemd. Wat doet een goede mentor eigenlijk? En hoe geef je zinvol invulling aan het mentoruur?
Meestal gebeurt het uit nood en niet uit pedagogisch oogpunt. Te weinig leerlingen om een groep 2 samen te stellen, niet genoeg kinderen voor een groep 3. Dan maar samen. De combinatiegroep 2/3 kan de leerkracht heel wat kopzorgen opleveren. Want: hoe leer je kinderen lezen in een klas vol spelende kleuters? Het is te doen en heeft soms zelfs grote voordelen.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)