De helft van de ondervraagde scholen in het funderend onderwijs denkt in de knel te komen met het uitvoeren van het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). Ze hebben grote moeite om personeel te vinden en zien de tijdelijkheid van het programma als een obstakel.
Voorkomen dat mbo-studenten uitvallen. En als ze toch stoppen, hen helpen richting een andere opleiding of een baan. Dat is de bedoeling van de bijna 30 miljoen euro subsidie voor mbo-nazorg. Een kijkje bij voorloper het Graafschap College.
Universiteiten en hogescholen gaan minder studenten van buiten Europa werven met een voorbereidend jaar. Dat mag niet langer worden misbruikt voor ‘de jacht op internationale studenten’.
Hoe klein het voortgezet speciaal onderwijs (vso) ook mag zijn, politiek Den Haag kan er niet meer omheen. Na ruim een jaar fanatieke lobby door een groepje bevlogen docenten wordt komende dinsdagmiddag een petitie met meer dan 20 duizend handtekeningen aan de Tweede Kamer overhandigd.
Pensioenfonds ABP stopt met beleggen in olie, gas en kolen. Het beleggingspakket in fossiele brandstoffen beslaat zo’n 15 miljard euro, 3 procent van het totaal aantal beleggingen van het fonds. ‘Het is een ingrijpende beslissing, maar die is nodig’, schrijft het ABP. ‘We nemen onze verantwoordelijkheid en zetten deze grote stap omdat wij zien dat er meer vaart gemaakt moet worden.’
Dichten met kleuters? Dat kan toch helemaal niet. “Zeker wel”, zegt leerkracht Arjen Boswijk (67). “Ze kunnen niet schrijven, maar wel heel veel zeggen.”
De trend zet door: de Nederlandse taal wordt steeds vaker verdrongen door het Engels op universiteiten. Nog geen derde van de studenten geeft aan dat hun studie volledig Nederlandstalig is.
Het hoger onderwijs hoort aandacht te besteden aan ethische en maatschappelijke vragen. Maar gebeurt dat ook voldoende? De onderwijsinspectie is er niet gerust op en gaat nader onderzoek doen.
Johan Muurlink voorziet kinderen op drie basisscholen van ontbijt. Juffen en meesters ontvangen hem met open armen. “Maar die schooldirecteuren zitten nogal vastgeroest in hun eigen tradities.”
Meerdere schoolbesturen zijn ongelukkig met de toelage die demissionair Onderwijsminister Arie Slob speciaal voor personeel op achterstandsscholen heeft ingesteld. Bestuurder Ryszard Kruszel van scholenstichting Movare (46 basisscholen in Limburg) vindt het een ‘idiote maatregel’. Hij noemt de regeling ‘onrechtvaardig’ en volgens hem zorgt de toelage voor een tweedeling in het onderwijs en binnen teams.
De contributie voor het AOb-lidmaatschap gaat per 1 januari 2022 omhoog. Het gaat om een indexatie van 25 cent voor werkende leden.
Traineeprogramma’s en het aanstellen van juniors zijn voor hogescholen een interessante weg om nieuwe jonge docenten op te leiden. Het werkt drempelverlagend, maar docenten met een bachelor laten werken in schaal 9 of 10, is in strijd met de afspraak dat hbo-docenten een masterdiploma moeten behalen en betaald worden in schaal 11. “Dit klopt van geen kant.”
Afstappen van Google Classroom of software van Microsoft kost een school heel veel inspanning. “Een ict-coördinator wilde erover nadenken, maar die had twee uur per week voor al zijn taken.”
Een structurele loonsverhoging van 1,8 procent: dat is het resultaat dat de vakbonden en werkgevers in het voortgezet onderwijs na lang onderhandelen hebben bereikt. “Het is overduidelijk dat Den Haag nu ook in het voortgezet onderwijs moet investeren”, waarschuwt AOb-bestuurder Jelmer Evers alvast.
Onderwijs geven met de opgelegde coronamaatregelen bezorgde leraren en schoolleiders een hogere werkdruk en meer stress. In het voortgezet (speciaal) onderwijs, speciaal onderwijs en mbo is het welbevinden van docenten verslechterd. Bij oudere studenten en leerlingen gingen de motivatie, het welbevinden en concentratie achteruit. Zij voelen de gevolgen meer dan jongere leerlingen.
Het gaat niet goed met de status van het lerarenberoep. Leerkrachten wereldwijd ervaren een hoge werkdruk, worden onderbetaald en niet genoeg gewaardeerd. Met corona stond het beroep in de schijnwerpers, maar dat heeft tot nu toe niet geleid tot structurele verbeteringen.
Op scholen waar geluk op de agenda staat, werken leraren en leerlingen met meer plezier en energie, zijn ze minder vaak ziek en presteren ze beter. “Geluk zou op elke school prioriteit moeten krijgen.”
De vakbonden en werkgevers hebben een onderhandelaarsakkoord bereikt over een loonsverhoging van 2,25 procent voor alle medewerkers in het primair onderwijs.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)