Uren inleveren? Dat gaat zo maar niet De AOb krijgt regelmatig vragen over de afronding van de werktijdfactor. Scholen geven dan aan te moeten werken met werktijdfactoren van één cijfer achter komma, omdat de cao dat voorschrijft. Hoe zit dit eigenlijk? 14 oktober 2019 • TEKST Redactie Onderwijsblad De werktijdfactor is een andere term voor een deeltijdpercentage, bijvoorbeeld: een 40-urige werkweek is een werktijdfactor van 1,0 en een 24-urige werkweek kent een werktijdfactor van 0,6. In de praktijk is de werktijdfactor vaak niet afgerond op één cijfer achter de komma. Werktijdfactoren zoals 0,8620 of 0,2475 zijn eerder regel dan uitzondering. De oorsprong van deze specifieke werktijdfactoren kan liggen in de (voormalige) werktijdenregeling, de lengte van de werkdagen, of het rooster. Hoe dan ook, de werktijdfactor is een afgesproken betrekkingsomvang tussen de school en de werknemer. Gelijke-dagenmodel Een veelgehoord verzoek van de schoolleiding is uren in te leveren, omdat men met het gelijke-dagenmodel werkt. Dus als je met een werktijdfactor van 0,8620 op 4 dagen wil werken, zou dat je 0,0620 kosten, omdat de schoolleiding rekent met 4 x 0,2 = 0,8. Een andere variant is dat je terug zou moeten komen om de extra uren in te halen. Met genoemde werktijdfactor van 0,8620 moet je de 0,0620 op enig moment compenseren. Verplichten Het inleveren van uren kan door de schoolleiding echter niet worden verplicht. Deze uren zijn immers bij het aangaan van de aanstelling afgesproken. Daarnaast moet op basis van je jaartaak worden afgesproken hoe de uren worden ingedeeld. De schoolleiding kan niet eenzijdig bepalen dat je je “overschot” aan uren aan het geven van lessen besteedt; deze uren kunnen in de jaartaak makkelijk opgaan aan overige (niet tijd- of plaatsgebonden) taken. In het Onderwijsblad geven onze medewerkers van de juridische afdeling en het Informatie en Advies Centrum elke maand uitleg bij juridische onderwerpen. AOb-leden ontvangen het Onderwijsblad elke maand.
‘Hij gaf me een tien voor mijn eerste opstel’ 8 jun Kader Abdolah (68) kwam in 1988 vanuit Iran als politiek vluchteling in Nederland terecht. Dat hij als schrijver wereldberoemd werd, dankt hij onder meer aan... LEES VERDER
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER