Je hebt geen grip op de groep, van lesgeven komt niets terecht en je nachtrust lijdt eronder. Dat zijn de zure ingrediënten van een ‘vervelende klas’. Hoe houd je die klas in toom? Tien tips.
Doe een stapje terug en laat het idee dat je een les af moet maken even los.
Als je werkwijze niet aansluit bij de behoefte van de klas, is het tijd voor iets anders.
Blijf niet in je eentje ploeteren. In gesprek met collega’s over een kind kom je tot plannen en ideeën.
Drie tot vijf klassenregels volstaan, maar zorg ervoor dat kinderen zich eraan houden.
Probeer niet over je klas heen te schreeuwen. Zij zijn met meer.
Investeer in een sociaal emotioneel vaardigheidsprogramma dat kinderen leert hun verantwoordelijkheid te nemen.
Individuen vormen een groep wanneer er gezamenlijke doelen zijn. Onderlinge competitie is daarin een storende factor.
Even oogcontact kan voldoende zijn. Kinderen hebben soms niet door dat ze de zaak verstoren.
Tijdens het speelkwartier vinden ruzies, sorry-momenten en plagerijen plaats.
Probeer te ontdekken wat kinderen denken en voelen en durf je kwetsbaar op te stellen. Vraag: ‘Heb ik iets verkeerd gezegd waar jij last van hebt?’