Werkplezier vormt de rode draad in dit eerste nummer na de zomervakantie. Leraren vinden het in de ruimte die ze nemen: voor creativiteit, passie en eigen keuzes.
Tekst
Michiel van Nieuwstadt - Redactie Onderwijsblad
-
-
2 Minuten om te lezen
Eindredacteur Michiel van Nieuwstadt. Beeld: Peter van Dorst/Typetank
Onopvallende draadjes verbinden vaak verhalen in het Onderwijsblad. Werkplezier is zo’n rode draad in dit eerste nummer na de zomervakantie.
In 22 jaar voor de klas wist onze nieuwe AOb-voorzitter Coba van der Veer haar werkplezier te bewaren. Ze haalde het uit de ruimte die ze nam om haar passie voor literatuur tijdens lessen te benutten. Ze maakt zich zorgen dat docenten ruimte kwijtraken en ziet werkplezier als een middel om het lerarentekort aan te pakken.
Dit nummer drijft op de dingen die leraren doen als ze de vrijheid krijgen
Dit nummer drijft op de mooie dingen die leraren doen als ze die ruimte opeisen. Docent Nederlands Cécile van de Pol bracht een vonk in haar klas door de live uitgezonden ruzie tussen Trump en Zelensky te beschouwen vanuit argumentatieleer en lichaamstaal.
Bewegingsvrijheid
Docent wiskunde Bart Niemeijer haalt plezier uit het werken aan sociale en emotionele vaardigheden van zijn leerlingen, zelfs als dat eens ten koste gaat van de wiskunde. Hij eist zijn bewegingsvrijheid op en legt ook de link met het lerarentekort. Zijn werkwijze kan jonge leraren voor het vak behouden, meent hij.
Niet elke leraar heeft die bewegingsvrijheid. Twee brievenschrijvers in dit nummer wijzen ‘het systeem’ daarvoor als schuldige aan. Geke van der Sloot ziet dat ‘afvinklijstjes, digitale systemen en vergaderingen’ de ruimte om met hart en ziel les te geven beknotten. En Pascal Meyer schrijft: ‘De docent is […] een uitvoerder van opdrachten binnen een strak gereguleerd systeem.’
Herkenbaar. Zelf raakte ik tijdens mijn pabo-opleiding begeesterd door de lessen van Bert Kouwenberg, tijdens zijn leven meester en kinderboekenschrijver. Mijn latere lio-stage bood saaie methodes en minder ruimte voor eigen taalinbreng voor de klas, wat mijn terugkeer in de journalistiek bevorderde.
Van der Sloot pleit er in haar brief voor het onderwijs ‘weer toe te vertrouwen aan de mensen die er met hoofd, hart en handen voor kiezen’. Mooie zin, en een mooie leidraad voor nieuwe Onderwijsblad-verhalen in dit schooljaar.