Uren inleveren? Dat gaat zo maar niet De AOb krijgt regelmatig vragen over de afronding van de werktijdfactor. Scholen geven dan aan te moeten werken met werktijdfactoren van één cijfer achter komma, omdat de cao dat voorschrijft. Hoe zit dit eigenlijk? 14 oktober 2019 • TEKST Redactie Onderwijsblad De werktijdfactor is een andere term voor een deeltijdpercentage, bijvoorbeeld: een 40-urige werkweek is een werktijdfactor van 1,0 en een 24-urige werkweek kent een werktijdfactor van 0,6. In de praktijk is de werktijdfactor vaak niet afgerond op één cijfer achter de komma. Werktijdfactoren zoals 0,8620 of 0,2475 zijn eerder regel dan uitzondering. De oorsprong van deze specifieke werktijdfactoren kan liggen in de (voormalige) werktijdenregeling, de lengte van de werkdagen, of het rooster. Hoe dan ook, de werktijdfactor is een afgesproken betrekkingsomvang tussen de school en de werknemer. Gelijke-dagenmodel Een veelgehoord verzoek van de schoolleiding is uren in te leveren, omdat men met het gelijke-dagenmodel werkt. Dus als je met een werktijdfactor van 0,8620 op 4 dagen wil werken, zou dat je 0,0620 kosten, omdat de schoolleiding rekent met 4 x 0,2 = 0,8. Een andere variant is dat je terug zou moeten komen om de extra uren in te halen. Met genoemde werktijdfactor van 0,8620 moet je de 0,0620 op enig moment compenseren. Verplichten Het inleveren van uren kan door de schoolleiding echter niet worden verplicht. Deze uren zijn immers bij het aangaan van de aanstelling afgesproken. Daarnaast moet op basis van je jaartaak worden afgesproken hoe de uren worden ingedeeld. De schoolleiding kan niet eenzijdig bepalen dat je je “overschot” aan uren aan het geven van lessen besteedt; deze uren kunnen in de jaartaak makkelijk opgaan aan overige (niet tijd- of plaatsgebonden) taken. In het Onderwijsblad geven onze medewerkers van de juridische afdeling en het Informatie en Advies Centrum elke maand uitleg bij juridische onderwerpen. AOb-leden ontvangen het Onderwijsblad elke maand.
Onderwijsraad pleit voor moderne middenschool 15 apr Een brede brugklas om selectie uit te stellen en meer onderwijs op maat. Deze ingrijpende stelselwijziging is volgens de Onderwijsraad nodig om de toenemende kansenongelijkheid... LEES VERDER
Zelftests beschikbaar nadat het hoger onderwijs (hopelijk) open gaat 15 apr Het kabinet hoopt dat alle studenten en medewerkers zichzelf straks preventief testen voordat ze weer naar de campus gaan. Aan de Tweede Kamer legt minister... LEES VERDER
‘We moeten scholen en leerkrachten beschermen’ 14 apr Het onderwijs brengt niet genoeg leerlingen de basisvaardigheden bij die ze de rest van hun leven nodig hebben. “We zijn niet goed bezig”, zegt Alida... LEES VERDER
Onderwijsinspectie: ‘Grijp coronacrisis aan voor ommekeer’ 14 apr Het lukt scholen minder goed om alle leerlingen de basisvaardigheden mee te geven en de kansenongelijkheid neemt toe. Hiervoor waarschuwde de Onderwijsinspectie al eerder, maar... LEES VERDER