Onderwijsteams die onvoldoende betrokken worden bij de besteding van het geld uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) kunnen bellen naar een speciale helpdesk van het ministerie van Onderwijs. De helpdesk is te bereiken op 0800 424 04 24.
De Scholen voor Persoonlijk Onderwijs in Amsterdam, Hoorn en Utrecht zijn dit voorjaar door de Onderwijsinspectie als zeer zwak beoordeeld. De Utrechtse Svpo-school werd najaar 2019 al zeer zwak verklaard en na een herstelonderzoek nu opnieuw. Een financiële sanctie hangt de school boven het hoofd.
De Algemene Ledenvergadering heeft leraar Thijs Roovers op 18 juni verkozen tot nieuwe dagelijkse bestuurder. Volgens de toetsingscommissie was hij de enige geschikte sollicitant. “Ik was liever de strijd aangegaan met één of meer tegenkandidaten.”
De grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Almere vangen ruim 30 procent van hun lerarentekort op met het inzetten van onbevoegden. De tekorten zijn fors hoger dan het aantal vacatures doet vermoeden. Dat blijkt uit een rapport van Centerdata over het primair onderwijs dat ministers Slob en Van Engelshoven afgelopen week aan de Tweede Kamer stuurden.
De AOb heeft het bestuur van de Friese School voor Persoonlijk Onderwijs (Svpo) in Hardegarijp voor de rechter gedaagd om de schorsing van aardrijkskundedocent Bert Mul van tafel te krijgen.
Onderwijs kan een grote rol spelen bij het verkleinen van de kansenongelijkheid tussen leerlingen. Maar daar zijn wel structurele investeringen voor nodig, zo schrijft de SER vandaag in het advies Gelijke kansen in het onderwijs.
Vaste banen die weer de norm zijn en het drastisch inperken van flexcontracten. De arbeidsmarkt moet werknemers meer zekerheid geven om de toenemende ongelijkheid tegen te gaan, zo adviseerde de Sociaal-Economische Raad (SER) onlangs aan het demissionaire kabinet. Gisterenavond stemde het Ledenparlement van de FNV in met dit advies.
Bijna 60 procent van de beginnende docenten in het voortgezet onderwijs krijgt nog tijdens de lerarenopleiding een baan voor de klas aangeboden. Zeven op de tien studenten die zo’n baan aannemen, kiezen hier mede voor vanwege het geld. Ook al vinden ze zichzelf vaak onvoldoende voorbereid. Dat blijkt uit onderzoek van Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico en de AOb.
Veel universitair opgeleide onderwijzers vinden dat scholen te weinig gebruikmaken van hun kwaliteiten. Voor een deel van hen was dat reden om het onderwijs vaarwel te zeggen.
Scholen moeten meer tijd krijgen om de corona-achterstanden weg te werken als dat nodig blijkt. Twee voorzichtige moties met die strekking heeft de Tweede Kamer vanmiddag aangenomen, precies binnen de speelruimte die onderwijsminister Arie Slob vorige week bood tijdens het debat over het Nationaal Programma Onderwijs.
Het wetsvoorstel Bestuurlijke harmonisatie beroepsonderwijs moet terug naar de tekentafel. Dat schrijven de gezamenlijke vakbonden en andere organisaties in een brief aan de Kamer.
Een telefoontje van de GGD dat er vaccins over waren en ineens was een flink deel van het schoolteam van De Vlindertuin in Roosendaal weken eerder gevaccineerd. “In de Whatsapp-groep ging het los: ‘ik wil, ik wil, ik wil'' Ook in Haaften gooide een huisarts vaccin niet weg, hij gebruikte het voor teamleden van de OBS Koning Willem Alexanderschool.
Een kroeggesprek met inhoud. Zo zou je de podcast van Harold Meulendijks en Renske van Berlo over ontwikkelingspsychologie kunnen noemen. De twee mbo-docenten proberen hun studenten ermee te prikkelen.
Het kabinet pompt de komende jaren eenmalig 8,5 miljard euro in het onderwijs om corona-achterstanden in te halen. Vorige week werd het Nationaal Programma Onderwijs besproken in de Tweede Kamer, dinsdag stemmen partijen over de moties. Intussen staan veel scholen voor een zware opdracht. “Met tijdelijk geld zal het Nederlandse onderwijs niet structureel verbeteren.”
Promovendi krijgen soms arbeidscontracten voorgelegd die niet mogen volgens de cao. De oplossing volgens demissionair minister Ingrid van Engelshoven: iedereen moet met elkaar om tafel.
Een structurele inschattingsfout van het aantal studenten, zorgde jarenlang voor gedoe rond de onderwijsbegroting. Vooral het aantal studenten in het hoger onderwijs werd standaard te laag voorspeld.
Een tweede generatie eindexamenleerlingen hoort vandaag of ze hun diploma in coronatijd hebben gehaald. Mentoren vertellen trots over de manier waarop hun klassen de crisis hebben doorstaan.
Sommige docenten in het hoger onderwijs vinden thuiswerken 'helemaal niks', terwijl anderen er juist blij mee zijn. De meningen lopen sterk uiteen, blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Newcom.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)