Het Lorentz Lyceum in Arnhem stopt volgend schooljaar met het aanbieden van Duits op het vwo, meldt rector Willem Zwart. Te weinig scholieren kozen voor het vak Duits, ze leren liever Spaans.
De instroom in het hbo is dit studiejaar 2018-2019 met 3,4 procent naar recordhoogte gegroeid: er schreven zich 110.307 eerstejaars in. Het totale aantal hbo’ers was nooit eerder zo hoog: het waren er in oktober 456.633.
Vier van de tien AOb-leden twijfelen nog wat ze gaan stemmen op 20 maart. Maar bij de groep die al een keuze heeft gemaakt, is GroenLinks met een derde van de stemmen de grote winnaar. De partij snoept veel kiezers weg bij D66.
Nog altijd werken leerkrachten als zzp’er in diverse sectoren van het onderwijs. Scholen betalen zelfstandigen soms een hoger uurtarief, maar het nakomen van de afspraken in de cao is voor werkgevers meestal duurder, zegt AOb-beleidsadviseur Anissa Khattabi. Tien nadelen van het werken als zzp’er.
De Federatie van Onderwijsvakorganisaties sluit zich aan bij de actieweek van de AOb en FNV Onderwijs en Onderzoek. FvOv-leden hebben in een peiling laten weten te willen staken op 15 maart.
Vrouwen die werken in het onderwijs en gebruik willen maken van het kolfrecht kampen met gebrek aan tijd en ruimte. “Je moet het er maar mee doen.”
In het toch al moeizame dossier ‘passend onderwijs’ heeft onderwijsminister Arie Slob weer een tegenvaller te verwerken. Volgens nieuwe cijfers is het aantal thuiszitters toegenomen, zo meldde hij vandaag in een debat met de Tweede Kamer.
Coalitiepartijen CDA en D66 zien niks in het plan van Onderwijsminister Arie Slob (ChristenUnie) voor een nieuwe rekentoets in het voortgezet onderwijs. Kamerleden Michel Rog (CDA) en Paul van Meenen (D66) dienden deze week twee moties in waarin ze vragen om zo snel mogelijke afschaffing van de toets.
Commerciële studiecoaches ondersteunen studenten steeds intensiever, soms hele dagen lang. “Voor minima is het inkopen van dit soort begeleiding wel een probleem.”
De schooldirectie van de Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland (SVOK) heeft excuses aangeboden aan de technisch onderwijsassistent Gerrit Keeman. Hij was sinds 16 januari ‘vrijgesteld van werk’ nadat hij een brutale leerling bij zijn nekvel had gepakt. Een filmpje van het incident ging viral.
Kamerleden Peter Kwint (SP) en Rudmer Heerema (VVD) zijn het vaak oneens. Maar in hun zorgen over passend onderwijs vinden de politieke tegenpolen elkaar. Een dubbelinterview met het Onderwijsblad - dat volgende week verschijnt - over het lerarentekort, de toenemende kansenongelijkheid en Haags pragmatisme.
Sinds 2014 zijn in delen van het land duizenden leerlingen uit het (voortgezet) speciaal onderwijs en speciaal basisonderwijs verdwenen. De verantwoordelijke regionale samenwerkingsverbanden zitten door de bank genomen ruim in de financiële reserves.
Dagelijks rijden ze de grens over om daar voor de klas te staan. Waarom? En, hoe anders is dat? Vier grenswerkers vertellen over hun motieven. “Hier kan ik een verschil maken.”
Geen leerkrachten, geen invallers en geen mogelijkheden om groepen op te delen: het lerarentekort in het speciaal basisonderwijs neemt dramatische vormen aan. Dat blijkt uit interviews met schooldirecteuren in het maartnummer van het Onderwijsblad. “Misschien is een vierdaagse schoolweek voor het hele speciaal basisonderwijs een oplossing”, zegt Suzanne de Koning, bestuurslid van SBOwerkverband.
De Stichting Voortgezet Onderwijs Kennemerland (SVOK) wil morgen in gesprek met onderwijsassistent Gerrit Keeman. Vorige week ging er een filmpje viral van een conflict tussen Keeman en een vmbo-leerling. De school schorste daarop twee leerlingen en ook Keeman werd ‘vrijgesteld van werk’.
Pestgedrag van leerlingen signaleren en aanpakken blijkt lastig in het voortgezet onderwijs. Een vmbo in een Rotterdamse achterstandswijk doet er alles aan om een veilig schoolklimaat te creëren. “We moeten leerlingen in de leerstand krijgen.”
Vage klachten van ouders kunnen de goede naam van een leraar schaden. Zeker als de werkgever die niet correct afhandelt.
Twee leraren bedachten een digitale tool waarmee leerlingen zelf bijhouden in hoeverre ze de stof beheersen. “Ze vragen nu zelf om extra uitleg.”
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)