“Wie heeft er al weleens AI, zoals ChatGPT, gebruikt”, vraagt leerling Milan aan een zaal met AOb-medewerkers. “Ja, voor een sinterklaasgedicht”, zegt de één grappend. “Voor woordvoering in de politiek”, benoemt een ander.
Milan geeft samen met Nynke, Matt en Ilya deze workshop over AI in het onderwijs op het AOb-kantoor in Utrecht. De workshop van deze leerlingen uit 6-vwo is onderdeel van hun examenproject genaamd ‘AImazing Learning’ op het Antoniuscollege in Gouda. “We moesten een nieuw project bedenken voor het vak onderzoek & ontwerp”, vertelt Ilya achteraf. “Milan en ik hebben beiden interesse voor het onderwijs. Voor het vak moesten we het onderwerp linken aan de bètawereld. We kwamen op Google allemaal nieuwsberichten tegen over AI en toen dachten we: laten we kijken naar wat de rol van AI in het onderwijs is.” Hun opdrachtgever was zo enthousiast over het project, dat hij vroeg of ze een lessenreeks en een workshop wilden gaan geven. “En nu zitten we hier”, zegt Ilya glimlachend met haar armen wijd.
“Pak het blaadje erbij dat jullie voor je hebben liggen”, vervolgt Milan. “Er staan drie stukjes tekst op. Eentje is door een leerling geschreven, eentje gezamenlijk door AI en een leerling en eentje volledig door AI. Welke denken jullie dat wat is?”
Als een volleerd leerkracht klapt Ilya drie keer in haar handen. Nu hebben de vwo-leerlingen weer alle aandacht
Er is geroezemoes in de zaal. Als een volleerd leerkracht klapt Ilya drie keer in haar handen. Nu hebben de vwo-leerlingen weer alle aandacht. “Wie dacht dat de eerste volledig door AI is geschreven? En wie de tweede? En wie de derde?” Bij de laatste en tevens juiste optie gaat een meerderheid van de vingers omhoog.
“We hebben deze workshop ook voor onze eigen docenten gedaan”, zegt Nynke. Eén van deze docenten is Eva Anker, zij geeft biologie. “Er kan veel tijd zitten in het maken van opdrachten en oefenmateriaal voor mijn leerlingen”, legt Anker uit in een telefoongesprek, enige tijd na de workshop. “Ik heb wel gezien dat dat efficiënter kan met hulp van AI.”
Andere blik op docenten
Na de workshop vertellen de vwo-leerlingen dat docenten daadwerkelijk van hen kunnen leren. “We geven als leerlingen les aan docenten, dat is natuurlijk niet gebruikelijk”, zegt Milan. “Maar de jongere generatie zit dieper in de technologie en we zitten zelf nog in een schoolomgeving, dus we kijken er met een andere blik naar dan docenten.”
Anker zegt hierover: “We hebben een hoop informatie gehad waar ik zelf nog niet zoveel ervaring en kennis over had. Het feit dat je ook bruikbare rubrics kan laten maken of dat je eigen gemaakt werk dat in tabelvorm staat, kan laten aanpassen door AI wist ik nog niet.”
Docent Nederlands Jaap Krijtenburg, die de workshop ook heeft gevolgd, legt uit dat het voor zijn vak iets anders ligt. “We waren als docenten Nederlands al veel met AI bezig. Als leerlingen met AI stukjes maken, kun je van een kilometer afstand zien dat het geen leerlingentaal is, daar zijn we al in getraind.”
Als leerlingen met AI stukjes maken, kun je van een kilometer afstand zien dat het geen leerlingentaal is, daar zijn we al in getraind
Als leerlingen een betoog moeten schrijven, dan zijn er volgens Krijtenburg trucs nodig om te voorkomen dat ze AI gebruiken. “In een recent verleden hebben we leerlingen ook opdrachten in laten leveren. Nu kan dat AI zijn, maar wij zien dat als docenten, want wij zijn veel met taal bezig.”
Volgens Krijtenburg dwingt AI docenten ertoe nieuwe wegen te bewandelen. “Je moet proberen met de tijd mee te gaan en AI integreren in je vak, maar de technologie wordt ook steeds beter. Als je wilt weten hoe een leerling schrijft dan kan dat op twee manieren. Door ze te laten schrijven op papier of door een verrassing in de opdracht in te bouwen, zodat ze ter plekke iets moeten bedenken.”
Veel docenten hebben koudwatervrees
Krijtenburg en Anker geven aan dat zij minder kennis over AI hadden dan de vier leerlingen. “Maar van de praktische waarde en het nut van AI was ik al op de hoogte”, zegt Krijtenburg. “Er zijn veel docenten met koudwatervrees, voor hen is deze workshop ook nuttig. Leerlingen kunnen hen op de voordelen wijzen; leren omdenken.”
Anker geeft aan dat ze de opgedane kennis uit de workshop al heeft toegepast. “Om oefenmateriaal te maken waarmee leerlingen een toets kunnen voorbereiden. Nu heb ik wat meer handvatten om een goede prompt te maken voor meer kwalitatieve toetsvragen.” De vwo-leerlingen gaven aan dat een goede prompt specifiek moet zijn, zoals: ‘Als docent Nederlands wil je een interessante les voorbereiden. Bedenk een formatieve toets waarin grammatica en werkwoordspelling worden getoetst voor een 3-vwo klas.’
De leerlingen waarschuwen dat ook docenten informatie van ChatGPT altijd moeten controleren op fouten. “Het is een hulpmiddel, maar geen vervanging van een docent”, zegt Ilya. Hun advies is dat docenten er geen toetsen mee moeten maken waar een cijfer aan hangt. “Maar voor het voorbereiden van lessen en het maken van rubrics is het een prima hulpmiddel.”