De snelste en meest succesvolle manier om in een hogere schaal te komen, is wisselen van school. Dat zorgt voor instabiele teams en leerlingen die veel vaker dan nodig een nieuwe leraar voor de neus krijgen. “Ik wilde helemaal niet weg, maar het is vreselijk als je zo wordt afgeserveerd.”
Deze oud-docenten en leraren lopen al veertig, vijftig of zestig jaar mee voor de klas en waren al die tijd lid van de AOb. Veel is er veranderd, maar hun liefde voor het vak is gebleven.
Geld inhouden bij samenwerkingsverbanden met te volle spaarpotten en een rem op de instroom van buitenlandse studenten in het hoger onderwijs. Met een waaier aan moties rond de onderwijsbegroting zocht de Tweede Kamer gistermiddag naar meer regie over het onderwijs.
De contributie voor het AOb-lidmaatschap gaat per 1 januari 2023 omhoog. Het gaat om een indexatie van 75 cent voor werkende leden.
De lonen moeten omhoog! Die eis was vandaag in het Olympisch Stadion duidelijk hoorbaar bij de FNV-manifestatie #NLverdientBeter. “Wij komen daarom binnenkort met een flinke looneis”, waarschuwt AOb-voorzitter Tamar van Gelder.
Een groot deel van de Tweede Kamer wil snel meer grip op het onderwijs om de problemen beter aan te kunnen pakken, zo bleek tijdens de behandeling van de onderwijsbegroting. Het gedecentraliseerde stelsel en de ongebreidelde lumpsum zijn geen heilige huisjes meer.
Het grootste pensioenfonds van Nederland, het ABP, gaat flink indexeren. Vanaf januari 2023 krijgen ongeveer drie miljoen overheids- en onderwijsmedewerkers er 11,96 procent bij.
De Tweede Kamer wil de toename van tijdelijke contracten in het onderwijs beteugelen door doelstellingen op te nemen in de volgende onderwijsbegroting. Een motie met die strekking is dinsdag aangenomen door een ruime meerderheid.
De schoolexamens worden dit schooljaar grotendeels weer zoals voor corona, besloot onderwijsminister Dennis Wiersma gisteren. Versoepelingen zoals de ‘duimregeling’ en een derde tijdvak verdwijnen. Wel wordt de afnameperiode iets flexibeler, met name in het vmbo.
Veel logopedisten in het onderwijs zijn ontevreden over hun inschaling. In het jarenlange traject waarin hun functie werd herzien, voelen zij zich niet serieus genomen. Dat blijkt uit het onderzoek van het Onderwijsblad naar hogere inschaling.
De bovenwettelijke werkloosheidsuitkering voor personeel uit het primair onderwijs stijgt door indexering met ruim 12 procent. In de maand november krijgt deze groep een eenmalige nabetaling over 2022.
De vertraging in leergroei bij rekenen en spelling neemt toe. Ook verlaten steeds meer studenten in mbo en hbo zonder diploma de school. Dat blijkt uit de voortgangsrapportage van het Nationaal Programma Onderwijs. “Het probleem wordt groter in plaats van kleiner.”
Er moet een openbaar, landelijk register komen met de bijbanen van hoogleraren, heeft minister Robbert Dijkgraaf eerder deze week aangegeven. "Wil je alle schijn van belangenverstrengeling voorkomen, dan helpt een openbaar register de wetenschappelijke integriteit te waarborgen", reageert AOb-sectorbestuurder Donald Pechler.
Meer dan de helft van de leraren in het primair onderwijs werkt in deeltijd. Arbeidsmarktplatform PO deed onderzoek naar of leraren meer uren willen gaan werken. En of zo’n langere werkweek in de praktijk vol te houden is. Spoiler-alert: dat is het voor de meesten niet.
Minister Robbert Dijkgraaf blijft erbij dat hij geen landelijke doelstellingen wil vastleggen over een hogere inschaling van docenten in het mbo. Dat heeft hij zo afgesproken met werkgeverskoepel de MBO-raad, zo staat te lezen in een ambtelijke briefing aan de minister.
Het systeem voor functiewaardering voor ondersteuners en directieleden in het primair onderwijs is in orde. De toepassing laat nog wel te wensen over. ‘Voorbeeldfuncties moeten niet klakkeloos worden overgenomen.'
Hoogleraar onderwijskunde Klaas van Veen verruilt de theorie voor de praktijk. Kan hij als bestuurder zijn leraren de professionele ruimte geven die hij als wetenschapper bepleit?
Tal van wettelijke experimenten laten de regels voor onderwijstijd en lesbevoegdheid los. Dat verlicht het lerarentekort. Wat zijn de risico’s? “Kwaliteit van onderwijs en de aantrekkelijkheid van het beroep moeten leidend zijn, niet zo snel mogelijk zoveel mogelijk leraren voor de klas.”
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)