VO
WO&O

‘Maak eerstegraads-traject lerarenopleidingen betaald’

Maak van de eenjarige opleiding tot eerstegraadsdocent een betaalde opleiding voor afgestudeerden die al een masterdiploma hebben in een schoolvak, zoals Nederlands of wiskunde. Zij kunnen dan na hun master de lerarenopleiding volgen én ontvangen al een salaris, zoals bijvoorbeeld een promovendus.

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - 3 Minuten om te lezen

Geld in de school

Beeld: Typetank

Dat stelt de Nationale Commissie Sectorplannen (NCSP) voor, zo laat demissionair onderwijsminister Robbert Dijkgraaf weten aan de Tweede Kamer.

De NCSP is door de minister ingesteld toen hij bekendmaakte dat hij structureel 200 miljoen euro per jaar gaat investeren in het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. Elke sector - techniek, bèta, sociale & geesteswetenschappen en medische & gezondheidswetenschappen - moest een plan maken om dit geld goed te besteden. De commissie beoordeelde deze plannen en adviseerde de minister.

Aantrekkelijker

De commissie ziet de instroom haperen bij de academische lerarenopleidingen en vindt dit ook een landelijk probleem waarin het wetenschappelijk onderwijs een rol speelt. Het advies is dan ook om de eenjarige opleiding tot eerstegraads docent aantrekkelijker te maken. Een afgestudeerde student met een master op zak in bijvoorbeeld wiskunde kan dan in één jaar zijn lerarenopleiding halen. Tijdens dat jaar krijgt de student betaald en is dan ‘DIO’: Docent in Opleiding. Zo'n DIO is het hele jaar in dienst bij de universiteit en kan zich volledig op zijn eerstegraads bevoegdheid richten. Volgens de commissie kunnen we de status van een DIO vergelijken met die van een promovendus, die een vierjarig promotietraject volgt.

Maak de eenjarige opleiding tot eerstegraads docent aantrekkelijker 

Met een eerstegraads bevoegdheid kunnen afgestudeerden lesgeven in alle klassen van een middelbare school en op alle niveaus vmbo, havo, vwo en mbo. “Dit is een goed voorstel”, zegt AOb-bestuurder voortgezet onderwijs Jelmer Evers. “Een betaalde lerarenopleiding is één van onze wensen.” Een voordeel is, volgens Evers, dat studenten zich volledig kunnen richten op hun opleiding. "Ze hoeven niet meteen zelfstandig voor de klas, zoals bij een zij-instroom traject, bij te lenen of een bijbaan te nemen." 

Studenten kunnen zich volledig richten op hun opleiding

Op dit moment moeten studenten wel vaak direct stage lopen en daar zijn dan meestal geen landelijke afspraken over. De AOb zette zich de afgelopen tijd in voor een fatsoenlijke landelijke stagevergoeding. Daarna worden ze afsluitend Leraar in Opleiding (LIO). In het voortgezet onderwijs krijgen ze dan 50 procent van de eerste trede van een LD-salaris. Evers: "Maar, het risico is -bij alle stagevarianten- dat ze te snel en te veel zelfstandig voor de klas worden gezet. Misbruik ligt dan altijd op de loer, waardoor de uitval groot is." 

Betrek de bond

De commissie geeft wel aan dat het plan verder uitgewerkt dient te worden en beveelt daarvoor een nieuwe commissie aan. Het is volgens de AOb-bestuurder enorm van belang dat de AOb hierbij betrokken wordt. "Dit gaat over ons beroep en over cao's. Wij moeten als bond hier goed over mee kunnen praten." Zo moet de AOb meedenken over het salaris en bijvoorbeeld wat in welke cao wordt vastgelegd. "Wat spreken we af in de cao-vo en wat in de cao wetenschappelijk onderwijs? "Verder moeten er goede aanvullende afspraken komen over wat DIO's precies mogen doen. In hoeverre gaan ze bijvoorbeeld ook zelfstandig voor de klas?" 

Dit gaat over ons beroep en over cao's. Wij moeten als bond hier goed over mee kunnen praten

Dijkgraaf schrijft dat hij het voorstel meeneemt bij de initiatieven om het lerarentekort aan te pakken en bij het onderzoek naar de kwaliteit en de positie van de lerarenopleidingen. Evers: "Meerwaarde moet vooral zijn dat het aantrekkelijker wordt en dat het uitval voorkomt."