Het plaatsen van geschreven teksten in een historische context biedt een mooie kans om meer samenhang te brengen in onderwijs, schrijft Leo Prick in een opiniebijdrage voor het Onderwijsblad.
Een mail vol modder van een student, zet columnist Asis Aynan aan het denken over de harde toon van tegenwoordig. Als zijn zoontje een grote mond opzet, blijkt het tijd om in de spiegel te kijken.
Het onderwijs mag zich niet beperken tot het uiten van zorgen over de opmars van AI, schrijft docent Martin Bakker. “Laten we beginnen met doen: uitproberen, fouten maken en leren.”
Een school met het predicaat zeer zwak haalt de krant – en laat zien wat er mis kan gaan als goede bedoelingen en modieuze praatjes de plaats innemen van degelijk onderwijs. Waar leraren vrienden willen zijn, verdwijnt gezag, schrijft Ton van Haperen.
AOb-voorzitter Coba van der Veer verbaasde zich de afgelopen jaren over de wankele positie van de onderwijsassistent in het basisonderwijs.
Steeds meer mensen kiezen op latere leeftijd voor een carrièreswitch naar het onderwijs. Hun enthousiasme werkt aanstekelijk, maar de route naar het klaslokaal is vaak hobbelig. De AOb wil zij-instromers ontzien én fair betalen.
Moderne leraren worden schermpolitieagenten. Digitaal leren faalt, analoog werkt beter. Tijd voor BAND-onderwijs: Bring Absolutely No Device.
Ton van Haperen bekritiseert in zijn column dat de verkiezingen van 29 oktober nauwelijks over onderwijs gaan. Politieke partijen doen loze beloften zonder echte oplossingen. Terwijl leerprestaties dalen en bezuinigingen dreigen, blijft de sector onbestuurbaar. Hij concludeert dat stemmen weinig uitmaakt zolang kernproblemen worden genegeerd.
Haar leerlingen zijn veel minder afgeleid sinds ze in de klas besloot om radicaal te ontspullen, schrijft leerkracht Marieke Dubbelman in haar Onderwijsblad-column.
Van zijn 66 levensjaren heeft hij er 40 voor de klas gestaan, schrijft docent en lerarenopleider Ton van Haperen in zijn column in het septembernummer van het Onderwijsblad. Malle pedagogische opvattingen, dalend kennisniveau leraren, geïnstitutionaliseerde corruptie: het is van alle tijden.
In de jeugd van columnist Asis Aynan was er veel licht en weinig donkerte. Behalve als de schoolspullen moesten worden aangeschaft.
Werkplezier ontstaat wanneer leraren ruimte krijgen voor creativiteit en eigen keuzes, schrijft eindredacteur Michiel van Nieuwstadt.
(Je kunt 40% van je vakbondscontributie terugvragen via je werkgever)