Wanneer een werknemer ziek is, verloopt herstel zelden rechtlijnig. Druk vanuit de werkgever kan herstel in de weg staan.
Tekst
Jelte Klerk - Onderwijsblad
-
-
Minder dan een minuut om te lezen
Beeld Typetank
Guus is al een tijdje ziek. Hij heeft zich netjes ziekgemeld, is op het spreekuur van de bedrijfsarts geweest en probeert stap voor stap te herstellen. Maar het gaat de laatste weken niet zoals gehoopt. Guus heeft last van een terugval en merkt dat hij minder aankan dan hij eerder dacht. Zijn leidinggevende blijft aandringen: ‘Je zou deze week toch weer beginnen?’, ‘Kun je niet alvast iets kleins doen?’ Guus voelt zich onder druk gezet en belt met het IAC om te overleggen.
Wat belangrijk is om te beseffen: je kunt je eigen ziekte niet leiden. Herstel verloopt zelden lineair. Soms gaat het beter, soms slechter. En dat is normaal. Toch zien we bij het IAC regelmatig dat werknemers zich onder druk gezet voelen door hun werkgever. Die druk is niet altijd hard, maar kan ook subtiel zijn; verpakt als bezorgdheid of een beroep op iemands loyaliteit. ‘We hebben je nodig’ klinkt aardig, maar kan ook aanvoelen als morele chantage.
Guus hoeft zich niet blind te houden aan afspraken die op dit moment niet haalbaar zijn. Wat niet gaat, gaat niet. Het is belangrijk dat hij in gesprek blijft met de bedrijfsarts en zijn werkgever, zodat het re-integratietraject kan worden aangepast aan zijn actuele situatie. De werkgever moet daarin meebewegen. Gebeurt dat niet, dan is het verstandig om hulp in te schakelen via de AOb. Want ziek zijn is al ingewikkeld genoeg - daar hoort geen extra druk bij.
Met al jouw individuele vragen kun je als AOb-lid terecht bij onze klantenservice Stel je vraag
Meer onderwijsblad lezen? Word AOb lid!
Als lid heb je toegang tot alle onderwijsbladen. Meer over alle voordelen vind je hier.