De Onderwijsraad adviseert de overheid om meer aandacht te besteden aan de schoolleiders. Dit geldt voor het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo. Leidinggevenden krijgen nu te weinig ruimte om met strategie bezig te zijn, stelt de raad.
Op de dag van de Koningsspelen komt de Onderwijsinspectie met een peiling naar de gymlessen in het primair onderwijs. Daaruit blijkt dat kinderen in groep acht bijvoorbeeld minder goed een kleine bal kunnen overgooien dan in 2006.
Leerkrachten en ondersteuners uit het basis- en speciaal onderwijs in Brabant en Limburg staakten op 13 april massaal voor een beter salaris. De aftermovie van die dag is nu te zien op onze website.
Een ruime meerderheid van 84 procent van de leden in het primair onderwijs wil als team afspraken maken over de werkverdeling. Dat blijkt uit de peiling van vorige week. Nee-stemmers maken zich vooral zorgen over hun individuele rechten. "Daar gaan we rekening mee houden", zegt AOb-onderhandelaar Eugenie Stolk. Bij de cao-onderhandelingen staan nu salaris en functiegebouw op de agenda.
Is jouw schoolteam al bezig om te bepalen waar het geld uit het werkdrukakkoord aan wordt besteed? Dan kan het zijn dat er vragen opdoemen. Mag het schoolbestuur bijvoorbeeld meebeslissen over het geld? De meeste vragen waar schoolteams tegenaan lopen hebben we op een rij gezet.
Onderwijsondersteuners krijgen niet de waardering die ze verdienen. Dat gaat veranderen, want de 29-jarige Rosalinde Stins is toegetreden tot het vergrijsde bestuur van de AOb-groep oop. Ze komt de boel opschudden.
Leraren en ouders moeten over de klassengrootte op hun basisschool kunnen meepraten. Dat vindt onderwijsminister Arie Slob. Hij dient daarom binnenkort een wetsvoorstel in dat hiervoor moet zorgen. Het betekent dat schoolbestuurders voortaan via de medezeggenschapsraad advies moeten vragen over de klassengroottes op hun school.
Bij het maken van beleid gaat de overheid te veel uit van een landelijk gemiddelde als het gaat om groepsgroottes. Die cijfers zeggen niets over de werkelijke situatie en de werkdruk op scholen, schrijft AOb-bestuurder Eugenie Stolk in een brief aan de Kamer. ‘Nog steeds zijn er op verschillende plekken plofklassen. ’ Stolk pleit nogmaals voor een maximum gemiddelde van 23 leerlingen per klas op een school.
Max Havelaar, Woutertje Pieterse… vanaf komend studiejaar hoeven tweedegraads leraren Nederlands de werken van Multatuli niet meer te kennen. Literatuur van voor 1880 is verdwenen uit de ‘kennisbasis’ van hun opleiding.
De technische richtingen op havo, vwo en mbo zijn steeds minder een ‘mannending’, CBS-cijfers laten zien dat de meiden met een inhaalslag bezig zijn. Zij kiezen veel vaker dan tien jaar geleden voor een technische richting.
Maak ik promotie naar een hogere salarisschaal, blijk ik een trede lager ingeschaald. Klopt dat wel, vragen twee leerkrachten uit het primair onderwijs zich af. AOb-medewerker Wim Gulitz geeft antwoord.
Hoe leer je kinderen rekenen? Deze vraag is uitgemond in een loopgravenoorlog. Tijd voor balans in de rekendiscussie.
Sociale partners hebben afgelopen periode overleg gevoerd waarbij de focus lag op het verkennen van elkaars standpunten voor zowel de korte als de lange termijn.
Bijna alle basisscholen in Brabant en Limburg zijn vandaag dicht. Duizenden leraren kwamen naar de actiebijeenkomsten in Eindhoven en Sittard om zich hard te maken voor meer salaris en minder werkdruk.
Op een volgestroomd Stadhuisplein in Eindhoven is vanmorgen rond tienen de eerste actiebijeenkomst afgetrapt. Leraren basis- en speciaal onderwijs in Brabant en Limburg staken vandaag massaal voor een beter salaris.
De keuzedelen in het mbo zouden de plus op de kwalificatie moeten zijn, maar zo ver is het nog niet. Ze zorgen voor logistieke en organisatorische hoofdbrekens en dus spelen scholen nog vaak op safe.
Het kreeg eerder veel aandacht en ook de Onderwijsinspectie staat erbij stil: het speciaal onderwijs is voor het eerst in jaren landelijk een klein beetje gegroeid. Wie inzoomt op de cijfers, ziet dat de kentering al eerder kwam.
Hélène Jansen is mbo-sectorbestuurder van de AOb en schreef voor de website Nationale Onderwijsgids een blog. Ze zag dat de marktwerking in het onderwijs toenam en wilde aan die zorgelijke ontwikkeling iets doen.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)