De rigoureuze invoering van een gepersonaliseerd onderwijsconcept op een mbo-school voor pedagogische opleidingen stelt het team op de proef. Docent annex ‘leercoach’ Paula van Manen schreef er een boek over: een persoonlijke vertelling vol wonderlijke anekdotes.
De schoolprestaties van vijftienjarigen zakken in Nederland steeds verder weg. De leesvaardigheid van middelbare scholieren in ons land is met een flinke klap gedaald tot onder het gemiddelde van de 37 rijke landen die meedoen aan het driejaarlijkse Pisa-onderzoek, waarvan de resultaten vanochtend zijn gepresenteerd.
Het beleid om de lerarentekorten te bestrijden faalt. Dat concludeert Alexander Rinnooy Kan in het Algemeen Dagblad. Hij gaf in 2007 met het rapport Leerkracht! de aanzet voor een investeringsplan in het onderwijs. 'Klassen die naar huis worden gestuurd: dat is de complete mislukking van beleid en niet makkelijk te repareren.' Ook voor de Nederlandse economie levert dat schade op.
Unieke opleidingen, zoals Nederlandse taal- en letterkunde, moeten overeind blijven, vindt onderwijsminister Ingrid van Engelshoven (D66). “Zulke opleidingen zouden niet iedere dag moeten vechten voor hun bestaan.”
De AOb gaat vanaf volgend jaar definitief de belangen behartigen van de leden van de Vawo, de vakbond voor de wetenschap. Daardoor krijgt de AOb er een heel nieuwe sector bij: wetenschappelijk onderwijs en onderzoek. “We kunnen zo nog beter samen optrekken en het onderwijs versterken”, zegt AOb-voorzitter Eugenie Stolk.
Meer dan drieduizend zij-instromers gingen afgelopen drie jaar meteen betaald voor de klas. Met een assessment op zak mogen ze hun bevoegdheid halen terwijl ze al zelfstandig lesgeven. Vaak is het een harde leerschool.
Oud-leraar basisonderwijs Hans Nieuwkerk is vandaag gekozen als nieuwe hoofdbestuurder. Hij vertegenwoordigt de gepensioneerden binnen het hoofdbestuur van de AOb.
De onderhandelingen voor een nieuwe cao in het primair onderwijs zijn vorige week vastgelopen. Gisteren werd bekend dat Mariëtte Hamer, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad, gaat bemiddelen. Welke onderwerpen zijn belangrijk volgens de AOb?
Dinsdag aanstaande verschijnen de nieuwe Pisa-resultaten. De soms terechte kritiek op het internationale onderwijsonderzoek mag voor Nederland geen excuus zijn om tegenvallende resultaten te negeren.
Voor de zomervakantie was ze op school nog meneer Lanser, nu is ze mevrouw Lanser. Vmbo-docent Milly vertelt hoe ze dat heeft aangepakt. “Het is even wennen.”
Zestien openbare basisscholen van de Stichting Westelijke Tuinsteden sluiten in december een week lang de deuren vanwege het lerarentekort. In die week gaan de schoolteams aan de slag om na te denken over een plan om de onderwijskwaliteit hoog te houden met minder leraren. “Het systeem van nu werkt niet", zegt Joke Middelbeek, bestuurder van de scholenstichting. "Leraren zitten klem.”
De wia-uitkering is zo’n regeling waar je het liefst ver vandaan blijft. AOb-vrijwilligers bieden jaarlijks meer dan honderd leden een helpende hand. Geertje Broekstra is één van hen.
Het mbo krijgt te maken met een afname van het studentenaantal tot wel 20 procent. Roc’s kunnen maar beter voorbereid zijn, waarschuwde de Algemene Rekenkamer eerder dit jaar: anders wordt het onderwijs het kind van de rekening.
De AOb-leden hebben zich uitgesproken: donderdag 30 én vrijdag 31 januari gaan het basis- en voortgezet onderwijs plat. “Het kabinet heeft na alle acties nog steeds niet gezorgd voor structureel extra geld”, zegt AOb-voorzitter Eugenie Stolk. “We voeren nu de druk op: de actiebereidheid is enorm.”
De cao-onderhandelingen tussen vakbonden en werkgevers zijn afgebroken. Het loonbod van de werkgevers was een vol procent te laag, zegt AOb-voorzitter Eugenie Stolk. “De werkgevers lijken nog steeds niet te snappen dat het lerarentekort de grootste zorg is.”
Loon naar werken? Voor hbo-docenten geldt dat niet altijd. Aan de ene hogeschool krijgen ze minder salaris dan aan de andere. Met name de Hogeschool Leiden houdt de salarissen laag.
AOb-leden willen dat het geld uit het convenant vlot en volledig op de werkvloer terechtkomt. AOb-voorzitter Eugenie Stolk concludeert: "Dat vraagt snel om een cao in het primair onderwijs en vage afspraken in het voortgezet onderwijs moeten concreet worden." Los daarvan blijven acties nodig, benadrukt Stolk. "Zolang er geen structurele oplossingen zijn, zijn structureel acties nodig."
Bijna driekwart van de docenten uit het primair en voortgezet onderwijs denkt dat ze niet voldoende tijd en begeleiding krijgen om de plannen voor een nieuw curriculum in te voeren. Ze zien het niet zitten en vinden vooral dat er meer urgente problemen zijn, zoals het lerarentekort en de hoge werkdruk. Daarnaast leveren ze fundamentele kritiek op de indeling en inhoud van de voorgestelde leergebieden.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)