Uitbreiding deeltijdbaan geen oplossing voor lerarentekort Leraren zijn in noodsituaties, zoals bij ziekte van een collega, loyaal door tijdelijk méér te gaan werken. Maar vrijwel niemand staat te trappelen om zijn of haar aanstellingsomvang structureel uit te breiden - al zou een financiële prikkel wellicht kunnen helpen. Dat concludeert het Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs. 17 juli 2019 • TEKST Rob Voorwinden - redactie het onderwijsblad Het lerarentekort in het basisonderwijs loopt de komende jaren snel op, van 1700 voltijdbanen dit jaar tot bijna vijfduizend voltijdbanen in 2024. Het Arbeidsmarktplatform PO – een club van werkgevers en werknemers – onderzocht of de leraren die op dit moment in deeltijd werken, kunnen worden verleid om meer dagen per week aan de slag te gaan. Dat zou het tekort immers verminderen. Kinderen Uit onderzoek onder negenhonderd leraren blijkt echter dat verreweg de meesten niet staan te trappelen om méér te gaan werken. ‘Bij de motieven om in deeltijd te werken springt er één duidelijk bovenuit: de zorg voor een of meerdere kinderen’, schrijft het platform. En dat motief is nauwelijks met beleid te beïnvloeden. Bijna een derde deel van de ondervraagde leraren zegt verder dat het leraarschap te veeleisend is voor een voltijdbaan. En ook wil een aanzienlijke groep leraren tijd overhouden voor huishoudelijke taken, hobby’s en sociale contacten. Zo’n vijftien procent zou wellicht méér willen werken, maar vrijwel hetzelfde percentage ondervraagden wil juist minder werken Uit het onderzoek blijkt dat zo’n zeventig procent van de ondervraagde leraren de afgelopen tijd door hun schoolbestuur is benaderd met de vraag om meer te gaan werken. De meeste leraren in het basisonderwijs willen dat best doen in noodsituaties, maar zijn verder tevreden met hun huidige aanstellingsomvang. Zo’n vijftien procent zou wellicht méér willen werken, maar vrijwel hetzelfde percentage ondervraagden wil juist minder werken. Financieel Een financiële prikkel zou wellicht nog kunnen helpen om meer werken een impuls te geven, zegt het platform. ’Maar ook in dat geval blijft het de vraag of leraren daadwerkelijk bereid zijn de stap te zetten naar een hogere aanstellingsomvang.’
Focus op het positieve brengt leerling in balans 24 mei Met eenvoudige oefeningen werkt oud-docent Nina Beem aan het klassenklimaat en het zelfvertrouwen van leerlingen. “Als je het brein niet stuurt, wordt het een drunken... LEES VERDER
Verdient een leraar zo weinig? Vergeet dat huis dan maar 18 mei De woningnood onder Amsterdamse leraren vergroot het lerarentekort. LEES VERDER
Ontzield vak Nederlands moet weer leuk worden 16 mei Het is weer zover: vwo-eindexamenkandidaten beginnen aan het gevreesde centraal eindexamen Nederlands. Het vak is de afgelopen decennia uitgekleed door een hyperfocus op tekstbegrip. Terwijl... LEES VERDER
Informatie & advies: Hoeveel uur telt 1 fte in het hbo? 15 mei Victor gaat fulltime lesgeven in het hbo. Van personeelszaken krijgt hij de vraag of hij dan 36, 38 of 40 uur per week gaat werken.... LEES VERDER