Is de Onderwijsinspectie een vijand of een kritische vriend? Dat laatste, vindt Teun Weerman van het Alma College. Tijdens het webinar 'Sterk samenwerken met de inspectie; dezelfde koers, verschillende rollen', vertelt hij over zijn ervaringen.
Tekst
Marianne Lucieer - redactie Onderwijsblad
-
-
2 Minuten om te lezen
Teun Weerman: “We kregen allemaal voldoendes en twee herstelopdrachten." Beeld: Rob Niemantsverdriet
Het Alma College in Almelo, waar Teun Weerman werkt als schoolleider bovenbouw, is een startende school. Na twee jaar stond daar het eerste inspectiebezoek op de agenda. “We zijn daar met een open mind ingegaan. We besloten: wat er ook uitkomt, kunnen we gebruiken om als school verder te komen.”
Dat klinkt wel heel positief?
“Dat was het ook. Natuurlijk is een inspectiebezoek altijd spannend, dat geldt voor alle scholen. Uit ervaringen en verhalen wisten we dat scholen de inspectie vaak zien als de boeman, en zich tijdens een bezoek graag zo goed mogelijk presenteren. Dan geven ze bijvoorbeeld ineens de beste les, en zodra de inspectie weg is gaan ze terug naar hoe het altijd was. Op die manier heb je niets aan een inspectiebezoek. Wij besloten: we zien de inspectie als een kritische vriend die ons vertelt hoe het gaat en wat er beter kan.”
Hoe ging dat?
“Goed. De inspectie kwam bij ons twee dagen over de vloer. Als schoolleiding hebben wij die dagen weinig contact gehad met de inspecteurs. Ze kwamen vooral lessen bezoeken en spraken met mensen die op onze school werken. We kregen allemaal voldoendes en twee herstelopdrachten. Die voor burgerschap, krijgt elke school omdat de doelen daarvoor nog niet zijn vastgesteld. Dat is vooral een aanmoediging om daarin te investeren. En de andere is dat onze lessen te veel varieerden. Ze waren allemaal goed, maar er zat geen gemeenschappelijke opbouw of rode draad in, waardoor leerlingen niet goed wisten waar ze aan toe waren.”
Kun je daar als school iets mee?
“Zeker. We zijn nog steeds bezig met het opstellen van speerpunten van wat wij de ‘almales’ noemen, afspraken over hoe lessen eruit moeten zien. Die moeten niet beperken, leerkrachten moeten hun eigen draai kunnen geven aan lessen, maar wel uitgangspunten bieden zodat de lessen qua vorm meer op elkaar gaan lijken. Dat is een proces dat wij steeds evalueren.”
Wat hoop je andere schoolleiders tijdens het webinar mee te geven?
“Dat je als school heel veel kunt halen uit een inspectiebezoek, als je er minder vijandig tegenover staat. Bij ons kwamen er hele mooie gesprekken uit, ook met de inspectie. Het leidde tot inzichten in onze organisatie die je als je er zelf middenin zit niet altijd hebt. Ik hoop dat andere schoolleiders de inspectie na het webinar ook kunnen zien als die kritische vriend die hen kan helpen in hun verdere ontwikkeling. Tijdens het webinar zal ook een inspecteur van de Onderwijsinspectie aanschuiven om te vertellen hoe hij of zij daartegenaan kijkt, maar onze ervaring is dat de inspecteurs bij ons het een hele prettige manier van werken vonden. Het is geen wij-zij-verhaal, maar een ons-verhaal. Allebei hebben we als doel om het beste onderwijs te bieden.”
Het webinar 'Sterk samenwerken met de inspectie; dezelfde koers, verschillende rollen' is op 18 november van 19:30 tot 21:00 uur te volgen via Teams. Wil je het bijwonen? Meld je hier aan.
Meer onderwijsblad lezen? Word AOb lid!
Als lid heb je toegang tot alle onderwijsbladen. Meer over alle voordelen vind je hier.