De Brabantse mbo-instelling Curio gaat reorganiseren in de ondersteunende functies. De formatie moet terug van 450 fte in 2020 naar 366 voltijdbanen in 2023. De bonden en Curio onderhandelen nog over een sociaal plan. De reorganisatie zal twee jaar duren.
Alle mbo-medewerkers zien vanaf volgende maand een loonsverhoging terug op hun loonstrook en een eenmalige bonus van 500 euro bruto bij een voltijdbaan. Ook zullen de bonden en de MBO-raad samen optrekken om meer geld van het ministerie los te krijgen om de carrièreperspectieven van docenten te verbeteren.
In het cao-akkoord voor de universiteiten zetten de onderhandelaars in op meer vaste banen. Het betekent dat universitair docenten, universitair hoofddocenten, hoogleraren en ondersteunend en beheerspersoneel na één jaar tijdelijke contracten voortaan een vast dienstverband krijgen.
Juf Irene’s werkdagen worden aangepast. Irene is het hier niet mee eens. Zij heeft haar werkdagen afgestemd op die van haar partner en daarnaast heeft ze vaste dagen op de buitenschoolse opvang van haar dochter. Wat kan zij het beste doen?
Docenten moeten beter voorbereid worden op de groepen aan wie ze les gaan geven. Deze conclusie kan getrokken worden uit onderzoek van de onderwijsorganisaties AOb, CNV Onderwijs, FvOv, SPV, Lerarencollectief en BVMBO.
Kernwapens en tabak zijn taboe en duurzaamheidsdoelen wegen mee bij de pensioenbeleggingen van ABP. Dat klinkt als een goede bijdrage aan een betere wereld, maar het gaat universiteitsbestuurders niet snel genoeg.
Er moet meer geld naar de universiteiten, blijkt uit een nieuw rapport van de Algemene Rekenkamer. De huidige bekostiging is gebaseerd op achterhaalde berekeningen uit de jaren tachtig.
Steeds vaker wordt aan onderwijsassistenten in de vacaturetekst al gevraagd of zij groepen kunnen overnemen. “Dit doen wij enkel in geval van nood”, aldus de scholen. In de praktijk blijkt 'nood' een rekbaar begrip.
Onderwijsteams die onvoldoende betrokken worden bij de besteding van het geld uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) kunnen bellen naar een speciale helpdesk van het ministerie van Onderwijs. De helpdesk is te bereiken op 0800 424 04 24.
De Scholen voor Persoonlijk Onderwijs in Amsterdam, Hoorn en Utrecht zijn dit voorjaar door de Onderwijsinspectie als zeer zwak beoordeeld. De Utrechtse Svpo-school werd najaar 2019 al zeer zwak verklaard en na een herstelonderzoek nu opnieuw. Een financiële sanctie hangt de school boven het hoofd.
De Algemene Ledenvergadering heeft leraar Thijs Roovers op 18 juni verkozen tot nieuwe dagelijkse bestuurder. Volgens de toetsingscommissie was hij de enige geschikte sollicitant. “Ik was liever de strijd aangegaan met één of meer tegenkandidaten.”
De grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Almere vangen ruim 30 procent van hun lerarentekort op met het inzetten van onbevoegden. De tekorten zijn fors hoger dan het aantal vacatures doet vermoeden. Dat blijkt uit een rapport van Centerdata over het primair onderwijs dat ministers Slob en Van Engelshoven afgelopen week aan de Tweede Kamer stuurden.
De AOb heeft het bestuur van de Friese School voor Persoonlijk Onderwijs (Svpo) in Hardegarijp voor de rechter gedaagd om de schorsing van aardrijkskundedocent Bert Mul van tafel te krijgen.
Onderwijs kan een grote rol spelen bij het verkleinen van de kansenongelijkheid tussen leerlingen. Maar daar zijn wel structurele investeringen voor nodig, zo schrijft de SER vandaag in het advies Gelijke kansen in het onderwijs.
Vaste banen die weer de norm zijn en het drastisch inperken van flexcontracten. De arbeidsmarkt moet werknemers meer zekerheid geven om de toenemende ongelijkheid tegen te gaan, zo adviseerde de Sociaal-Economische Raad (SER) onlangs aan het demissionaire kabinet. Gisterenavond stemde het Ledenparlement van de FNV in met dit advies.
Bijna 60 procent van de beginnende docenten in het voortgezet onderwijs krijgt nog tijdens de lerarenopleiding een baan voor de klas aangeboden. Zeven op de tien studenten die zo’n baan aannemen, kiezen hier mede voor vanwege het geld. Ook al vinden ze zichzelf vaak onvoldoende voorbereid. Dat blijkt uit onderzoek van Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico en de AOb.
Veel universitair opgeleide onderwijzers vinden dat scholen te weinig gebruikmaken van hun kwaliteiten. Voor een deel van hen was dat reden om het onderwijs vaarwel te zeggen.
Scholen moeten meer tijd krijgen om de corona-achterstanden weg te werken als dat nodig blijkt. Twee voorzichtige moties met die strekking heeft de Tweede Kamer vanmiddag aangenomen, precies binnen de speelruimte die onderwijsminister Arie Slob vorige week bood tijdens het debat over het Nationaal Programma Onderwijs.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)