Hoeveel lessen, loonsverhoging en vaste contracten moeten er in de cao voortgezet onderwijs worden vastgelegd? De AOb roept docenten en ondersteuners op om woensdag 8 juni het gesprek aan te gaan met hun bestuurders en schoolleiders.
De Universiteit van Amsterdam wil alle startende docenten een tijdelijke aanstelling voor vier jaar geven en de meer ervaren docenten een vast contract. “Fatsoenlijk docentenbeleid ontbrak”, zegt UvA-voorzitter Geert ten Dam.
Een grotendeels door leraren opgezet plan voor kwaliteitsverbetering in het primair en voortgezet onderwijs krijgt 332 miljoen euro vanuit het Nationaal Groeifonds. Eén van de initiatiefnemers, geschiedenisdocent Jasper Rijpma, legt uit wat Ontwikkelkracht moet gaan doen. “Het leraarschap is nog steeds min of meer een einzelgänger-beroep, dat moet veranderen.”
Een op de drie medezeggenschappers is tevreden over hun invloed op de gang van zaken aan hun instelling of opleiding. Maar in het hbo zijn de leden net iets positiever dan in het academische onderwijs. Bijvoorbeeld over de vergoeding.
Ik heb een werktijdfactor van 0,6500 (26 uur), maar wordt wekelijks voor 0,6000 ingepland (24 uur). Heeft mijn werkgever zeggenschap over de resterende twee uur?
De AOb organiseert op 8 juni een landelijke actiedag voor een betere cao voortgezet onderwijs. “Wij laten het extra geld van het kabinet voor verlaging van de werkdruk niet weg rommelen door de werkgevers”, zegt AOb-bestuurder Jelmer Evers.
Informatica is veruit het grootste tekortvak in het voortgezet onderwijs. Ervaren docenten gaan met pensioen en er is weinig nieuwe aanwas. Gastdocenten uit het bedrijfsleven schieten te hulp, maar dat biedt geen structurele oplossing.
Universitair (hoofd)docenten kunnen sinds een paar jaar ook optreden als promotor. Uit een evaluatie blijkt dat ze de uitbreiding van het promotierecht niet alleen als een carrièrestap zien, maar ook als een ‘zoethoudertje’.
Niet als individuele mentor, maar als heel team het mentoraat oppakken en vol inzetten op ouderbetrokkenheid. Dat doet het team helpende zorg en welzijn, niveau 2 van Roc van Amsterdam sinds een jaar. Het bleef niet onopgemerkt, ze werden gisteren ‘Onderwijsteam van het jaar’.
Schoolhond Buddy ‘werkt’ al bijna twee jaar op basisschool de Parelburcht in Oost-Souburg. Ze geeft de kinderen daar veel rust en steun volgens leerkracht en baasje Jolanda Goedbloed.
In een publieke verklaring hebben de acht schoolleiders van de Scholen voor Persoonlijk Onderwijs maandag bestuurder Misha van Denderen opgeroepen om het roer over te dragen. Een maand nadat de onderwijsminister hem tot een snel vertrek maande, trekt de bestuurder nog altijd aan de touwtjes. Saillant detail: Van Denderen blijkt de rechten te bezitten voor het gebruik van de merknaam SvPO.
Door krimp, concurrentie en de uitgesproken voorkeur van ouders zijn de brugklassen steeds homogener geworden. Het kabinet wil bredere brugklassen weer stimuleren. De Onderwijsraad wil nog een stap verder gaan: één brede brugperiode van drie jaar.
Er moet een overheidsfonds van 150 miljoen euro komen voor slachtoffers van long covid in het onderwijs en de zorg. Dat schrijven de AOb en FNV in een brief aan de ministers van onderwijs, sociale zaken en langdurige zorg.
De onderhandelingen voor de nieuwe cao voortgezet onderwijs lopen moeizaam. “Ik bespeur bij de werkgevers te weinig enkele animo om tegemoet te komen aan onze eisen”, zegt AOb-onderhandelaar Jelmer Evers. “Als dat zo blijft, volgen er acties.”
Vakbonden en werkgevers hebben een onderhandelaarsakkoord bereikt over een loonsverhoging van 4 procent voor alle medewerkers aan universiteiten. AOb-onderhandelaar Donald Pechler: “De bonden vonden het noodzakelijk dat er een loonafspraak op korte termijn komt vanwege de stijgende inflatie.”
Structureel werk moet een vast contract betekenen. ‘Regel dat in de cao’, was de oproep van de actievoerders op het Utrechtse Domplein aan de cao-onderhandelaars.
Vijfennegentig procent van de AOb-leden zegt ‘ja’ tegen de nieuwe cao voor het primair onderwijs. Daarin wordt onder andere de loonkloof gedicht. ‘Fantastisch dat de financiën nu goed worden – top!’
Een omvangrijk plan voor de komende tien jaar moet zorgen dat de basisvaardigheden, zoals taal en rekenen, met stappen vooruitgaan. AOb-voorzitter Tamar van Gelder: “Iedereen in het onderwijs wil de basisvaardigheden verbeteren, maar we hebben gewoon meer collega's nodig."
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)