Algemeen

Tweetalig onderwijs groeit vooral op vmbo

Vmbo-leerlingen krijgen op hun school vaker tweetalig onderwijs (tto). Dit schooljaar waren er 31 vmbo-afdelingen die tto aanbieden. Dat is een stijging van bijna een kwart vergeleken met het schooljaar ervoor. Ook op de havo nam het aantal tweetalige afdelingen toe: met 8,6 procent tot 63. Op het vwo komt tweetalig onderwijs het vaakst voor (120 afdelingen).

Tekst Karen Hagen - Redactie Onderwijsblad - - Minder dan een minuut om te lezen

english-tweetalig

Beeld: Pixabay

Dat blijkt vandaag uit onderzoek van Nuffic, de Nederlandse organisatie voor internationalisering in het onderwijs. Leerlingen die tweetalig onderwijs volgen, krijgen minimaal de helft van de vakken in een vreemde taal aangeboden.

Op 119 scholen werd dit schooljaar tweetalig onderwijs aangeboden, zo blijft uit het rapport. Dat aantal nam niet toe ten opzichte van schooljaar 2016-2017. Wel blijkt dat scholen hun aanbod hebben uitgebreid naar andere niveaus. Vooral bij het vmbo en de havo is dit het geval.

In totaal volgen dit schooljaar 36.254 leerlingen tweetalig onderwijs. Het grootste deel hiervan, bijna 28 duizend leerlingen, zijn vwo’ers. Iets meer dan vijfduizend leerlingen zitten op de havo en 3.100 zijn vmbo’ers.

Verklaring

‘Deze sterke groei op de havo en het vmbo valt te verklaren uit het succes dat tweetalig onderwijs heeft gehad op het vwo’, zegt Meine Stoker, voorzitter van het landelijk netwerk tweetalig onderwijs op de website van Nuffic. Scholen beginnen vaak met tweetalig onderwijs op hun vwo-afdeling en breiden dat -bij succes- uit naar andere afdelingen, stelt Stoker. ‘Goed Engels beheersen wordt in steeds meer beroepen belangrijk, niet alleen voor academici. Denk aan handel, toerisme maar ook industrie, zorg of horeca.’

De meeste tto-scholen staan in de provincie Zeeland: een kwart van de scholen biedt daar tto aan. In Zuid-Holland, Limburg en Brabant ligt dat percentage rond de 20. In Flevoland zitten met 4 procent relatief de minste tto-scholen.

Kansen

Het adviesorgaan van de regering, de Onderwijsraad, bracht in mei 2016 een rapport uit over internationalisering. Daarin stelt de raad dat middelbare scholen vooral op het vwo inzetten op tweetalig onderwijs. De raad waarschuwde dat dit leidt tot ongelijke kansen tussen leerlingen van verschillende schoolsoorten.