Sinds 2014 zijn in delen van het land duizenden leerlingen uit het (voortgezet) speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs verdwenen. De verantwoordelijke regionale samenwerkingsverbanden zitten door de bank genomen ruim in de financiële reserves.
Dagelijks rijden ze de grens over om daar voor de klas te staan. Waarom? En, hoe anders is dat? Vier grenswerkers vertellen over hun motieven. “Hier kan ik een verschil maken.”
Geen leerkrachten, geen invallers en geen mogelijkheden om groepen op te delen: het lerarentekort in het speciaal basisonderwijs neemt dramatische vormen aan. Dat blijkt uit interviews met schooldirecteuren in het maartnummer van het Onderwijsblad. “Misschien is een vierdaagse schoolweek voor het hele speciaal basisonderwijs een oplossing”, zegt Suzanne de Koning, bestuurslid van SBOwerkverband.
De Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland (SVOK) wil morgen in gesprek met onderwijsassistent Gerrit Keeman. Vorige week ging er een filmpje viral van een conflict tussen Keeman en een vmbo-leerling. De school schorste daarop twee leerlingen en ook Keeman werd ‘vrijgesteld van werk’.
Pestgedrag van leerlingen signaleren en aanpakken blijkt lastig in het voortgezet onderwijs. Een vmbo in een Rotterdamse achterstandswijk doet er alles aan om een veilig schoolklimaat te creëren. “We moeten leerlingen in de leerstand krijgen.”
Vage klachten van ouders kunnen de goede naam van een leraar schaden. Zeker als de werkgever die niet correct afhandelt.
Twee leraren bedachten een digitale tool waarmee leerlingen zelf bijhouden in hoeverre ze de stof beheersen. “Ze vragen nu zelf om extra uitleg.”
Zonder vooralsnog veel zicht op de resultaten van zijn maatregelen tegen het oplopende lerarentekort houdt onderwijsminister Arie Slob (ChristenUnie) vast aan de ingezette koers van het kabinet. Geen nieuwe investeringen in salarisverbetering voor leraren, dus. Laat staan een toekomstbestendig investeringsplan.
Met ingang van het studiejaar 2019-2020 komt een beurs beschikbaar voor instructeurs in het mbo. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft de benodigde bekwaamheidseisen opgesteld en maakt middelen beschikbaar.
De zesdaagse staking van 30 duizend leerkrachten in Los Angeles is dinsdagavond succesvol beëindigd. Dat gebeurde enkele uren nadat een grote meerderheid van leerkrachten en begeleiders van de lokale vakbond, United Teachers Los Angeles (ULTA), had ingestemd met een akkoord.
Jongeren die gaan studeren wijzen de pabo vooral af vanwege het lage salaris en gebrek aan carrièreperspectief dat zij verwachten. Een lerarenopleiding voortgezet onderwijs is vooral niet populair door hun ‘eigen ervaring als leerling’.
WOinActie haakt aan bij de landelijke stakingsdag van de AOb en FNV op 15 maart. Dat zegt Rens Bod, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en een van de voortrekkers van de beweging. Meerdere universiteiten laten weten dat ze de actie steunen en geven medewerkers de gelegenheid naar Den Haag te gaan.
AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen roept vanaf een besneeuwd Malieveld het onderwijspersoneel op om naar het Malieveld te komen op 15 maart. Bekijk de video.
Klassikaal onderwijs is op basisscholen nog vaak de norm, maar een deel van de scholen overweegt het onderwijs anders te gaan organiseren of doet dat al. Mede door de invoering van passend onderwijs vierenhalf jaar geleden is de behoefte toegenomen om meer te kunnen differentiëren bij het aanbieden van de lesstof - en meer handen op de groep te krijgen.
Scholen die het klassikale onderwijs doorbreken en overstappen op groepsoverstijgende units en leerpleinen, zien veel voordelen. Maar bedenk vooraf heel goed waar je aan begint, zeggen ervaringsdeskundigen. Zonder samenwerking, structuur en draagvlak wordt het een fiasco.
'Investeer in onderwijs en kom met een gedegen investeringsplan voor de komende jaren.' Dat is de oproep die AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen doet aan politici, voorafgaand aan het 'overleg leraren', morgen in de Tweede Kamer.
Vier politieke partijen – D66, VVD, GroenLinks en de PvdA – gaven gisterenavond tijdens het onderwijsdebat aan een pact te willen sluiten: een langetermijnplan dat de werkdruk en het lerarentekort aanpakt en dat een aantal kabinetsperiodes overstijgt. Hoeveel geld ze aan zo’n pact willen hangen en waar geld naar toe zou moeten gaan bleef alleen pijnlijk onduidelijk.
Werk je als (adjunct-)directeur in het primair onderwijs en wil je meedenken over nieuwe functiebeschrijvingen? Dan zijn we op zoek naar jou! Schrijf je in voor één van onze bijeenkomsten.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)